Strona 1 z 2

Ogrzewanie tylko na czwartm biegu

: wt wrz 29, 2009 12:20
autor: PaulAdmin
Ktoś pisał, że jeśli działa tylko na czwartym biegu to trzeba zdjąć przełączniki i odgiąć ten łącznik. Otórz wyjąłem cały mechanizm pokręteł i wiem o które blachy chodzi. do okoła pokrętła jest pasek blachy i przy pokrętle jest taki metalowy łącznik. Odginałem go we wszystkie strony a łapie mi tylko na czwartym biegu a zima się zbliża;P

Kilka razy nawet iskry się pojawiły, elektryki nie mam w genach, pomóżcie.

: wt wrz 29, 2009 12:31
autor: reanimat
Może sprecyzujesz swoje pytanie?? Bo jeśli wentylator działa Ci tylko na 4 biegu to mogę Ci powiedzieć tyle że rezystor biegowy wewnętrznej dmuchawy czy jakoś tak się to nazywa masz do wymiany. skoro dmuchawa Ci nie działa na innym bieg niż 4 a i jeszcze jedno... (mam nadzieje że nie chodzi Ci o biegi w skrzyni :crazy: )

: wt wrz 29, 2009 13:34
autor: PaulAdmin
reanimat pisze:Może sprecyzujesz swoje pytanie??
Temat: Ogrzewanie tylko na czwartym biegu. Co z tym zrobić (nie wiem jak można bardziej sprecyzować)
reanimat pisze:Bo jeśli wentylator działa Ci tylko na 4 biegu to mogę Ci powiedzieć tyle że rezystor biegowy wewnętrznej dmuchawy czy jakoś tak się to nazywa masz do wymiany
No tak, działa tylko na czwartym biegu, wtedy zaczyna dmuchać z nawiewów.. wspominali też o jakimś bezpieczniku ale to w przypadku gdy działają inne biegi niż czwarty. Nie chciałbym demontować połowy deski rozdzielczej ale jeśli będzie trzeba..
reanimat pisze:jeszcze jedno... (mam nadzieje że nie chodzi Ci o biegi w skrzyni :crazy: )
Jeśli da się ogrzewac auto skrzynią biegów.. albo jeśli biegi są tylko w skrzyni a poziomy siły nawiewów nazywa się etapami lub podobnie to faktycznie moje wprowadzenie w błąd heheh

: wt wrz 29, 2009 15:40
autor: Lipek81
PaulAdmin pisze:No tak, działa tylko na czwartym biegu, wtedy zaczyna dmuchać z nawiewów.. wspominali też o jakimś bezpieczniku ale to w przypadku gdy działają inne biegi niż czwarty. Nie chciałbym demontować połowy deski rozdzielczej ale jeśli będzie trzeba..
- to coś źle przeczytałeś, bo właśnie jak ten bezpiecznik termiczny padnie, to działa tylko na 4. biegu.

: wt wrz 29, 2009 18:09
autor: CJ_New
Lipek81, nie wiem czy to jest regułą, ale niekoniecznie tylko bezpiecznik termiczny :)
U mnie działał tylko właśnie 4 bieg - zacząłem się bawić blaszkami, nic nie pomagało, wymieniłem bezpiecznik żadnej zmiany, podjechałem na szrot podłączyłem na próbę cały inny panel nawiewów i działało bez zarzutu, ale fakt faktem, że można zacząć od bezpiecznika - koszt nowego bodajże ok 2 zł, a jeśli nie pomoże to dopiero wymiana panelu.
PaulAdmin, wyciągasz półkę pod schowkiem, ukazuje ci się taki sześcian wsunięty w plastykową obudowę, jak go wyjmiesz, z tyłu tego sześcianu masz przylutowany ten bezpiecznik, który należy wymienić.
BTW: wie ktoś jakie parametry tego bezpiecznika powinny być? bo na moim pamiętam dane były starte i dobrałem w elektronicznym na chybił trafił :crazy:

: śr wrz 30, 2009 09:00
autor: Lipek81
CJ_New pisze:Lipek81, nie wiem czy to jest regułą, ale niekoniecznie tylko bezpiecznik termiczny :)
- ale ja przecież nie napisałem, że TYLKO bezpiecznik może być tu przyczyną. Kolega PaulAdmin napisał coś na temt tego bezpiecznika, co moim zdaniem było błędne, więc go poprawiłem. A przyczyn niedziałania na pozostałych biegach - owszem - może być wiele.
Ogólnie zamiast kupować od razu nowy bezpiecznik, to najpierw należy pomierzyć miernikiem, czy rzeczywiście ten bezpiecznik jest padnięty, czy może drabinka rezystancyjna, a może przełącznik w panelu, lub połączenia elektryczne. Najpierw trzeba ustalić przyczynę, a potem wymieniać elementy.

