Strona 1 z 2

Silnik VW + skrzynia biegów FSO fiat/polonez

: sob sie 29, 2009 18:29
autor: piori
Witam,
Jestem z bratem na etapie planowania konstrukcji (nisko-budżetowej) pojazdu typu SAM, ma to być pojazd z silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu i napędem na tylną oś. Silnik chciałbym oczywiście spod znaku VW oznaczenie JP - diesel, ale to raczej bez znaczenia, generalnie silnik blokowany ze skrzynią typu 020 i sprzęgłem "odwrotnym", więc jak większość silników w mk2.

Problem leży właśnie w skrzyni biegów, ponieważ volkswageny z tymi silnikami miały z reguły napęd przedni (gdy był tylny np. w T2, silnik także znajdował się z tyłu), a ja chcę napęd wyprowadzić na wał i na most tylny.

Fabryka FSO produkowała kiedyś Fiata 125p z tymże silnikiem (ok. 100szt.), i tu pytanie do Was: czy ktoś wie jak podłączona była skrzynia biegów do tego silnika? Chodzi mi o to czy da się to skręcić bezpośrednio (rozstaw śrub itd.), czy trzeba stosować jakąś flanszę lub dystans, no i jak jest ze sprzęgłem, czy sprzęgło FSO podchodzi na wał VW, ew. co i jak trzeba przerobić?
Za wszelką pomoc i sugestie z góry serdecznie dziękuję :pub:

: sob sie 29, 2009 18:50
autor: sas_gti
myślałeś o skrzyni od garbusa? Podobno wytrzymują do 100 KM.

tu masz foto jak wygląda taka skrzynia zespolona z silnikiem RP wiec da się zapewne podpiąc do każdego z gamy VW z tamtych lat Obrazek
Zdjęcie pożyczyłem z projektu kolegi wiesso.
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=15

[ Dodano: Sob Sie 29, 2009 18:51 ]
aha ok sorry, silnik ma być z przodu. Jakoś mi to umknęło :)

: sob sie 29, 2009 18:55
autor: piori
sas_gti, tylko że z tej skrzyni wychodzą bezpośrednio półośki (podobnie jak chyba w passacie B2, gdzie silnik był wzdłużnie), a ja chcę aby wychodził jeden wał i dalej na tylny most (jak w polonezie). Silnik w tym pojeździe ma być z przodu a napęd na tył.

[ Dodano: Sob Sie 29, 2009 6:56 pm ]
Już widzę, że się poprawiłeś ;)

: sob sie 29, 2009 19:13
autor: sas_gti
tak mnie zaciekawiłeś tym projektem że siedze teraz i soie w głowie kominuję...hehe.
Najprostsze co mi przychodzi do głowy to układ napędowy z bmw najlepiej wraz z silnikiem. Myslałeś o czymś takim?

: sob sie 29, 2009 19:17
autor: wojtas4589
A jak jest w mk2 synchro, przecież ciągnie też na tył

: sob sie 29, 2009 19:23
autor: sas_gti
myslalem o tym ale skrzynia z syncro nie jest tania a to projekt niskoudżetowy. Poza tym "odcięcie" przodu tak aby 100% szło na tył nie wydaje mi się łatwe do zrealizowania ale nie się wypowiedzą fachowcy od syncro.

: sob sie 29, 2009 19:49
autor: piori
Mi nie daje spokoju to, że fabrycznie montowano silniki VW do fiata, więc musi być opracowany jakiś patent na połączenie go ze skrzynią fiatowską... Oba te elementy są przykręcane do siebie na 4 śruby, koło zamachowe w VW i w FSO jest na 6 śrub, tylko że w VW jedna przerwa między śrubami jest większa, nie wiem jak w FSO.
Muszę odwiedzić okoliczne szroty i kilku kumpli którzy mieli 125p, może coś uda mi się dopasować.

PS. Niedawno był taki fiacik na allegro: http://allegro.pl/show_item.php?item=711397178

[ Dodano: Sob Sie 29, 2009 10:29 pm ]
Znalazłem jeszcze jeden egzemplarz w zakończonych aukcjach: http://allegro.pl/item707014362_fiat_12 ... n_bdb.html Co prawda po przekładce a nie oryginał, ale to jeszcze lepiej. Napisane, że skrzynia fiatowska. Jutro postaram się podpytać o jakieś szczegóły techniczne :food:

[ Dodano: Sob Sie 29, 2009 11:33 pm ]
Przypomniało mi się (lepiej późno niż wcale), że evolution ma poldka z jakimś KR: , może on coś pomoże :chytry:

