Strona 1 z 1

Zasada działania czujnika obrotów, prędkości, paliwa, temp.

: pt mar 12, 2010 19:13
autor: Bednarus
Jaka jest zasada działania czujnika obrotów silnika? Czy jest tam także zastosowany hallotron jak w przypadku czujnika prędkości? Co jest na wyjściu z czujnika? Ze schematu wynika, ze do licznika sygnał nie idzie bezpośrednio z czujnika w cewce/alternatorze, tylko z ECU. Jaki to jest sygnał? Czy impulsy jak z impulsatora, czy coś innego?

Czy mógłby ktoś mógł potwierdzić, ze na tej zasadzie działają poniższe czujniki. Jeżeli tak to, jaka jest rezystancja przy pustym zbiorniku, a jaka przy pełnym.
Tak samo z czujnikiem temperatury cieczy ochładzającej. Jaka jest rezystancja przy maksymalnej temperaturze na wskaźniku (chyba 130 stopni), a jaka przy zimnym silniku?

1. Zasada działania czujnika poziomu paliwa.

Obrazek

Zależność rezystancji od ilości paliwa przedstawia poniższy wykres (kolor czerwony) (źródło: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=30 )

Obrazek

2. Zasada działania czujnika temp. cieczy chłodzącej.

Obrazek

W czujnika znajdują się 4 piny (pary 1-3 i 2-4)
Zależność rezystancji od temperatury przedstawia tabelka poniżej
(źródło: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=88981)

Dla pary 1-3:
Obrazek

Dla pary 2-4:
Rezystancja test niedużo większa od polowy rezystancji na pinach 1-3

3. Zasada działania czujnika prędkości (impulsatora)

Obrazek

4. Zasada działania czujnika obrotów silnika.

??????????????????

: pt mar 12, 2010 19:21
autor: Qto
Bednarus pisze:jaka jest rezystancja przy pustym zbiorniku
ok. 250 Ohm
Bednarus pisze:jaka przy pełnym
ok. 30
Jeżeli chcesz mieć dokładne wartości to chyba najlepiej wpiąć we wtyczkę potencjometr i sprawdzać rezystancję dla poszczególnych wartości...chyba że ktoś rzuci wykresami.

[ Dodano: 12 Mar 2010 18:25 ]
wykres do czujnika paliwa znajdziesz tutaj http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=30

: sob mar 13, 2010 16:01
autor: Bednarus
Czyjnik poziomu paliwa:
zbiornik pelny: okolo 30 Ohm
zbiornik pusty: okolo 250 Ohm
A ma ktos moze jakis przebieg jak sie zmienia ta rezystancja wraz z ubytkiem paliwa (wykres czy jakas tabela)
A jak to jest z czujnikiem temperatury cieczy chlodzacej? Chodzi mi jak sie zmienia rezystancja wraz ze zmiana temperatury (lub na poczatek chociaz wartosci przy skrajnych temperaturach - zalozmy 0 -130 stopni). Chodzi mi o rezystancje na pinach pinach 2-4, ktore odpowiadaja za wskazania temperatyry na liczniku. Czytalem temat o czujniku, w ktorym Cowboy sie udzielal, ale nie znalazlem nic co by bylo z jakiegos wiarygodnego zrodla.
No i caly czas pozostaje kwestia czujnika od obrotów. Jak to z nim jest?

: sob mar 13, 2010 16:04
autor: Qto
Bednarus pisze:A ma ktos moze jakis przebieg jak sie zmienia ta rezystancja wraz z ubytkiem paliwa (wykres czy jakas tabela)
przecież podałem wyżej link do wykresu
a tu tabelka do czujnika temperatury cieczy http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=88981

: sob mar 13, 2010 16:38
autor: Bednarus
W tym linku jest podana rezystancja na pinach 1-3, a ja potrzebuje cos takiego na pinach 2-4.

: sob mar 13, 2010 16:54
autor: Paweł Marek
Bednarus, nie znajdziesz. Ja mierzyłem, jest nieco więcej niż dwa razy mniej niż na parze do ECU, dokładnie nie zapisałem. Powiedzmy, jeśli na 1-3 jet 240, to na 2-4 ok 130 - 140 omów

: pn mar 15, 2010 16:02
autor: Bednarus
Cały czas wisi pytanie o czujnik od obrotomierza. Na jakiej zasadzie on działa? W sumie najbardziej mnie interesuje jaki sygnał pojawia się na pinie od licznika. Ze schematu wynika, ze do licznika sygnał nie idzie bezpośrednio z czujnika w cewce/alternatorze, tylko z ECU. Jaki to jest sygnał? Czy impulsy jak z impulsatora, czy coś innego?


Z tego co mi się udało znaleźć w sieci na podstawie Golfa MK4 wynika, ze sam czujnik obrotów to halotron podobnie jak w przypadku impulsatora, tylko, ze nie podaje impulsów w postaci masy, tylko napięcie +6V -6V. Im więcej obrotów tym częstotliwość impulsów jest większa. Sygnał ten idzie do ECU. ECU przerabia ten sygnał na liniowy. Im więcej obrotów tym wyższe napięcie. Zależność napięcia od ilości obrotów przedstawia wykres poniżej. (źródło: http://www.fallastarmedia.com/vortex/cl ... 0Intro.htm)

Obrazek

To wszystko jest na podstawie Golfa MK4 ale, ze koledzy z forum przekładali liczniki od MK4 do MK3 i obrotomierz działał bez problemu można wnioskować, ze w MK3 musi być tak samo. Przynajmniej co do sygnału który idzie od ECU do licznika.