SONDA LAMBDA
: wt wrz 20, 2005 19:11
Witam 
Mam zamiar założyć do Swojego Golfa mk2 GTI (PB - wtrysk digifant) sekwencyjną instalację gazową. Jednak okazało się, że do tego wymagana jest sonda lambda, której... nie mam w swoim samochodzie.
Więc nie poddając się, poczytałem i dowiedziałem się że:
Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku cyrkonu:
Zewnętrzna strona korpusu z dwutlenku cyrkonu znajduje się w bezpośrednim kontakcie ze spalinami. Strona wewnętrzna ma kontakt z powietrzem. Obie strony korpusu powleczone są cienką warstwą platyny. Jony tlenu przechodzą przez korpus i pozostawiają ładunek elektryczny na warstwie platyny. Warstwa platyny działa jak elektroda; specjalny sygnał przekazywany jest z korpusu do przewodu przyłączeniowego sondy.
Korpus z dwutlenku cyrkonu zaczyna przewodzić jony tlenu od temperatury ok. 300°C. Jeśli po obu stronach korpusu z dwutlenku cyrkonu powstanie różna koncentracja jonów tlenów, to dzięki szczególnym właściwościom korpusu zostaje wytworzone napięcie. W wypadku ubogiego stosunku paliwa do powietrza wytwarza się niskie napięcie. Jeśli stosunek ten jest bogaty, napięcie będzie wysokie.
Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu:
Korpus z dwutlenku tytanu nie wytwarza napięcia jak korpus z dwutlenku cyrkonu. Zamiast tego zmienia się elektryczny opór korpusu z dwutlenku tytanu w zależności od koncentracji tlenu w spalinach. Przy objętości lambda 1,0 dochodzi do gwałtownej zmiany oporu. Po przyłożeniu do korpusu napięcia, zmieni się napięcie wyjściowe zgodnie z koncentracją tlenu w spalinach. Sonda z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu, z powodu różnicy mechanizmu działania w stosunku do poprzedniego rodzaju sondy, nie wymaga żadnego powietrza jako wartości odniesienia.
Z tego właśnie względu pomiary sondy z korpusem z dwutlenku tytanu są mniejsze. Korpus sondy, jego platynowe elektrody i element grzewczy umieszczone są na ceramicznej płytce podłożowej za pomocą specjalnej technologii grubowarstwowej opracowanej przez NTK. Ogrzewane sondy NTK są przykładem długoletniego doświadczenia w zakresie stosowania technologii grubowarstwowej. Oferują one gwarancję jakości i niezawodności. Sondy z korpusami z dwutlenku tytanu i cyrkonu ze względu na różne rozmiary i sposoby sterownia, wykorzystywane do analizy sygnału sondy, nie mogą być stosowane zamiennie.
Następnie zadzwoniłem do "gazowników" i spytałem czy gdy wstawię sondę lambda, będą w stanie założyć mi instalację? Odpowiedzieli że owszem, bo podłączając się pod sondę lambda, robią to przed elektroniką sterującą pracą silnika. Czyli w tym wypadku sonda lamda potrzebna byłaby jedynie do wysterowania pracy elektoniki instalacji gazowej.
Tak więc postanowiłem wstawić sondę.
Niestety nie wiem jaki rodzaj sondy wybrać i jak ją podłączyć. Nie chodzi mi o problem montarzu jej w kolektorze wydechowym (bo to żaden problem) ale o jej elektryczne podłączenie. Gazownicy nie wnikali w szczegóły i powiedzieli że gdy założę sondę i będzie ona działała wtedy będą mogli zaprosić mnie do siebie.
Tak więc moje pytanie jaki rodzaj sondy powinienem wybrać i w jaki sposób ją podłączyć aby poprawnie działała?
Bardzo dziękuję za porady i podpowiedzi
Pozdrawiam
[ Dodano: Wto Wrz 20, 2005 7:28 pm ]
Wydaje mi się, że łatwiej będzie wstawić ten pierwszy typ sondy. Jeśli dobrze rozumiem, pomiędzy przewodem od sondy a masą zacznie występować napięcie, które posłuży do wysterowania elektoniki instalacji LPG.
Myślę że to najprostrzy sposób, bez żadnego zbędnego motania...
No chyba że się mylę