: czw wrz 03, 2009 17:45
autor: kaczor4011
jakies 10-15 lat temu ojciec wkladal znajomemu 1.6d do duzego fiata i z tego co pamietam to wymienial caly ten jakby ,,kołnież" w skrzyni (ta czesc do ktorej sie przykreca silnik, mozna ja odkrecic od skrzyni) i przykrecal drugi ktory pasowal do silnika 1.6d podobno taki kołnież można bylo kupic w sklepie, wiczorkiem zapytam dokladnie :bigok:

: czw wrz 03, 2009 18:17
autor: piori
kaczor4011, byłbym bardzo wdzięczny :bigok: I zapytaj czy sprzęgło polonezowskie normalnie pasuje na wał VW, czy trzeba coś przerabiać.

: pt wrz 04, 2009 17:57
autor: evolution
hej. fso fabrycznie zenilo silnik 1,6d vw ze skrzynia z poloneza, i skrzynia roznila sie obudowa(koszem) sprzegla. opcja ktora ja wybralem nie wiedzac o tym to przerobienie ori kosza. wycentrowanie i dospawanie mocowan pod vw.
skrzynia ori wytrzymuje 175 ps bez zajakniecia jesli ma sie bardzo dobre amortyzatory na tylnej osi. to samo dotyczy mostu, wiec szukanie innej skrzyni mija sie z celem :green_fuck:

: pt wrz 04, 2009 18:41
autor: piori
Jakby ktoś coś wiedział o takim koszu (kołnierzu) na handel to oczywiście proszę o info, ale to pewnie niezły rarytas i jednak trzeba będzie zmienić koncepcję napędu :grrr:

Ostatnio sporo szukałem na necie o silnikach VW w polonezach/fiatach i gdzieś właśnie pisali o spawaniu ze sobą dwóch połówek z różnych koszy. Ale po pierwsze spawanie takie tanie raczej nie jest, a po drugie trzeba skrzynię ustawić w osi z silnikiem :crazy:

evolution, a jak w Twoim przypadku jest ze sprzęgłem, masz ori z poloneza (podejrzewam że wzmacniane, ale czy z seryjnym polonezowskim mocowaniem)? Chodzi mi o to czy koło zamachowe pasuje na otwory w wale Volkswagena? Jak jest z tego wyśrodkowaniem (osadzeniem)? Trzeba coś roztaczać albo robić jakiś pierścień centrujący?

: pt wrz 04, 2009 21:20
autor: kaczor4011
piori pisze:I zapytaj czy sprzęgło polonezowskie normalnie pasuje na wał VW, czy trzeba coś przerabiać.
gadalem z ojcem i potwierdzil to co napisalem, co do sprzegla to mowil ze na 99%(nie pamieta dokladnie) bylo z fiata 125p docisk byl z 1.6d

: pt wrz 18, 2009 18:05
autor: evolution
piori pisze:Jakby ktoś coś wiedział o takim koszu (kołnierzu) na handel to oczywiście proszę o info, ale to pewnie niezły rarytas i jednak trzeba będzie zmienić koncepcję napędu :grrr:

Ostatnio sporo szukałem na necie o silnikach VW w polonezach/fiatach i gdzieś właśnie pisali o spawaniu ze sobą dwóch połówek z różnych koszy. Ale po pierwsze spawanie takie tanie raczej nie jest, a po drugie trzeba skrzynię ustawić w osi z silnikiem :crazy:

evolution, a jak w Twoim przypadku jest ze sprzęgłem, masz ori z poloneza (podejrzewam że wzmacniane, ale czy z seryjnym polonezowskim mocowaniem)? Chodzi mi o to czy koło zamachowe pasuje na otwory w wale Volkswagena? Jak jest z tego wyśrodkowaniem (osadzeniem)? Trzeba coś roztaczać albo robić jakiś pierścień centrujący?
docisk vw wraz z kolem zamachowym 228 mm do tego dobrana tarcza sprzegla pod walek poloneza

[ Dodano: Pią Wrz 18, 2009 18:06 ]
co do osiowania to zajmuje to jakos ze 2 h z przygotowaniem gniazd pod mocowania tylko spawanie zostaje :green_fuck:

: pt sty 15, 2010 21:13
autor: miki13051984
Siemka no i jak tam z tym projektem. Bardzo mnie zaciekawił. Silnik 1.6 d to porządny i ekonomiczny sprzęt i chciał bym go włożyć do poldka. Jak by ktoś coś wiedział to piszcie!