Strona 1 z 1
Skrzynia biegów - biegi wchodzą i wychodzą bez oporu
: śr gru 30, 2009 15:30
autor: piori
Witam,
Chodzi o pewien defekt w skrzyni 4T. Przy ruchu dźwignią przód-tył podczas wrzucaniu biegów nie ma żadnego oporu i biegi jakby nie "wskakują", ale oczywiście się włączają i można jeździć. To samo jest z przerzucaniem na luz. Na boki drążek odbija prawidłowo, ale w przód i w tył chodzi na tyle lekko, że po założeniu na niego gumowego mieszka już sama jego sprężystość powoduje wyłączanie biegów
Czy ktoś orientuje się co może być uszkodzone w tej skrzyni lub czego w niej brak, bo była rozbierana przez poprzedniego właściciela i złożona na czerwony silikon którego nie żałował, więc może o czymś innym zapomniał

?
Re: Skrzynia biegów - biegi wchodzą i wychodzą bez oporu
: śr gru 30, 2009 15:51
autor: Haki
piori pisze:Witam, Przyczyna leży w samej skrzyni, cięgła działają prawidłowo, po prostu uszkodzony jest mechanizm ustalający położenie dźwigni na włączonym biegu.
Czy ktoś orientuje się co może być uszkodzone w tej skrzyni lub czego w niej brak, bo była rozbierana przez poprzedniego właściciela i złożona na czerwony silikon którego nie żałował, więc może o czymś innym zapomniał

?

Genialny post kolego - pytasz i odpowiadasz sobie sam- wiedząc w czym leży problem. Popatrz jeszcze na te plastikowe ustrojstwa przy lewarku zmiany biegów - lubią się wycierać ( chyba jest taka kula itp )
: śr gru 30, 2009 15:53
autor: piori
Haki, oj stwierdzam tylko że przyczyna jest wewnątrz skrzyni, a nie w sterowaniu. Mogę całkiem te wodziki odpiąć i przełączać biegi bezpośrednio na skrzyni i też nie ma tego "wskakiwania" na odpowiednią pozycję...
Ale masz rację, jakoś dziwnie to ująłem

, ale już poprawiłem

: śr gru 30, 2009 16:08
autor: Haki
Sprawdziłeś czy nie ma luzów nigdzie po drodze - począwszy od drążka na skrzyni kończąc ?
: śr gru 30, 2009 16:16
autor: piori
Haki, przyczyna musi być w skrzyni, bo nawet jak całkiem te cięgła odepnę, to podczas takiego przekręcania jak pokazują strzałki na zdjęciu powinien ten przestawiacz wyraźnie wskakiwać w obydwa skrajne i w środkowe położenie (tak jest w drugiej dobrej skrzyni którą mam), a on chodzi całkowicie płynnie

: śr gru 30, 2009 16:19
autor: Lipek81
Upewnij się, że przyczyna tkwi w skrzyni - odepnij wszystkie cięgna od dźwigni wybieraka i poruszaj tą dźwignią na boki (czyli obracając) - jeżeli biegi się nie zatrzaskują, to wina leży wewnątrz skrzyni.
Jeżeli przyczyna jest wewnątrz skrzyni to wymień wybierak. Nie jest to trudna czynność i nie trzeba rozbierać całej skrzyni, ani jej wyciągać z auta. To właśnie wybierak ma ten mechanizm zatrzaskujący bieg.
: śr gru 30, 2009 17:30
autor: piori
Lipek81 pisze:nie trzeba rozbierać całej skrzyni, ani jej wyciągać z auta
Miałem nadzieję że tak będzie

Domyślam się, że aby wyjąć ten wybierak trzeba pewnie odkręcić tą dużą śrubę imbusową pod uchwytem linki sprzęgła i wypchnąć go do przodu?
: śr gru 30, 2009 23:48
autor: Lipek81
Trzeba odkręcić tę śrubę i jeszcze ta na górze, koło odpowietrznika. Dźwignia musi być ustawiona na luz. Pod tą dużą śrubą jest sprężyna.
Musisz jeszcze zdjąć tą dźwignię z osi wybieraka - jedna śrubka na końcu do odkręcenia. Dźwignia ta pasuje tylko w jednej pozycji na oś wybieraka (choć na pierwszy rzut oka tak nie wygląda) - to taka rada przy późniejszym składaniu.
: śr gru 30, 2009 23:58
autor: piori
Lipek81, dzięki za wskazówki

Na dniach się za to zabiorę, bo niestety teraz inna pilniejsza robota wypadła... Chyba Nowy Rok przywitam w garażu
Pozdrawiam.
: czw gru 31, 2009 00:09
autor: tympy mechanik
Lipek81 pisze:Trzeba odkręcić tę śrubę i jeszcze ta na górze, koło odpowietrznika. Dźwignia musi być ustawiona na luz. Pod tą dużą śrubą jest sprężyna.
a pod tą spręrzyną powinna być kulka która wskakuje w nacięcia na wybieraku i blokuje wybierak na danym biegu tylko nie jestem pewny tego czy ta kulka jest pod tą śrubą obok odpowietrznika czy z boku skrzyni pod śrubką nie pamiętam bo dawno nie riobiłem przy skrzyni golfa jak nie ma tej kulki to nie ma ryglowania

: czw gru 31, 2009 00:19
autor: Michał_1977
piori, masz tu małą ściągę

bo może okazać się,że trzeba będzie rozebrać tą górną część skrzynki...
: czw gru 31, 2009 00:50
autor: Lipek81
tympy mechanik pisze:a pod tą spręrzyną powinna być kulka która wskakuje w nacięcia na wybieraku i blokuje wybierak na danym biegu tylko nie jestem pewny tego czy ta kulka jest pod tą śrubą obok odpowietrznika czy z boku skrzyni pod śrubką
- no nie dokładnie - pod ta dużą śrubą jest sprężyna, która powoduje ustawienie się dźwigni zmiany biegów na środku, w pozycji luz, czyli powoduje powrót z bocznych pozycji.
Z kolei śruba z góry tylko blokuje wybierak w skrzyni i jednocześnie jest jakby prowadnicą przód-tył wybieraka. A cały mechanizm blokowania, ze sprężynką i charakterystycznym półkolem z wyżłobieniami, w których zapina się bieg znajduje się w samym wybieraku - wyciąga się to jako całość.
: czw gru 31, 2009 14:14
autor: tympy mechanik
Lipek81 pisze:charakterystycznym półkolem z wyżłobieniami, w których zapina się bieg znajduje się w samym wybieraku
no własnie o to mi chodziło