Mam zamiar założyć do Swojego Golfa mk2 GTI (PB - wtrysk digifant) sekwencyjną instalację gazową. Jednak okazało się, że do tego wymagana jest sonda lambda, której... nie mam w swoim samochodzie.
Więc nie poddając się, poczytałem i dowiedziałem się że:
Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku cyrkonu:
Zewnętrzna strona korpusu z dwutlenku cyrkonu znajduje się w bezpośrednim kontakcie ze spalinami. Strona wewnętrzna ma kontakt z powietrzem. Obie strony korpusu powleczone są cienką warstwą platyny. Jony tlenu przechodzą przez korpus i pozostawiają ładunek elektryczny na warstwie platyny. Warstwa platyny działa jak elektroda; specjalny sygnał przekazywany jest z korpusu do przewodu przyłączeniowego sondy.
Korpus z dwutlenku cyrkonu zaczyna przewodzić jony tlenu od temperatury ok. 300°C. Jeśli po obu stronach korpusu z dwutlenku cyrkonu powstanie różna koncentracja jonów tlenów, to dzięki szczególnym właściwościom korpusu zostaje wytworzone napięcie. W wypadku ubogiego stosunku paliwa do powietrza wytwarza się niskie napięcie. Jeśli stosunek ten jest bogaty, napięcie będzie wysokie.
Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu:
Korpus z dwutlenku tytanu nie wytwarza napięcia jak korpus z dwutlenku cyrkonu. Zamiast tego zmienia się elektryczny opór korpusu z dwutlenku tytanu w zależności od koncentracji tlenu w spalinach. Przy objętości lambda 1,0 dochodzi do gwałtownej zmiany oporu. Po przyłożeniu do korpusu napięcia, zmieni się napięcie wyjściowe zgodnie z koncentracją tlenu w spalinach. Sonda z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu, z powodu różnicy mechanizmu działania w stosunku do poprzedniego rodzaju sondy, nie wymaga żadnego powietrza jako wartości odniesienia.
Z tego właśnie względu pomiary sondy z korpusem z dwutlenku tytanu są mniejsze. Korpus sondy, jego platynowe elektrody i element grzewczy umieszczone są na ceramicznej płytce podłożowej za pomocą specjalnej technologii grubowarstwowej opracowanej przez NTK. Ogrzewane sondy NTK są przykładem długoletniego doświadczenia w zakresie stosowania technologii grubowarstwowej. Oferują one gwarancję jakości i niezawodności. Sondy z korpusami z dwutlenku tytanu i cyrkonu ze względu na różne rozmiary i sposoby sterownia, wykorzystywane do analizy sygnału sondy, nie mogą być stosowane zamiennie.
Następnie zadzwoniłem do "gazowników" i spytałem czy gdy wstawię sondę lambda, będą w stanie założyć mi instalację? Odpowiedzieli że owszem, bo podłączając się pod sondę lambda, robią to przed elektroniką sterującą pracą silnika. Czyli w tym wypadku sonda lamda potrzebna byłaby jedynie do wysterowania pracy elektoniki instalacji gazowej.
Tak więc postanowiłem wstawić sondę.
Niestety nie wiem jaki rodzaj sondy wybrać i jak ją podłączyć. Nie chodzi mi o problem montarzu jej w kolektorze wydechowym (bo to żaden problem) ale o jej elektryczne podłączenie. Gazownicy nie wnikali w szczegóły i powiedzieli że gdy założę sondę i będzie ona działała wtedy będą mogli zaprosić mnie do siebie.
Tak więc moje pytanie jaki rodzaj sondy powinienem wybrać i w jaki sposób ją podłączyć aby poprawnie działała?
Bardzo dziękuję za porady i podpowiedzi

Pozdrawiam

[ Dodano: Wto Wrz 20, 2005 7:28 pm ]
Wydaje mi się, że łatwiej będzie wstawić ten pierwszy typ sondy. Jeśli dobrze rozumiem, pomiędzy przewodem od sondy a masą zacznie występować napięcie, które posłuży do wysterowania elektoniki instalacji LPG.
Myślę że to najprostrzy sposób, bez żadnego zbędnego motania...
No chyba że się mylę
