Strona 1 z 2

Jak sygnał prędkości pojazdu wpływa na pracę silnika?

: ndz lut 21, 2010 14:23
autor: Lipek81
W nowszych samochodach (początek lat 90 i później) do sterownika silnika doprowadzony jest sygnał z czujnika prędkości pojazdu (VSS) ze skrzyni biegów. Do czego wykorzystywany jest ten sygnał przez ECU? Jak wpływa on na pracę silnika?

Od prazu uprzedzę może niektóre odpowiedzi - wiem, że sygnał z tego czujnika jest podłączony do prędkościomierza. Ale po co doprowadzony on jest też do ECU?

: ndz lut 21, 2010 16:02
autor: Przemo440
z tego co ja zauważyłem to jak samochód jedzie wrzucisz na luz to wolne obroty są większe niz na postoju, dodatkowo jest też brany sygnał z impulsatora na sterowanie głośności radiem, czym szybciej jedziesz to radio się zgłasnia

: ndz lut 21, 2010 16:26
autor: Lipek81
Hmmm.... Ale po co by to miało być?
Przemo440 pisze:dodatkowo jest też brany sygnał z impulsatora na sterowanie głośności radiem, czym szybciej jedziesz to radio się zgłasnia
-mi chodzi tylko o sygnał do ECU - nic więcej. Wiem, że ten sygnał doprowadzony jest do radia, GPS, tempomatu, pewnie też jakieś ESP itp. - ale to mnie nie interesuje. Chodzi mi tylko o samo sterowanie silnika.

: ndz lut 21, 2010 17:46
autor: Paweł Marek
w dieslach do regulacji siłownika prędkości biegu jałowego (cytuje Info tech )
W benzynowych MK3 - ten sygnał do ECU nie jest doprowadzony, a w nowszych mk4 też chyba nie , w jeszcze nowszych nie wiem.

: ndz lut 21, 2010 17:52
autor: Lipek81
Chodzi mi o benzynę. Choć z tym dieslem to dziwna sprawa, bo tak na prawdę sygnał prędkości pojazdu nie ma nic do prędkości silnika. Przecież samochód może być na luzie itp.
Paweł Marek pisze:W benzynowych MK3 - ten sygnał do ECU nie jest doprowadzony
- ABF, 9A - oba te silniki mają doprowadzony ten sygnał. Z tym, że 9A występował w dwóch wersjach - z i bez podłączenia tego czujnika. Oczywiście wiem, że 9A nie był montowany w mkIII, ale np. w mkII i pasku B3.

[ Dodano: Nie Lut 21, 2010 16:53 ]
VR6 też ma ten sygnał doprowadzony do ECU.

: ndz lut 21, 2010 17:59
autor: Paweł Marek
przepatrzyłem schematy ABF i vr-a wszystkie wersje w Infotechu i nie widzę. Może mam złe.

: ndz lut 21, 2010 18:02
autor: Lipek81
Ja właśnie sprawdzam w Autodata. 9A - pin 35 na ECU, VR (AAA) - pin 9, ABF - pin 35

[ Dodano: Nie Lut 21, 2010 17:04 ]
W 9A jestem 100% pewien, że taki sygnał jest doprowadzony, bo sam go wycinałem przy swapie tego silnika do mk1.

: ndz lut 21, 2010 18:06
autor: Jesionvr6
mi sie wydaje ze dostosowuje dawke paliwa do obciążenia itd

: ndz lut 21, 2010 18:08
autor: Lipek81
jeson pisze:mi sie wydaje ze dostosowuje dawkę paliwa do obciążenia itd
- chyba nie koniecznie - bo niby skąd ma wiedzieć, jak bieg jest wbity? W takim wypadku bardziej wiarygodne by było porównanie wychylenia przepustnicy i prędkości wału, albo pomiar podciśnienia w kolektorze dolotowym, lub pomiar przepływu powietrza.

: ndz lut 21, 2010 18:09
autor: Paweł Marek
w Infotechu 9A pin 35 ma masę, VR pin 9 jest od przekaźnika zasilania ECU, a w ABF masz rację 35 jest opisane jako wyjście na prędkościomierz (nie na czujnik w skrzyni ale to by sie mogło zgadzać. Moze ktoś się dołączy do tematu jeszcze

: ndz lut 21, 2010 18:13
autor: Lipek81
Paweł Marek, zobacz inne roczniki z silnikiem 9A - bo, tak jak pisałem wcześniej - były dwa rodzaje elektroniki - z czujnikiem prędkości i bez. Właśnie w tym, gdzie nie ma czujnika prędkości pin 35 jest podłączony do masy.A w AAA pomyliłem się - pin 65.

[ Dodano: Nie Lut 21, 2010 17:16 ]
Kurde, znowu pomyłka - w 9A prędkość jest na pinie 2.

: ndz lut 21, 2010 18:18
autor: Paweł Marek
No fakt. Czytnij http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic131020.html http://www.altech.com.pl/wbt/poradnik/czujnikvss.html

w jakiś sposób wpływa pewnie na jałowe żeby były utrzymywane równomiernie ale tylko kombinuję

: ndz lut 21, 2010 18:24
autor: Lipek81
Dzięki Paweł Marek za lekturę, szukałem w necie, ale nic nie znalazłem.... Tylko po jakiego groma wolne obroty uzależniane są od prędkości pojazdu? Może chodzi o powolną jazdę z puszczonym gazem (np. w korku)?

[ Dodano: Nie Lut 21, 2010 17:28 ]
A tak teraz patrzę na schematy, to w obu rodzajach elektroniki 9A jest ten sygnał prędkości. Zauważyłem, że to jest zrobione tak, że sygnał z czujnika idzie najpierw do licznika a potem z licznika dopiero do ECU. Pewnie chodzi o przeliczenie prędkości w zależności od skrzyni biegów.

: ndz lut 21, 2010 18:42
autor: jeryk10
Jezeli jest czyjnik predkosci jazdy to w kazdym VW przechodzi przez licznik Kolor kabla NIEBIESKO BIALY Spotykany najczesciej w kostce radia :D