Strona 1 z 2
zmiana biegunowości akumulatora
: pn sty 12, 2009 12:06
autor: mobil01
Witam
Posiadam akumulator, który posiada feler. Otóż na plusie mam minus (-) a na minusie plus (+). Akumulator został ponoć odwrotnie naładowany. Z racji że musiałbym go odwrotnie włożyć do auta a tak nie pasuje moje pytanie brzmi:
1. Czy można jakoś jeszcze raz sformatować akumulator tak bym znowu na plusie był (+) a na minusie (-).
2. Jak to trzeba zrobić bo wydaje mi się że najpierw akumulator powinien być rozładowany do zera. No i czy można to zrobić zwykłym prostownikiem czy trzeba mieć jakiś inny specjalny.
3. I czy jest możliwość uszkodzenia akumulatora lub zmniejszenie jego żywotnosći.
Dzięki
: pn sty 12, 2009 14:13
autor: AndrzejP4
Ten akumulator jest już zepsuty. Zniszczyłeś go odwrotnie podłączając prostownik.
W sumie to cud, że nie rozwaliło Ci chałupy...
: pn sty 12, 2009 18:29
autor: T.O.B.I.
nie da się akumulatora odwrotnie naładować, ponieważ wynika to z budowy akumulatora (płyty są z innych materiałów), wiec to wada fabryczna i powinieneś go zwrócić, jak to zmierzyłeś że jest odwrotnie naładowany?
: pn sty 12, 2009 18:35
autor: andrew19_86
T.O.B.I. pisze:jak to zmierzyłeś że jest odwrotnie naładowany?
najprościej to po prostu podłączając prostownik,nawet na wyłaczonym prostowniku podłaczając błędnie klemy,zaczną iskrzeć
Tylko wada fabryczna mogła spowodować zamiane biegunów
nie ma innej możliwości
: pn sty 12, 2009 23:38
autor: mobil01
andrew19_86 pisze:Tylko wada fabryczna mogła spowodować zamiane biegunów
nie ma innej możliwości
Dobrze piszesz, ponieważ ja kupiłem za 20 zł ten akumulator. Fabrycznie był tak sformatowany czyli plus na minusie i odwrotnie. Miałem go w maluchu ojca lecz autko poszło na złom a tata ma teraz inne małe autko i pomyślałem że zmienił bym mu baterie bo tamta słaba. Jednak jak pisałem wcześniej akumulator wchodzi odwrotnie i kable nie pasują.
Jesteście pewni, że nie da się z tym nic zrobić ?? NIkt nie próbował ??
: wt sty 13, 2009 00:06
autor: mate64
Akumulator taki składa się z kilku ogniw połączonych szeregowo. Każde ogniwo ma napięcie znamionowe 2 [V]. Zatem w celu uzyskania napięcia 6 [V] łączy się szeregowo trzy ogniwa. W celu uzyskania napięcia 12 [V] łączy się szeregowo sześć ogniw.
Akumulator ołowiowy składa się z dwóch zespołów płyt ołowiowych oraz naczynia z elektrolitem. Jeden zespół płyt jest biegunem dodatnim. Płyty te pokryte są dwutlenkiem ołowiu (Pb O2). W drugim zespole płyt, który jest biegunem ujemnym stosuje się tzw. ołów gąbczasty. Tak wykonane płyty będąc umieszczone w elektrolicie mają różne w stosunku do niego potencjały. Różnica potencjałów waha się od 1,75 do 2,4 [V] w zależności od stanu naładowania ogniwa. Elektrolitem jest w tego typu akumulatorach roztwór kwasu siarkowego.
Pojedyncze ogniwo składa się z płyt ujemnych i dodatnich umieszczanych na przemian. Warto zaznaczyć, że zespół płyt dodatnich ma o jedną płytę mniej niż zespół płyt ujemnych. Płyty dodatnie znajdują się pomiędzy płytami ujemnymi. Płyty dodatnie maja bowiem tendencje do wybaczania się przy jednostronnym obciążeniu. Płyty o przeciwnej biegunowości są oddzielone przekładkami umożliwiającymi swobodą wymianę elektrolitu i przepływ prądu jonowego. Przekładki mają własności izolacyjne. Po prostu nie dopuszczają do mechanicznego zwarcia pyt dodatnich z ujemnymi. Nazywa się je także separatorami. Materiałem są tu PCV lub specjalne żywice.
