Strona 1 z 4

przekaźniki, a żywotność żarówek

: śr lis 18, 2009 22:04
autor: xys
wszyscy juz jezdzimy na przekaznikach?

zdajecie sobie sprawe, ze napiecie rzedu 14V skroci zywotnosc zarowek kilkukrotnie (ok. 5 razy)?
dotyczy to zarowno tych za 8, jak i za 60 zl.

Obrazek
źródło: http://free.of.pl/d/drd/html/swiatlo.html

zeby tego uniknac, a przy tym zaoszczedzic troche pradu, moznaby...
...kupic lampy DRL do jazdy dziennej (ale z tylko z homologacja DRL) za 200 zl

albo...

...zmniejszyc napiecie na zarowkach w ciagu dnia o powiedzmy 30%. zmniejszy to tez oczywiscie natezenie oswietlenia ok. 3-krotnie.

w nowych samochodach stosuje sie to coraz czesciej (nowe audi A4, A6, A8, albo BMW), a od dawna juz w modelach na rynek skandynawski.

najprosciej moznaby zamontowac opornik 0.11Ω ; i mocy 20W (toyota w USA wstawia 1Ω, 70W)
lub diody (3-4 na kazda zarowke) np. BY229/600 po 2 zl/szt + radiatorki (na kazdej spadek o ok. 0.5 - 0.7V)

oczywiscie zysk energetyczny w obu przypadkach jest pomijalnie maly, bo prawie wszystko odlozy sie w postaci ciepla na tych elementach.

sensownym rozwiazaniem, zapewniajacym obie wspomniane korzysci, okazuje sie uklad PWM (sterowanie wspolczynnikiem wypelnienia).
w zwiazku z tym zainteresowal mnie artykul: http://www.home.goleba.eu/reg_swiatel.html

co o tym sadzicie?

uprzedzajac protesty - nieprawda jest, ze przy zbyt niskiej temperaturze włokna efekt halogenowy nie wystąpi (co spowodowaloby szybsze odparowanie wolframu a tym samym skrocenie czasu pracy zarowki)
podstawa mojego przekonania: http://www.swiatlo.tak.pl/oswietlenie/h ... genowy.php

: śr lis 18, 2009 22:45
autor: Tical
No niestety cos za cos...
Ja juz sie przekonalem o tym, ale narazie tylko na 1 komplecie Osram'ow Nightbreaker, wytrzymaly niecale 4 m-ce, ale to i tak niemalo, innym wytrzymywaly 5 m-cy :)
Zobaczymy teraz na H7 ile wytrzyma ten komplet.
Nawet jak mialbym kupowac 2 komplety zarowek na rok to nie zbiednieje od tego, a bezpieczenstwo na drodze dzieki lepszemu oswietleniu jest akurat dla mnie wazniejsze niz ten 1 komplet zarowek rocznie wiecej :)
Niestety przewaznie tak juz jest, ze lepsze=drozsze :)

: śr lis 18, 2009 22:51
autor: michalqqr
dlatego montowałem przekaźniki z przełącznikiem dzień noc :bigok:

: śr lis 18, 2009 22:54
autor: Qto
Tical pisze:bezpieczenstwo na drodze dzieki lepszemu oswietleniu jest akurat dla mnie wazniejsze niz ten 1 komplet zarowek rocznie wiecej :)
:pub:
xys pisze:kupic lampy DRL do jazdy dziennej (ale z tylko z homologacja DRL) za 200 zl
Hella 600zł woła...myślę od jakiegoś czasu o dziennych, ale chce to zrobić dobrze i tak jakoś czas leci :)

: śr lis 18, 2009 22:54
autor: Tical
michalqqr pisze:dlatego montowałem przekaźniki z przełącznikiem dzień noc :bigok:
=D> Najprostsze rozwiazania sa najlepsze :bigok:

: śr lis 18, 2009 22:58
autor: michalqqr
Qto pisze:myślę od jakiegoś czasu o dziennych, ale chce to zrobić dobrze i tak jakoś czas leci
też bym coś chciał do siebie ale na razie brak kasy :/ a do niehomologowanych się zbyt czepiają ;(