: śr wrz 30, 2009 09:06
autor: reanimat
Jak mówiłem, kolega wpierw powinien zobaczyć ten bezpiecznik a później rezystor o zmiennej oporności ale wydaje mi się że to wina rezystora :bajer:

: śr wrz 30, 2009 12:00
autor: Lipek81
reanimat pisze:rezystor o zmiennej oporności
- przecie tam nie ma żadnego rezystora o zmiennej oporności...

: śr wrz 30, 2009 22:54
autor: rajkru
moze to samo pokretlo, znaczy te miedziane blaszki... u mnie nie chodzilo na trojce a po moich probach odginania i doginania przestalo chodzic tez na dwojce...kupilem na szrocie cala konsole z pokretlami ale koniec koncow przelozylem jedynie miedziane blaszki(za duzo bylo roboty z tymi ciegnami) i zaczelo z powrotem hulac...sprawdz na obecnym pokretle czy to nie ono samo- na kazdym biegu wsadz srubokret miedzy obie blaszki i wtedy zobaczysz czy to one czy jak tu koledzy pisza, inne rzeczy-zacznij od najprostrzych...

: śr wrz 30, 2009 22:55
autor: reanimat
No chyba jednak jest!! myślisz że skąd się bierze moc działania dmuchawy?? masz 4 biegi, 4 jest najmocniejszy, 1,2 i 3 mają podane napięcie 12V na rezystor zmiennej oporności a 4 to napięcie doprowadzone bezpośrednio do dmuchawy, taki sam przypadek miała moja kobieta w Fiacie Punto,

[ Dodano: 30 Wrz 2009 23:10 ]
jakby ktoś nie wierzył że takie coś istnieje oto rezystor dmuchawy z Punto:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3bd ... 089d8.html

: czw paź 01, 2009 08:27
autor: Lipek81
reanimat, Ja nie mówię, że tam nie ma rezystora, tylko że nie jest to rezystor o zmiennej oporności. To jest zwykła drabinka rezystorów połączonych w szereg - rezystory te mają stałą wartość, nie zmienną. Przełącznik dmuchawy podaje napięcie albo bezpośrednio na silnik, albo między poszczególne rezystory. Zależnie od tego, w którym miejscu zostanie podane napięcie na te rezystory, wentylator obraca się z różną prędkością. W szereg z tymi rezystorami włączony jest bezpiecznik termiczny - ponieważ podczas pracy rezystory się grzeją - zabezpiecza on przed przegrzaniem rezystorów. Na czwartym biegu rezystory i bezpiecznik są pomijane, napięcie podawane jest bezpośrednio na silnik (przez rezystory nie przepływa prąd, więc się nie grzeją). Dlatego usterka moim zdaniem może być gdzieś w rezystorach, lub bezpiecznik może być uszkodzony. Trzeba wziąć miernik do ręki i sprawdzić, czy rezystory oraz bezpiecznik mają przejście. Jak mają, to trzeba sprawdzić instalację i przełącznik.

: czw paź 01, 2009 11:20
autor: reanimat
Lipek81, to masz bube bo nie sprawdzisz napięcia przepływającego na uszkodzonych rezystorach, nie znając oporności nie będziesz wiedział czy dana wartość wskazana przez multimetr będzie prawidłowa, bo wiadomo nie od dziś że rezystory uszkodzone nie odcinają napięcia a jedynie zmieniają wartość napięcia na inną niż zadaną.

A i jeszcze jedno, dość tej polemiki na temat rezystorów, jesteśmy tu po to by pomóc koledze, a szkoda że kolega nie wziął się jeszcze do pracy i nie diagnozuje usterki

: czw paź 01, 2009 11:42
autor: Lipek81
Jej, reanimat - można przecież podłączyć omomierz pod rezystor i sprawdzić, czy ma przejście czy nie - czy ma jakiś opór - jak ma, to jest ok i tyle. Potem sprawdzić, czy przejście ma bezpiecznik - no nie gadaj, że nie da rady sprawdzić, czy rezystor jest tutaj winny czy nie - walisz wykłady o prądach, zmiennych rezystancjach itp. a twierdzisz, że sprawdzenie, czy w tym przypadku rezystor ponosi winę ze niedziałanie dmuchawy nie jest możliwe.... Fakt, nie wiemy, jak powinna być prawidłowa rezystancja, ale nie jest to nam do niczego potrzebne - przynajmniej na razie. Orientacyjnie pewnie rezystancja ta powinna być mała - liczona w ohmach.

Jeżeli rezystor będzie ok, to sprawdzić, czy po przełączeniu przełącznika pojawia się napięcie na zaciskach silnika, jeżeli nie, to sprawdzić, czy pojawia się na odczepach drabinki - po prostu znaleźć moment, gdzie ginie napięcie i tyle.

: czw paź 01, 2009 23:54
autor: reanimat
może tak, proponuję się od diagnozy elementów, które nie będą wpływały na kieszeń właściciela auta, w tym przypadku rezystor będzie na samym końcu bo to wydatek rzędu 100 zł za nowy(jeżeli dostępny jest nowy-na szrocie taniej wyjdzie)