Strona 1 z 1
Jak fachowo należy mierzyć napięcie sondy L ?
: sob wrz 05, 2009 16:33
autor: adamk18
Jak w tytule - jak mierzmy napięcie podawane przez sondę lambda ? Wtyczka - kostka sondy ma być rozłączona z instalacją auta czy nie ? Autko Mk3 1,8 90 KM.
: sob wrz 05, 2009 16:48
autor: Lipek81
Teoretycznie nie powino być różnicy, czy podłączona, czy odłaczona. Ona po prostu działa jak ogniwo - bateria. Ale to teoria - żeby zmierzyć napięcie na sondzie silnik musi pracować. Jask odłączymy sondę na pracującym silniku, to sterownik nie będzie prawidowo sterował mieszanką - w zwiazku z czym pomiar może być zafałszowany. Daltego lepiej mierzyć na pracującym rozgrzanym silniku. Druga sprawa, to że w sondach lambda częśto są wmontowane grzałki - jak odłaczysz wtyczkę, to sonda może nie mieć prawidowej temperatury pracy itp.
: sob wrz 05, 2009 17:00
autor: adamk18
Tak - wszystko się zgadza --- mierzyłem w ten sposób i pomiar wynosił 0,54 V , ale coś mnie tknęło i po rozłączeniu kostki sondy zmierzyłem napiecie na kabelku do ECU i pokazało 0,53 V (sonda odłączona ) i to mnie najbardziej zastanawia . Tak w ogóle to sonda chyba padła bo ona sama rozgrzana , na pracujacym silniku pokazuje tylko 0,01 V .
: sob wrz 05, 2009 18:43
autor: Lipek81
0,8V powinno być.
[ Dodano: Sob Wrz 05, 2009 18:53 ]
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic277919.html - tutaj masz troche informacji, jak sprawdzić sonde - wygkląda na to, że albo sobie tester zrobić, albo mieć szybki miernik, lub wychyłowy, albo oscyloskop.
: sob wrz 05, 2009 19:45
autor: Paweł Marek
adamk18 pisze:po rozłączeniu kostki sondy zmierzyłem napiecie na kabelku do ECU i pokazało 0,53 V (
tak ma być
adamk18 pisze:jak mierzmy napięcie podawane przez sondę lambda ? Wtyczka - kostka sondy ma być rozłączona z instalacją auta czy nie ?
wyłącznie podłączona, poniewaz to sonda powoduje zmieny składu mieszanki a te z kolei zmiany napięcia sondy (sprzeżenie zwrotne ujemne)
: sob wrz 05, 2009 19:53
autor: krxychu
Lipek81, pytałem sie juz gutiego czy niepodłaczone kabelki ogrzewania sondy maja wpływ na jej prace powiedział że nie. Napisałeś
Lipek81 pisze:jak odłaczysz wtyczkę, to sonda może nie mieć prawidowej temperatury pracy
czy moja sonda moze pracowac nieprawidłowo ( mam zamontowaną 4-ro przewoowa zamiast 1 ) ale kabelki podgrzewania nie sa podpiete
: sob wrz 05, 2009 19:57
autor: Lipek81
Sonda ma wbudowaną grzałkę, ponieważ potrzebuje temperatury do prawidłowej pracy. Przy odpalaniu zimnego silnika tej temperatury jeszcze nie ma - wieć ma grzałkę. Potem układ wydechowy się nagrzewa i soba grzeje sondę.
[ Dodano: Sob Wrz 05, 2009 20:00 ]
A ,teraz doczytałem - u Ciebie nie ma to znaczenia. po prostu w starszych konstrukcjach nie było grzałki w sondach, tyy masz tą z grzałka, ale sterowanie nie jest do tego przygotowane. Za to (ale nie jestem tego pewien) układ wydechowy z sondą bez grzałki jest inaczej zbudowany - sonda jest w takim miejscu, aby szybciej cię nagrzewałą od wydechu.
: sob wrz 05, 2009 20:09
autor: Paweł Marek
NIema przeszkody zadnej żebyś sobie grzałke podpiął, normalnie do plusa po zapłonie jeden biały kabel a drugi biały do masy, poprzez bezpiecznik. Pobór prądu jest taki jak żarówki od kierunku więc niewielki a powinna zaczac szybciej działać i może faktycznie lepiej.
: sob wrz 05, 2009 20:10
autor: krxychu
od jasne juz wszytsko dzieki
: ndz wrz 06, 2009 12:04
autor: adamk18
No więc tak Panowie - wszystko jest jasne , ale u mnie po rozłączeniu kostki sondy na kabelku podającym prąd do ECU (instalacji eletrycznej autka ) JEST 0,53 V . Na chłopski rozum powinno być zero Volt bo przecież kastka sondy jest rozłaczona . VAG - COM ciągle wywala błąd -- NO SIGNAL OXYGEN SENSOR . Po skasowaniu błędu na kabelku dalej te 0,53 V . Moim zdaniem coś jest nie tak - tylko co ?