Strona 1 z 1

Czy zużyte amortyzatory mogą powodować uszkodzenia opon?

: pn sty 18, 2010 21:06
autor: jarekzgora
Witam,

Z tyłu mam dwie opony całoroczne goodyear vector5+ 195/65 R15 ( prod.01.2008) w stanie idealnym, napompowane do ciśnienia 2,0; nie widać by były nierówno zjechane. Auta nie ściąga ani nie czuć "bicia" w czasie jazdy.
Ale od jakiegoś czasu męczy mnie jazda na nich - bo tył auta wręcz wyje w czasie jazdy. Praktycznie przy każdej prędkości ale najgłośniej przy 60km/h - łeb rozsadza.

I dziś, gdy pojechałem do oponiarza by zrobić inne koło, powiedziałem mu to co wyżej; podnieśliśmy auto, i... koła obracają się cicho, więc łożyska wykluczone ale gość zaczął obracać kołami, przykładając rękę do bieżnika i stwierdził że mam delikatne wybrzuszenia czy jakoś tak, które wywołują ten hałas. Powiedział też że spowodowane jest to najprawdopodobniej zużytymi amortyzatorami. Czy to możliwe? Bo na przeglądzie oba tylne amory miały mnie więcej 75-80%.
Szlag mnie trafi jeśli tak, bo oponki kosztowały mnie 600zł z montażem...

: pn sty 18, 2010 21:08
autor: DariuszK
mozliwe ale niekoniecznie to wina amortyzatorow, moj kuzyn ma taka sytuacje w tranzicie, nowego wzial z salonu, i lewe kolo tnie jak u ciebie, wymienili mu juz kilka razy opone, amorka, i nadal to samo, moze jakas wada konstrukacyjna?

: pn sty 18, 2010 21:09
autor: italiano_83
jarekzgora pisze:Bo na przeglądzie oba tylne amory miały mnie więcej 75-80%.
To dobry wynik .... a zakładając, że amortyzatory nie są "nowe" nawet b.dobry...

: pn sty 18, 2010 21:13
autor: Zico63b
Jak najbardziej! Amortyzatory ale także zbieżność i pochylenie koła. Jeśli opony były cenne - warto podjechać i sprawdzić zawieszenie, nie tylko dla trwałości opon ale i bezpieczeństwa na śliskim!
Np.:
http://www.kieruj.pl/

: pn sty 18, 2010 21:20
autor: kamlor
A czy opony nie są po zabiegu bieżnikowania? Ja mam zimówki po bieżnikowaniu i strasznie buczą, chuczą i ogółem nieprzyjemne są.

: pn sty 18, 2010 21:28
autor: awo250
stawiam na zużyte amortyzatory miałem tak samo tylko ze w moto :hmm: ale myślę ze zasada ta sama :bigok:

: pn sty 18, 2010 21:29
autor: jarekzgora
kamlor pisze:A czy opony nie są po zabiegu bieżnikowania? Ja mam zimówki po bieżnikowaniu i strasznie buczą, chuczą i ogółem nieprzyjemne są.
Nie są to nalewki bo kupowałem je w sklepie; mam gwarancję, paragon...

[ Dodano: 18 Sty 2010 20:31 ]
Zico63b pisze:Jak najbardziej! Amortyzatory ale także zbieżność i pochylenie koła. Jeśli opony były cenne - warto podjechać i sprawdzić zawieszenie, nie tylko dla trwałości opon ale i bezpieczeństwa na śliskim!
Np.:
http://www.kieruj.pl/

ale czy z tyłu w mk4 jest jakakolwiek regulacja?

: pn sty 18, 2010 21:34
autor: kamlor
jarekzgora pisze:ale czy z tyłu w mk4 jest jakakolwiek regulacja?
Z tego co wiem, to nie ma. Można ewentualnie wymienić tuleje belki, coś podobno daje, jeśli chodzi o pochylenie kół.

: pn sty 18, 2010 23:55
autor: waski1
To o czym piszesz kolego ze auto bylo na badaniu amortyzatorow na stacji diagnostycznej to nie jest tak do konca.Jest to BADANIE PRZYCZEPNOSCI KOL Jak bedziesz mial kiedys okazje to zrob male doswiadczenie napompuj kola po 4 atm. i przejedz przez sciezke diagnostyczna a potem spusc powietrze do 0,5 atm i znow przejedz przez sciezke i porownaj wyniki.Opony mozna sprawdzic reka wystarczy przejechac reka po biezniku w jedna a potem w druga strone czuc pod dlonia czy sa zząbkowane i ogladnac bieznik czy aby w jednym miejscu nie jest wytarty te objawy wskazuja na zuzyte amory.Co do tylu to teoretycznie nie ma regulacji.