: śr lis 18, 2009 23:18
autor: prezesik25
michalqqr pisze:też bym coś chciał do siebie ale na razie brak kasy :/ a do niehomologowanych się zbyt czepiają ;(
poszukaj dedykowanych dziennych do MK3 w miejsce halogenów pmgielnych. Hella produkowała takie zestawy wraz z kierunkami. Koszt ich wynosił 375 zł a nawet 475 zł - kiedyś widziałem je na allegro w tych cenach, ale to rarytas. Mi się udało wyhaczyć same halogeny za 250 zeta, ale powiem szczerze, że w dzień jedżę tylko na tych dziennych, gdyż przy dodatkowych przekaźnikach przy jeździe na samych żarówkach mijania wymieniałem je co ok. 5-6 miechów. Ostatnio H4 wytrzymały rok. teraz od czerwca mam H7 w angel eyes FK firmy TUNGSRAM +90%.

ps. te wszystkie ala "dzienne" diódkowe za ok. 100 zł nadają się co najwyżej do podświetlenia schowka. Te światełka śmiesznie wyglądają po zamontowaniu na zderzaku - coś jak dekoracja na nadchodzące święta :)

: śr lis 18, 2009 23:20
autor: michalqqr
prezesso pisze:w miejsce halogenów pmgielnych.
tego nie chcę się pozbywać :D najwyżej w kratki :)

: śr lis 18, 2009 23:22
autor: prezesik25
michalqqr pisze:najwyżej w kratki :)
na allegro były w sprzedaży dolne kratki z halogenami mgielnymi, cena ok. 300 zł za komplet. Wtedy jakbyś miał te na dole, mógłbyś poszukać dziennych Hella w zderzak do MK3

: śr lis 18, 2009 23:24
autor: michalqqr
prezesso, ale widzę że one są na żarówce według mnie jak już robić takie coś to tylko diody :)

: śr lis 18, 2009 23:29
autor: prezesik25
michalqqr pisze:według mnie jak już robić takie coś to tylko diody :)
można i tak, ale żarówka 21W w dziennych jest najbardziej akceptowana przez miśków, a do ledowych mogą się czepiać choć mają one homologację - dla miśków to będzie nowość, kótra nie zawsze przypadnie im do gustu.

: śr lis 18, 2009 23:31
autor: michalqqr
prezesso pisze:mają one homologację
i to wystarczy :)

: czw lis 19, 2009 00:44
autor: Tical
michalqqr, wiecej o swiatlach dziennych poczytasz w dyskusji, ktora ma miejsce niedawno tutaj click, wiec temat jak najbardziej aktualny :bigok:

: czw lis 19, 2009 10:36
autor: Lipek81
Ale tutaj chyba mamy błąd w rozumowaniu. Nie można przecież zastąpić świateł mijania światłami do jazdy dziennej. Za duże napięcie na żarówce - owszem zgadzam się z tym - skraca żywotność - ale żeby ją wydłużyć to chyba nie trzeba robić od razu ze świateł mijania świateł do jazdy dziennej. Po prostu trzeba ograniczyć napięcie do nominalnego napięcia żarówki i tyle.
Ogólnie kiedyś też analizowałem te tematy i gdzieś w sieci znalazłem wykres dotyczący właśnie żarówek samochodowych - i wynikało z niego że nominalnym napięciem pracy takiej żarówki jest 13,2V. Zauważcie, że na podanym przez xys wykresie nie ma podanych napięć, a jedynie krotność nominalnego napięcia zasilania żarówki.

Ktoś zaraz pewnie powie, że nominalne napięcie żarówki samochodowej to 12V - z jednej strony rzeczywiście - na pudełkach, na żarówkach, w informacjach katalogowych - wszędzie podawane jest 12V. Z drugiej strony - powszechnie wiadomym jest, że napięcie w prawidłowo działającej instalacji samochodu jest wyższe niż 12V - ok. 14V. Jakoś nie wierzę w to, że producenci żarówek nie uwzględniają tego faktu. Wiadomo, zanim napięcie dotrze z alternatora do żarówki na pewno będzie niższe - i to też producenci żarówek powinni uwzględnić. Niestety nie miałem okazji zmierzyć ile wynosi napięcie zasilania na żarówkach w nowych samochodach. Mierzyłem tylko w kilku VW golfach mkII - i napięcie te wynosiło max 11.8V (bez przekaźników). Należy wziąć pod uwagę oczywiście wiek samochodu ( w tym przypadku był to 21-letni golf) - czyli można wywnioskować, że kiedy ten samochód był nowy, napięcie na żarówkach było wyższe niż 12V.