zmarza zamek? - porada
: czw gru 29, 2005 21:36
Najskuteczniejszym sposobem na zamarzający zamek jest wyjecie go i wyczyszczenie.
Żeby to zroić trzeba zdemontować tapicerke boczka drzwi, a następnie zamek.
Prosta sprawa, ale nie za 1 razem
Opisując poszczególne kroki demontażu korzystałem z uwag użytkowników forum www.vwgolf.pl oraz własnych doświadczeń w tej kwestii. Mam nadzieje, że się to komuś przyda.
Starałem się wszystko po kolei opisać, może trochę zbyt łopatologicznie dla znawców tematu, no ale to w sumie nie jest dla nich a dla kogoś kto to 1 raz robi jak ja właśnie
Nie mam elektrycznych szyb czy lusterek jest za to centralny zamek.
A oto opis - co robić krok po kroku (wybaczcie za tryb rozkazujący;) :
1. Wciśnij rygiel do otwierania/zamykania drzwi (przy otwartych drzwiach) i wykręć go.
Zasuń szyby do końca.
2. Ściągnij osłonkę rączki (podłokietnika) w ten sposób, że podważasz wkrętakiem płaskim delikatnie tą osłonkę (zacząć lepiej od góry).
foto nr 1
3. Wykręć 2 wkręty krzyżakiem z w/w rączki.
4. Ściągnij gumowy kapturek od regulacji lusterka za pomocą palców, a następnie podważ plastikowy kapturek, który znajduje się pod tym gumowym (podobno u niektórych (GTI) jest jeszcze jakaś śróbka pod gałką do regulacji lusterek, ale u mnie nie było)
foto nr 2 i 3
5. Zdejmij korbkę od podnoszenia szyb – robisz to w ten sposób, że korbkę kierujesz w dół, a wkrętakiem płaskim podważasz/podciągasz ruchomy pierścień, który znajduje się między tapicerką a korbką - do góry. Wówczas w/w pierścień przesunie się o ok. 0,5 cm w stronę, w którą go podważaliśmy, czyli do góry i w tym momencie już mamy zdjętą korbkę (kierunek ustawienia korbki jest bez znaczenia, ważne żeby pierścień odciągać w przeciwną stronę do położenia korbki).
foto nr 5
6. W tym momencie można wykręcić głośnik i odłączyć kable, można tez odpiąć tylko kable od głośnika wtedy, gdy już będziemy wyjmowali boczek tapicerki.
7. Zacznij ściąganie boczku tapicerki od dołu, najlepiej od któregoś rogu. Do tego nie trzeba żadnych wkrętaków, tylko palce. Zaczynając od wybranego dolnego rogu kierujemy się do następnego dolnego rogu. Należy pamiętać, aby ciągnąć tapicerkę do siebie, a nie do góry. Trzeba to robić delikatnie i z wyczuciem, a wtedy nie będzie trzeba się martwić o zapasowe spinki. Mając już uwolniony dół tapicerki należy się kierować w górę, aby odpiąć zatrzaski po bokach. Na górnym boku już nie ma zatrzasków i boczek tapicerki wychodzi.
8. Po zdjęciu boczku, na drzwiach powinna być przyklejona jakaś mata lub folia. Trzeba ja trochę odkleić, ale delikatnie, bo może się porwać. Jak będziemy potem składać wszystko z powrotem trzeba ja przykleić co by nam nie ciekło (silikon, słyszałem też, że można użyć taśmy klejącej dwustronnej do dywanów).
