przekaźniki, a żywotność żarówek
: śr lis 18, 2009 22:04
wszyscy juz jezdzimy na przekaznikach?
zdajecie sobie sprawe, ze napiecie rzedu 14V skroci zywotnosc zarowek kilkukrotnie (ok. 5 razy)?
dotyczy to zarowno tych za 8, jak i za 60 zl.
źródło: http://free.of.pl/d/drd/html/swiatlo.html
zeby tego uniknac, a przy tym zaoszczedzic troche pradu, moznaby...
...kupic lampy DRL do jazdy dziennej (ale z tylko z homologacja DRL) za 200 zl
albo...
...zmniejszyc napiecie na zarowkach w ciagu dnia o powiedzmy 30%. zmniejszy to tez oczywiscie natezenie oswietlenia ok. 3-krotnie.
w nowych samochodach stosuje sie to coraz czesciej (nowe audi A4, A6, A8, albo BMW), a od dawna juz w modelach na rynek skandynawski.
najprosciej moznaby zamontowac opornik 0.11Ω ; i mocy 20W (toyota w USA wstawia 1Ω, 70W)
lub diody (3-4 na kazda zarowke) np. BY229/600 po 2 zl/szt + radiatorki (na kazdej spadek o ok. 0.5 - 0.7V)
oczywiscie zysk energetyczny w obu przypadkach jest pomijalnie maly, bo prawie wszystko odlozy sie w postaci ciepla na tych elementach.
sensownym rozwiazaniem, zapewniajacym obie wspomniane korzysci, okazuje sie uklad PWM (sterowanie wspolczynnikiem wypelnienia).
w zwiazku z tym zainteresowal mnie artykul: http://www.home.goleba.eu/reg_swiatel.html
co o tym sadzicie?
uprzedzajac protesty - nieprawda jest, ze przy zbyt niskiej temperaturze włokna efekt halogenowy nie wystąpi (co spowodowaloby szybsze odparowanie wolframu a tym samym skrocenie czasu pracy zarowki)
podstawa mojego przekonania: http://www.swiatlo.tak.pl/oswietlenie/h ... genowy.php
zdajecie sobie sprawe, ze napiecie rzedu 14V skroci zywotnosc zarowek kilkukrotnie (ok. 5 razy)?
dotyczy to zarowno tych za 8, jak i za 60 zl.
źródło: http://free.of.pl/d/drd/html/swiatlo.html
zeby tego uniknac, a przy tym zaoszczedzic troche pradu, moznaby...
...kupic lampy DRL do jazdy dziennej (ale z tylko z homologacja DRL) za 200 zl
albo...
...zmniejszyc napiecie na zarowkach w ciagu dnia o powiedzmy 30%. zmniejszy to tez oczywiscie natezenie oswietlenia ok. 3-krotnie.
w nowych samochodach stosuje sie to coraz czesciej (nowe audi A4, A6, A8, albo BMW), a od dawna juz w modelach na rynek skandynawski.
najprosciej moznaby zamontowac opornik 0.11Ω ; i mocy 20W (toyota w USA wstawia 1Ω, 70W)
lub diody (3-4 na kazda zarowke) np. BY229/600 po 2 zl/szt + radiatorki (na kazdej spadek o ok. 0.5 - 0.7V)
oczywiscie zysk energetyczny w obu przypadkach jest pomijalnie maly, bo prawie wszystko odlozy sie w postaci ciepla na tych elementach.
sensownym rozwiazaniem, zapewniajacym obie wspomniane korzysci, okazuje sie uklad PWM (sterowanie wspolczynnikiem wypelnienia).
w zwiazku z tym zainteresowal mnie artykul: http://www.home.goleba.eu/reg_swiatel.html
co o tym sadzicie?
uprzedzajac protesty - nieprawda jest, ze przy zbyt niskiej temperaturze włokna efekt halogenowy nie wystąpi (co spowodowaloby szybsze odparowanie wolframu a tym samym skrocenie czasu pracy zarowki)
podstawa mojego przekonania: http://www.swiatlo.tak.pl/oswietlenie/h ... genowy.php