[ Dodano: 18 Sty 2010 22:57 ]
Dla zainteresowanych moge zrobic fotke testera amortyzatorow ktory jest przyczepiany do boku auta nad kolem a sonda jest na ziemi.Ale to juz na PW prosze.

[ Dodano: 18 Sty 2010 23:52 ]
Opony zząbkowane wyją.

: wt sty 19, 2010 09:23
autor: $layer

To o czym piszesz kolego ze auto bylo na badaniu amortyzatorow na stacji diagnostycznej to nie jest tak do konca.Jest to BADANIE PRZYCZEPNOSCI KOL Jak bedziesz mial kiedys okazje to zrob male doswiadczenie napompuj kola po 4 atm
Potwierdzam! Sprawdzałem ten sposób.
Raz kupiłem opony używane za dobrą cenę. Ząbków nie zauważyłem. Tak wyły że wróciłem po przejechaniu 10 km do wulkanizacji. Co się okazało poprzedni właściciel opon miał bardzo twarde/sztywne zawieszenie w swym aucie, być może to było przyczyną ząbkowania.
MK 4 regulacji geometrii z tyłu nie ma (chyba że 4MOTION), ale często się w nich zdarza,że koła za mocno są pochylone (leżą) i to napewno powoduje ścinanie opony od wewnątrz. ale czy ząbkowanie?

Re: Czy zużyte amortyzatory mogą powodować uszkodzenia opon?

: wt sty 19, 2010 09:50
autor: doggie
jarekzgora pisze: stwierdził że mam delikatne wybrzuszenia czy jakoś tak, które wywołują ten hałas. .............Bo na przeglądzie oba tylne amory miały mnie więcej 75-80%.
...
zużyte amortyzatory mogą powodować tzw. ząbkowanie opon czyli to, co stwierdzono u ciebie. Często wina leży po stronie samych opon - po prostu są felerne i stawiam raczej na to, skoro amorki mają sprawność nowych. Swego czasu musiałem wyrzucić roczne MATADORY właśnie z uwagi na wyząbkowanie, strasznie wyły że aż wysiedzieć w kabinie nie szło

[ Dodano: Wto 19 Sty, 2010 ]
awo250 pisze:stawiam na zużyte amortyzatory
przecież napisał że mają sprawność 75-80% :chytry: - niektóre nowe tyle nie mają

: wt sty 19, 2010 11:35
autor: waflocki
Ja ostatnio kupiłem sobie nowe opony. Po przejechaniu ok 500km wróciłem do wulkanizatora i okazało się, że jedna opona jest spłaszczona-> wada produkcyjna. Producent bez wyjaśnienia szybko mi oponę wymienił. Ja sam sprawdzając oponę nic nie wyczuwałem ręką. Dopiero jak gostek założył na tą maszynę do wyważania i zakręcił oponą to waliła strasznie po ręce jak się ją przyłożyło. Najbardziej odczuwalny był hałas przy prędkości jazdy 50-70km/h.

Z tymi amortyzatorami to może być prawda, ale chyba musiałby być mocno zużyte lub dużo na nich jeździć. Myślę, że to jest raczej tłumaczenie sprzedawców, którym się nie chce reklamować. To tam samo jakby powiedzieć, że winą są dziurawe drogi-pewnie też tak może być. Tylko, że wszyscy jeździmy takimi drogami, a nie wszystkim siadają od tego od razu nowe opony...

: śr sty 20, 2010 21:44
autor: jarekzgora
Dzięki za zainteresowanie. Na dniach pojadę do speca od zawieszeń by je obadał. Obok niego jest też stacja diagnostyczna więc wjadę na trzepak by obadać te amory jeszcze raz.
Martwi mnie tylko to że opony mam do d...y. A może dałoby się je naprawić poprzez zjechanie, wyrównanie bieżnika? Można to gdzieś zrobić? Bo opony zarówno latem i zimą sprawują się dobrze.