9. Odkręcić 4 śruby imbusowe, które znajdują się w okolicy zamka (3 trzymają zamek, 1 klamkę zewnętrzną)
foto nr 6 (1- imbus od klamki, 2,3,4 - od zamku, 5- śruba od belki wzmacniającej, 6- zapatka zamka)
10. Odłączyć wężyk i wtyczki u góry zamku i na dole, a następnie je odsunąć, co by nie przeszkadzały przy wyciąganiu zamka.
foto nr 7(1,2,3- wtyczki)
11. Żeby wyjąć zamek trzeba nieźle kombinować, ale jest to możliwe. Przede wszystkim trzeba odczepić cięgna (to od klamki wewnętrznej oraz od rygla). Cięgno od klamki łatwo odczepić za pomocą kombinerek od strony klamki, cięgno od rygla – to trzeba kombinować. Co by było łatwiej wyciągnąć zamek można poluzować śrubę od prowadnicy szybu góry i odkręcić na dole, a następnie dół prowadnicy przesunąć trochę w prawo ale delikatnie i z wyczuciem i po iluś tam manewrach z zamkiem w dłoni wyciągamy rękę.
foto nr 8 (1- cięgno od rygla, 2- cięgno od klamki wewnętrznej, 3- prowadnica szyby, 4 śruba od prowadnicy)
12. Klamkę zewnętrzną wyciągamy w ten sposób, że stojąc przed drzwiami od ich strony zewnętrznej – ciągniemy delikatnie klamkę w lewo – trochę się przesunie wtedy o ok. 1 cm a następnie klamkę ciągniemy do siebie i powinna wyjść cała.
13. Następnie rozkręcamy zamek (2 śruby imbusowe i kilka zatrzasków) na 2 części: plastikową obudowę i część z mechanizmami zamka.
foto nr 9 (zamek, obudowa plastikowa, klamka)
14. Myjemy w benzynie ekstrakcyjnej wszystko dokładnie(wskazany mały pędzelek i strzykawka), a potem suszymy np. na kaloryferze. Można też użyć sprężonego powietrza, co by wydmuchać syf. Suchy mechanizm zamka smarujemy, ale nie cały, a tylko te części zamka, które pracują. Należy pamiętać, że zarówno niedobór jak i nadmiar szkodzi. Smaru najlepiej użyć jakiegoś „wypierającego” wodę, ja użyłem ŁT-4S3 – smar ogólnego stosowania, przeznaczony szczególnie do łożysk tocznych.
15. Wszystko złożyć analogicznie w odwrotnej kolejności niż demontaż;)
!!!POWODZENIA!!!
Forester
pozdro!!
Żeby to zroić trzeba zdemontować tapicerke boczka drzwi, a następnie zamek.
Prosta sprawa, ale nie za 1 razem
Opisując poszczególne kroki demontażu korzystałem z uwag użytkowników forum www.vwgolf.pl oraz własnych doświadczeń w tej kwestii. Mam nadzieje, że się to komuś przyda.
Starałem się wszystko po kolei opisać, może trochę zbyt łopatologicznie dla znawców tematu, no ale to w sumie nie jest dla nich a dla kogoś kto to 1 raz robi jak ja właśnie
Nie mam elektrycznych szyb czy lusterek jest za to centralny zamek.
A oto opis - co robić krok po kroku (wybaczcie za tryb rozkazujący;) :
1. Wciśnij rygiel do otwierania/zamykania drzwi (przy otwartych drzwiach) i wykręć go.
Zasuń szyby do końca.
2. Ściągnij osłonkę rączki (podłokietnika) w ten sposób, że podważasz wkrętakiem płaskim delikatnie tą osłonkę (zacząć lepiej od góry).
foto nr 1
3. Wykręć 2 wkręty krzyżakiem z w/w rączki.
4. Ściągnij gumowy kapturek od regulacji lusterka za pomocą palców, a następnie podważ plastikowy kapturek, który znajduje się pod tym gumowym (podobno u niektórych (GTI) jest jeszcze jakaś śróbka pod gałką do regulacji lusterek, ale u mnie nie było)
foto nr 2 i 3
5. Zdejmij korbkę od podnoszenia szyb – robisz to w ten sposób, że korbkę kierujesz w dół, a wkrętakiem płaskim podważasz/podciągasz ruchomy pierścień, który znajduje się między tapicerką a korbką - do góry. Wówczas w/w pierścień przesunie się o ok. 0,5 cm w stronę, w którą go podważaliśmy, czyli do góry i w tym momencie już mamy zdjętą korbkę (kierunek ustawienia korbki jest bez znaczenia, ważne żeby pierścień odciągać w przeciwną stronę do położenia korbki).
foto nr 5
6. W tym momencie można wykręcić głośnik i odłączyć kable, można tez odpiąć tylko kable od głośnika wtedy, gdy już będziemy wyjmowali boczek tapicerki.
