Strona 1 z 2
cewka zapłonowa
: ndz kwie 18, 2010 23:09
autor: mk1988
dysponuje ktoś moze schematem badz opisem przewodów wychądzących z cewki zaplonowej
: ndz kwie 18, 2010 23:21
autor: Zico63b
Powinno już dojść na PW.
: ndz kwie 18, 2010 23:47
autor: mk1988
punkcik pomógł poleciał
jakby ktoś jeszcze miał coś do dodania w temacie bede wdzieczny za pomoc
: pn kwie 19, 2010 09:06
autor: Lipek81
Czerwono - czarny - obrotomierz,
biało-fioletowy - +12V po zapłonie
czarny - połączony z biało-fioletowym ,lub zapięty w ten sam zacisk cewki - +12V podczas rozruchu
zielony - impulsy z aparatu zapłonowego.
: pn kwie 19, 2010 10:01
autor: mk1988
Lipek81, a mógł byś to jakoś rozrysowac bo niestety u mnie sa inne kolory kabli poniewaz było cos kombinowane
: pn kwie 19, 2010 12:26
autor: Lipek81
Na cewce masz dwie blaszki - każda z nich ma po dwa konektorki - czyli można podłączyć 4 konektorki. Jedna z blaszek oznaczona jest 15 lub BATT+ - do tej blaszki mają iść dwa kabelki -czarny i biało-fioletowy. Do drugiej blaszki ma iść kabelek prosto z aparatu zapłonowego - zielony. Blaszka może mieć oznaczenie "1" lub jakieś inne. Do tej samej blaszki podłączasz przewód czerwono-czarny.
[ Dodano: Pon Kwi 19, 2010 12:40 ]
Kabelek zielony idzie prosto z aparatu zapłonowego do cewki;
Czerwono-czarny - jest podłączony do tej samej blaszki co zielony i idzie do skrzynki bezpieczników, a stamtąd do licznika - do obrotomierza.
Kabelek czarny idzie z rozrusznika do cewki - pojawia się na nim +12V w momencie, kiedy rozrusznik pracuje;
Kabelek biało-fioletowy idzie ze skrzynki bezpieczników do cewki i pojawia się na nim napięcie po przekręceniu kluczyka.
Ogólnie idea z tymi przewodami czarnym i biało fioletowym jest taka: przewód biało-fioletowy jest przewodem rezystancyjnym - działa po prostu jak rezystor, zrobiony jest z drutu oporowego. Ogólnie przewód o tym kolorze przyjęty jest w VW jako przewód rezystancyjny - np. w silniku 1.8RP zasila on wtrysk i zastąpił on stosowany wcześniej rezystor umieszczany przy ECU silnika.
Ponieważ przewód ma zwiększoną rezystancję, cewka zasilana jest niższym napięciem, niż te, które jest w instalacji samochodu. Po co takie rozwiązanie - tego dokładnie nie wiem, ale zauważyłem,że w innych samochodach z zapłonem na stykach (platynkach jak to niektórzy nazywają) są właśnie stosowane rezystory, albo przewody oporowe do zasilania cewki - tak było np. w maluchu.
VW wymyślił, żeby na czas rozruchu polepszyć iskrę, czyli zwiększyć napięcie zasilające cewkę. Realizowane jest to przez czarny przewód który idzie z rozrusznika do cewki. W rozruszniku podłączone jest to pod zacisk 15a elektromagnesu. Na zacisku tym pojawia się +12V w momencie pracy rozrusznika. Ponieważ ten zacisk ten podłaczony jest czarnym przewodem do cewki, do tej samej blaszki co przewód biało-fioletowy, napięcie zasilające cewkę w momencie rozruchu wynosi tyle ile w instalacji samochodu (cewka zasilana czarnym przewodem) a po zakończeniu pracy rozrusznika zasilanie podawane jest przez przewód biało-fioletowy. Po prostu na czas rozruchu ten przewód biało-fioletowy (jego rezystancja) jest jakby mostkowany przez styki w rozruszniku i przez ten czarny przewód.
: pn kwie 19, 2010 14:07
autor: mk1988
czyli jak dobrze rozumiem to bedzie tak jak zaznaczyłem na rysunku poniżej:
a z drugiej strony cała reszta
chyba ze sie myle to niech ktos poprawi
: pn kwie 19, 2010 14:34
autor: Zico63b
Jest to zrobione by w miarę prosty sposób polepszyć iskrę na chwilę zapłonu. Cewka, choć nominalnie oznakowana jako 12V, jest tak naprawdę nawinięta pod ok. 8V i takie napięcie otrzymuje po przejściu przez opór (czy to przewód opornościowy czy też opornik). Jednak na krótki czas jest zasilana pełnym 12V, jak gdyby "za dużym" ale że to trwa tylko moment, tyle co rozruch - może tak być. Mało tego, ponieważ w chwili startu akumulatorowi zwykle ostro spada napięcie - to nigdy tak naprawdę nie ma 12V a raczej swoje 8V.
: pn kwie 19, 2010 14:41
autor: Paweł Marek
mk1988, a Ty czasem nie miałes w planie przerabiac zapłon na taki z czujnikiem halla w aparacie zapłonowym i modułem wzmocnienia?
: pn kwie 19, 2010 14:45
autor: mk1988
Paweł Marek pisze:mk1988, a Ty czasem nie miałes w planie przerabiac zapłon na taki z czujnikiem halla w aparacie zapłonowym i modułem wzmocnienia?
mialem przerabiać ale z halla na przerywacz ale jednak skompletowałem reszte czyli moduł z wiązką i wymieniłem cewke i teraz chce to zlozyc w jedna calosc
: pn kwie 19, 2010 18:38
autor: Lipek81
mk1988 pisze:czyli jak dobrze rozumiem to będzie tak jak zaznaczyłem na rysunku poniżej:
- tak, dokładnie - tylko zobacz oznaczenia na cewce - do aparatu ma być podłączony pin z oznaczeniem "1", a do czarnego/biało fioletowego pin z oznaczeniem 15 lub BATT.
: pn kwie 19, 2010 19:08
autor: mk1988
no wlasnie dlatego pytam co i gdzie bo po poprzednim wlascicielu to mam rzezbe w kablach i przy cewce do nie dawna były wszystkie kable koloru czerwonego a po wymianie silnika i dolozeniu modułu mam jeden zielony
: pn kwie 19, 2010 22:50
autor: Lipek81
a, no to jak masz moduł zapłonowy i elektroniczny zapłon, to nie masz przewodu biało-fioletowego, a czarny idze ze skrzynki przekaźników, a nie z rozrusznika. Z resztą zależy, jak to wszystko podłączone jest teraz, po tych zmianach. Ogólnie cewka powinna być zasilona bez żadnych rezystorów po drodze, czy przewodów oporowych.
: pn kwie 19, 2010 22:54
autor: mk1988
wykrecilem cewke ktora byla przy starym silniku i zalozylem taka jaka powinna byc i poprostu poprzekladalem z niej kable tak samo jak byly na starej i dolozylem moduł i przeciagnolem instalacje od niego