Strona 1 z 1

Dokręcanie głowicy silnik 2E

: sob kwie 17, 2010 08:29
autor: Gawior
Witam. Mam pytanie odnośnie dokręcanie głowicy ( nie chodzi mi o kolejność dokręcania śrub ). Różnie mechanicy gadają. Jedni że dokręca się raz i tyle, a inni że dokręca się i po 500km dokręca się ponownie.

W książce jest napisane:

1 etap 40Nm
2 etap 60Nm
3 etap dokręcić o 90 st.
4 etap dokręcić o 90 st.

O co w tym chodzi ? Co to są te "etapy" ?

Czy najpierw dokręcić wszystkie śruby w ich kolejności do 40Nm po dokręceniu wszystkich śrub na te 40 od razu zacząć dokręcać na 60Nm później dokręcić o 90st i znowu jak skończę wszystkie to etap 4 i znowu wszystkie o 90st ?
Czy powiedzmy te etapy 3 i 4 to są po 500km czy jak ? Bo w książce tego nie wyjaśnili oprócz podania tych "etapów".
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, najlepiej osób które to już robiły. No za niedługo jadę do tego mechanika z innym autem i wolał bym wiedzieć.

: sob kwie 17, 2010 08:35
autor: RasPL
Etapy dobrze rozumujesz i wszystko się robi naraz, nic się nie dokręca po żadnych kilometrach

: sob kwie 17, 2010 10:44
autor: Gawior
Plusik dla Ciebie. Wróciłem od mechanika. Dokręcanie u niego wygląda tak: etap 1 i 30min-1h odczekać i 2etap i tak do końca do 4 etapu. Mówi że odczekuje chwilę żeby wszystko "dobrze siadło". Może będzie dzisiaj do odbioru 19 czy 20. Mam nadzieję że będzie gotowy.
A uszczelka miała pęknięcie po długości tego metalowego oringu co siada na samym cylindrze i zaczynał być widoczny na uszczelce przedmuch między 2,a 3 cylindrem.

: sob kwie 17, 2010 10:47
autor: Paweł Marek
Nie słyszałem żeby trzeba odczekiwać, napewno nie zaszkodzi, etapy jak napisałeś

: sob kwie 17, 2010 11:20
autor: RasPL
Niektórzy czekają to wiem ale sam nigdy nie czekałem i było ok. Uszczelkę miałeś orginalną ?

: sob kwie 17, 2010 15:53
autor: Gawior
Uszczelka głowicy, uszczelki obu kolektorów jak i uszczelniacze zaworowe Victor Raintz.
Pytałem o oryginalną uszczelkę w ASO to powiedział facet że mają GLASER-a i coś tam jeszcze, a oryginał to chyba 170zł ale ponad tydzień trzeba czekać i dodał od siebie że tego nikt nie kupuje w oryginale bo nie ma sensu ( a jedyny sklep z ori częściami w mieście ).

Ta co była założona to też nie był oryginał raczej. Bo jak go kupiłem ( było sprawdzony czy z tym jest OK ) były ślady mazi po oleju na ściankach zbiorniczka wyrównawczego ( w płynie brak jakichkolwiek oznak oleju ). Czyli wcześniej ktoś miał problem z uszczelką, przez to olej w płynie i nie dokładnie wyczyszczony układ chłodzenia.

: sob kwie 17, 2010 15:57
autor: matisim
Gawior pisze: 1 etap 40Nm
2 etap 60Nm
3 etap dokręcić o 90 st.
4 etap dokręcić o 90 st.
u mnie jak wymianiałem to miedzy każdym dokręceniem przerwa 10/15 min, poczujesz różnice zaraz po drugim kręceniu jak uszczelka sie ułoży to czasem idzie jednym palcem dokręcić ten drugi raz. jedni czekają druzy nie- jak kto trafi :grin:

: sob kwie 17, 2010 16:02
autor: Gawior
Dokręcał będzie to mechanik. Ja nie mam czasu i klucza dynamometrycznego, gdybym miał czas na robienie tego sam to bym zrobił porting głowicy ( tutaj posiadam wszystkie potrzebne narzędzia ).
Jak dzisiaj byłem u tego znajomego ( mechanika ), to oglądałem tą nową uszczelkę i tam też jest instrukcja 1, 2, 3, 4 etap, z tym że 1 etap to 30Nm i 2 etap to 60Nm, 3 i 4 tak samo.
I żadnego dokręcanie po jakimś dystansie itp.

: sob kwie 17, 2010 16:51
autor: RasPL
starsze diesle na uszczelce pisze że się dokręca po pewnym czasie lub uprzednim rozgrzaniu silnika na ileś minut, a pytałem o uszczelkę tą która pękła ;)

: sob kwie 17, 2010 17:54
autor: Gawior
Ogólnie dziękuję Wam za swoją opinię i wiedzę w tym zakresie.