7. Zacznij ściąganie boczku tapicerki od dołu, najlepiej od któregoś rogu. Do tego nie trzeba żadnych wkrętaków, tylko palce. Zaczynając od wybranego dolnego rogu kierujemy się do następnego dolnego rogu. Należy pamiętać, aby ciągnąć tapicerkę do siebie, a nie do góry. Trzeba to robić delikatnie i z wyczuciem, a wtedy nie będzie trzeba się martwić o zapasowe spinki. Mając już uwolniony dół tapicerki należy się kierować w górę, aby odpiąć zatrzaski po bokach. Na górnym boku już nie ma zatrzasków i boczek tapicerki wychodzi.
8. Po zdjęciu boczku, na drzwiach powinna być przyklejona jakaś mata lub folia. Trzeba ja trochę odkleić, ale delikatnie, bo może się porwać. Jak będziemy potem składać wszystko z powrotem trzeba ja przykleić co by nam nie ciekło (silikon, słyszałem też, że można użyć taśmy klejącej dwustronnej do dywanów).
9. Odkręcić 4 śruby imbusowe, które znajdują się w okolicy zamka (3 trzymają zamek, 1 klamkę zewnętrzną)
foto nr 6 (1- imbus od klamki, 2,3,4 - od zamku, 5- śruba od belki wzmacniającej, 6- zapatka zamka)
10. Odłączyć wężyk i wtyczki u góry zamku i na dole, a następnie je odsunąć, co by nie przeszkadzały przy wyciąganiu zamka.
foto nr 7(1,2,3- wtyczki)
11. Żeby wyjąć zamek trzeba nieźle kombinować, ale jest to możliwe. Przede wszystkim trzeba odczepić cięgna (to od klamki wewnętrznej oraz od rygla). Cięgno od klamki łatwo odczepić za pomocą kombinerek od strony klamki, cięgno od rygla – to trzeba kombinować. Co by było łatwiej wyciągnąć zamek można poluzować śrubę od prowadnicy szybu góry i odkręcić na dole, a następnie dół prowadnicy przesunąć trochę w prawo ale delikatnie i z wyczuciem i po iluś tam manewrach z zamkiem w dłoni wyciągamy rękę.
foto nr 8 (1- cięgno od rygla, 2- cięgno od klamki wewnętrznej, 3- prowadnica szyby, 4 śruba od prowadnicy)
12. Klamkę zewnętrzną wyciągamy w ten sposób, że stojąc przed drzwiami od ich strony zewnętrznej – ciągniemy delikatnie klamkę w lewo – trochę się przesunie wtedy o ok. 1 cm a następnie klamkę ciągniemy do siebie i powinna wyjść cała.
13. Następnie rozkręcamy zamek (2 śruby imbusowe i kilka zatrzasków) na 2 części: plastikową obudowę i część z mechanizmami zamka.
foto nr 9 (zamek, obudowa plastikowa, klamka)
14. Myjemy w benzynie ekstrakcyjnej wszystko dokładnie(wskazany mały pędzelek i strzykawka), a potem suszymy np. na kaloryferze. Można też użyć sprężonego powietrza, co by wydmuchać syf. Suchy mechanizm zamka smarujemy, ale nie cały, a tylko te części zamka, które pracują. Należy pamiętać, że zarówno niedobór jak i nadmiar szkodzi. Smaru najlepiej użyć jakiegoś „wypierającego” wodę, ja użyłem ŁT-4S3 – smar ogólnego stosowania, przeznaczony szczególnie do łożysk tocznych.
15. Wszystko złożyć analogicznie w odwrotnej kolejności niż demontaż;)
!!!POWODZENIA!!!
Forester
pozdro!!