Blok akumulatora podzielony jest wewnątrz pionowym ściankami (tzw. grodziami). W ten sposób blok akumulatora dzieli się na komory (cele). Ich ilość można w niektórych akumulatorach poznać po ilości korków. Jeden korek to jedna komora. Na dnie każdej komory wykonuje się progi dzięki którym płyty nie dotykają dna komory. Między dolną krawędzią płyt a dnem bloku powstaje pusta przestrzeń w której mogą gromadzić się zanieczyszczenia. Gromadzi się tu także masa czynna spływająca z płyt w trakcie eksploatacji. Z dwóch skrajnym ogniw akumulatora wyprowadza się końcówki biegunowe: dodatnią i ujemną. Warto także zwrócić uwagę na budowę samego korka. Korki mają bowiem specjalne otwory umożliwiające wydostanie się na zewnątrz gazów wydzielających się z ogniw przy ładowaniu akumulatora (tlenu i wodoru). Otwory te wykonuje się w sposób labiryntowy. Opisaną budowę akumulatora ołowiowego i przykładowe rozwiązanie korka pokazują rysunki.
http://www.mototechnika.republika.pl/pl ... atory.html
: wt sty 13, 2009 00:15
autor: norek111
mobil01 pisze:Jesteście pewni, że nie da się z tym nic zrobić ??
plusa zebrać do średnicy minusa a minusa napawać do śr. + (proste jak lepienie z plasteliny)
: wt sty 13, 2009 01:11
autor: Monsteer
W sumie to bardzo ciekawa wada fabryczna. A jakiej marki jest ten akumulator? Może wyszła cała seria...
: wt sty 13, 2009 10:09
autor: mate64
A czy ten akumulator jest odwrotnie oznakowany? Bo generalnie można kupić akumulatory o polaryzacji L+ i P+ , i nie jest to żadną wadą fabryczną. Podobnie jak stare fordy nie miały czopów okrągłych tylko oczka pod fordowską kleme.
: wt sty 13, 2009 12:54
autor: mobil01
Monsteer pisze:A jakiej marki jest ten akumulator?
nie pamiętam jaka to marka ale jak będę w garaży to zobaczę i napiszę.
A czy ten akumulator jest odwrotnie oznakowany
Ten akumulator wykonany jest dobrze tylko źle sformatowany, ktoś sie pomylił przy ładowaniu i źle podłączył. Oznakowany jest normalnie plus ten gruby bolec minus ten cieńszy. Tylko z boku mam przyklejoną naklejkę że odwrotnie mam podpinać.
Więc nawet rozładowując baterię do zera chyba nie dam rady jej spowrotem naładować tak jak powinno być...
[ Dodano: Wto Sty 13, 2009 11:55 ]
norek111 pisze:plusa zebrać do średnicy minusa a minusa napawać do śr. + (proste jak lepienie z plasteliny)
to nic nie da że zbiorę trochu ołowiu z bolca ponieważ ja mam masę tam gdzie powinien być plus i o to się cały czas rozchodzi
: wt sty 13, 2009 13:52
autor: danioo
Stary weź wyp*&^&$% ten akumulator i kup nowy. Bo jaki się będziesz nim dalej bawił to sobie szkód narobisz ze sobą i w aucie.
: wt sty 13, 2009 13:55
autor: krzycho85
plusa zebrać do średnicy minusa a minusa napawać do śr. + (proste jak lepienie z plasteliny)
Można też zamienić klemy na przewodach
ale jeśli to stary akumulator to kup nowy i nie zawracaj sobie głowy. polecam EXIDE'a
: wt sty 13, 2009 14:39
autor: venomek
mobil01 pisze:Ten akumulator wykonany jest dobrze tylko źle sformatowany
Kto ci naopowiadał takich rzeczy?? Jak źle sformatowany?? Nie da się odwrotnie naładować akumulatora. Został konstrukcyjnie spieprzony.
: wt sty 13, 2009 17:00
autor: mate64
mobil01, przeczytałeś ze zrozumieniem to co wkleiłem? NIE DA SIE "ODWROTNIE" NAŁADOWAĆ AKU, to jest konstrukcyjnie nie możliwe.