
Mam zamiar założyć do Swojego Golfa mk2 GTI (PB - wtrysk digifant) sekwencyjną instalację gazową. Jednak okazało się, że do tego wymagana jest sonda lambda, której... nie mam w swoim samochodzie.
Więc nie poddając się, poczytałem i dowiedziałem się że:
Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku cyrkonu:
Zewnętrzna strona korpusu z dwutlenku cyrkonu znajduje się w bezpośrednim kontakcie ze spalinami. Strona wewnętrzna ma kontakt z powietrzem. Obie strony korpusu powleczone są cienką warstwą platyny. Jony tlenu przechodzą przez korpus i pozostawiają ładunek elektryczny na warstwie platyny. Warstwa platyny działa jak elektroda; specjalny sygnał przekazywany jest z korpusu do przewodu przyłączeniowego sondy.
Korpus z dwutlenku cyrkonu zaczyna przewodzić jony tlenu od temperatury ok. 300°C. Jeśli po obu stronach korpusu z dwutlenku cyrkonu powstanie różna koncentracja jonów tlenów, to dzięki szczególnym właściwościom korpusu zostaje wytworzone napięcie. W wypadku ubogiego stosunku paliwa do powietrza wytwarza się niskie napięcie. Jeśli stosunek ten jest bogaty, napięcie będzie wysokie.
Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu:
Korpus z dwutlenku tytanu nie wytwarza napięcia jak korpus z dwutlenku cyrkonu. Zamiast tego zmienia się elektryczny opór korpusu z dwutlenku tytanu w zależności od koncentracji tlenu w spalinach. Przy objętości lambda 1,0 dochodzi do gwałtownej zmiany oporu. Po przyłożeniu do korpusu napięcia, zmieni się napięcie wyjściowe zgodnie z koncentracją tlenu w spalinach. Sonda z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu, z powodu różnicy mechanizmu działania w stosunku do poprzedniego rodzaju sondy, nie wymaga żadnego powietrza jako wartości odniesienia.
Z tego właśnie względu pomiary sondy z korpusem z dwutlenku tytanu są mniejsze. Korpus sondy, jego platynowe elektrody i element grzewczy umieszczone są na ceramicznej płytce podłożowej za pomocą specjalnej technologii grubowarstwowej opracowanej przez NTK. Ogrzewane sondy NTK są przykładem długoletniego doświadczenia w zakresie stosowania technologii grubowarstwowej. Oferują one gwarancję jakości i niezawodności. Sondy z korpusami z dwutlenku tytanu i cyrkonu ze względu na różne rozmiary i sposoby sterownia, wykorzystywane do analizy sygnału sondy, nie mogą być stosowane zamiennie.
Następnie zadzwoniłem do "gazowników" i spytałem czy gdy wstawię sondę lambda, będą w stanie założyć mi instalację? Odpowiedzieli że owszem, bo podłączając się pod sondę lambda, robią to przed elektroniką sterującą pracą silnika. Czyli w tym wypadku sonda lamda potrzebna byłaby jedynie do wysterowania pracy elektoniki instalacji gazowej.
Tak więc postanowiłem wstawić sondę.
Niestety nie wiem jaki rodzaj sondy wybrać i jak ją podłączyć. Nie chodzi mi o problem montarzu jej w kolektorze wydechowym (bo to żaden problem) ale o jej elektryczne podłączenie. Gazownicy nie wnikali w szczegóły i powiedzieli że gdy założę sondę i będzie ona działała wtedy będą mogli zaprosić mnie do siebie.
Tak więc moje pytanie jaki rodzaj sondy powinienem wybrać i w jaki sposób ją podłączyć aby poprawnie działała?
Bardzo dziękuję za porady i podpowiedzi

Pozdrawiam

[ Dodano: Wto Wrz 20, 2005 7:28 pm ]
Wydaje mi się, że łatwiej będzie wstawić ten pierwszy typ sondy. Jeśli dobrze rozumiem, pomiędzy przewodem od sondy a masą zacznie występować napięcie, które posłuży do wysterowania elektoniki instalacji LPG.
Myślę że to najprostrzy sposób, bez żadnego zbędnego motania...
No chyba że się mylę
