SONDA LAMBDA

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
B_O_N_K
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 659
Rejestracja: pn lis 29, 2004 16:17
Lokalizacja: Bargłów Kościelny
Kontakt:

SONDA LAMBDA

Post autor: B_O_N_K » wt wrz 20, 2005 19:11

Witam :)

Mam zamiar założyć do Swojego Golfa mk2 GTI (PB - wtrysk digifant) sekwencyjną instalację gazową. Jednak okazało się, że do tego wymagana jest sonda lambda, której... nie mam w swoim samochodzie.

Więc nie poddając się, poczytałem i dowiedziałem się że:

Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku cyrkonu:
Zewnętrzna strona korpusu z dwutlenku cyrkonu znajduje się w bezpośrednim kontakcie ze spalinami. Strona wewnętrzna ma kontakt z powietrzem. Obie strony korpusu powleczone są cienką warstwą platyny. Jony tlenu przechodzą przez korpus i pozostawiają ładunek elektryczny na warstwie platyny. Warstwa platyny działa jak elektroda; specjalny sygnał przekazywany jest z korpusu do przewodu przyłączeniowego sondy.
Korpus z dwutlenku cyrkonu zaczyna przewodzić jony tlenu od temperatury ok. 300°C. Jeśli po obu stronach korpusu z dwutlenku cyrkonu powstanie różna koncentracja jonów tlenów, to dzięki szczególnym właściwościom korpusu zostaje wytworzone napięcie. W wypadku ubogiego stosunku paliwa do powietrza wytwarza się niskie napięcie. Jeśli stosunek ten jest bogaty, napięcie będzie wysokie.

Zasada działania sondy z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu:
Korpus z dwutlenku tytanu nie wytwarza napięcia jak korpus z dwutlenku cyrkonu. Zamiast tego zmienia się elektryczny opór korpusu z dwutlenku tytanu w zależności od koncentracji tlenu w spalinach. Przy objętości lambda 1,0 dochodzi do gwałtownej zmiany oporu. Po przyłożeniu do korpusu napięcia, zmieni się napięcie wyjściowe zgodnie z koncentracją tlenu w spalinach. Sonda z korpusem ceramicznym z dwutlenku tytanu, z powodu różnicy mechanizmu działania w stosunku do poprzedniego rodzaju sondy, nie wymaga żadnego powietrza jako wartości odniesienia.
Z tego właśnie względu pomiary sondy z korpusem z dwutlenku tytanu są mniejsze. Korpus sondy, jego platynowe elektrody i element grzewczy umieszczone są na ceramicznej płytce podłożowej za pomocą specjalnej technologii grubowarstwowej opracowanej przez NTK. Ogrzewane sondy NTK są przykładem długoletniego doświadczenia w zakresie stosowania technologii grubowarstwowej. Oferują one gwarancję jakości i niezawodności. Sondy z korpusami z dwutlenku tytanu i cyrkonu ze względu na różne rozmiary i sposoby sterownia, wykorzystywane do analizy sygnału sondy, nie mogą być stosowane zamiennie.



Następnie zadzwoniłem do "gazowników" i spytałem czy gdy wstawię sondę lambda, będą w stanie założyć mi instalację? Odpowiedzieli że owszem, bo podłączając się pod sondę lambda, robią to przed elektroniką sterującą pracą silnika. Czyli w tym wypadku sonda lamda potrzebna byłaby jedynie do wysterowania pracy elektoniki instalacji gazowej.

Tak więc postanowiłem wstawić sondę.
Niestety nie wiem jaki rodzaj sondy wybrać i jak ją podłączyć. Nie chodzi mi o problem montarzu jej w kolektorze wydechowym (bo to żaden problem) ale o jej elektryczne podłączenie. Gazownicy nie wnikali w szczegóły i powiedzieli że gdy założę sondę i będzie ona działała wtedy będą mogli zaprosić mnie do siebie.

Tak więc moje pytanie jaki rodzaj sondy powinienem wybrać i w jaki sposób ją podłączyć aby poprawnie działała?

Bardzo dziękuję za porady i podpowiedzi ;)

Pozdrawiam ;)

[ Dodano: Wto Wrz 20, 2005 7:28 pm ]
Wydaje mi się, że łatwiej będzie wstawić ten pierwszy typ sondy. Jeśli dobrze rozumiem, pomiędzy przewodem od sondy a masą zacznie występować napięcie, które posłuży do wysterowania elektoniki instalacji LPG.

Myślę że to najprostrzy sposób, bez żadnego zbędnego motania...

No chyba że się mylę :-k


[url]http://www.vwzone.pl/forum/viewtopic.php?t=12306&start=0[/url] mk2 GTI...
[url]http://vwzone.pl/forum/viewtopic.php?t=19296&start=0[/url] Corrado G60...
[img]http://www.rzeszow.mm.pl/~dbbest/avatarki/logo_bonk.jpg[/img]

Jozef
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 325
Rejestracja: czw lut 24, 2005 09:50
Lokalizacja: Lubin

Post autor: Jozef » śr wrz 21, 2005 07:05

Coś tu jest chyba ściemnione, jaka to firma montująca LPG żąda wstawienia sondy Lambda od uzytkownika? Ja takiemu wykonawcy serdecznie podziękowałbym z życzliwość. Oddaję auto do założenia gazu i odbieram zrobione tak, że wszystko działa. Nikt mi później nie będzie wpierał, że cos nie działa bo sondę montował ktoś inny, lub jest nie taka itd.



Awatar użytkownika
B_O_N_K
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 659
Rejestracja: pn lis 29, 2004 16:17
Lokalizacja: Bargłów Kościelny
Kontakt:

Post autor: B_O_N_K » śr wrz 21, 2005 08:07

Jozef pisze:Coś tu jest chyba ściemnione, jaka to firma montująca LPG żąda wstawienia sondy Lambda od uzytkownika? Ja takiemu wykonawcy serdecznie podziękowałbym z życzliwość. Oddaję auto do założenia gazu i odbieram zrobione tak, że wszystko działa. Nikt mi później nie będzie wpierał, że cos nie działa bo sondę montował ktoś inny, lub jest nie taka itd.
Byłem w dwóch zakładach i w obywu powiedzieli że warunkiem zalożenia LPG jest sprawna sonda lambda. Tak więc z tym muszę kombinować sam. Niestety.


[url]http://www.vwzone.pl/forum/viewtopic.php?t=12306&start=0[/url] mk2 GTI...
[url]http://vwzone.pl/forum/viewtopic.php?t=19296&start=0[/url] Corrado G60...
[img]http://www.rzeszow.mm.pl/~dbbest/avatarki/logo_bonk.jpg[/img]

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 72 gości