Problem z alternatorem, nie ładuje - zrobilem zwarcie

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
Brzechu
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 249
Rejestracja: ndz lis 11, 2007 22:49
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Problem z alternatorem, nie ładuje - zrobilem zwarcie

Post autor: Brzechu » pn lis 17, 2008 09:21

Wczoraj wymieniałem akumulator, pech chciał ze przykręcając plusową klemę dotkłem kluczem o blache i poszły iskry. Od tego czasu nie ładuje mi aku, dioda ktora po przekreceniu stacyjki od ładowania powinna swiecic i zgasnac po zapaleniu silnika nie swieci wogóle.
Pytanie co moglo sie popsuc? Wkładalem inny regulator i to samo.


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=155251]MÓJ GOLF[/url]
[img]http://img160.imageshack.us/img160/5822/clok2qu4.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » pn lis 17, 2008 09:52

Wyjmij kabelek sterowania (ten cienki) z alternatora i na włączonym zapłonie i niepracującym silniku dotknij masy - w tym czasie niech ktoś popatrzy czy lampka się zapala. Jeśli tak to uszkodzenie uległa jedna lub kilka diod dodatnich w alternatorze, wyjątkowo regulator. Gdy nie zaświeci to przerwa między zegarami a alternatorem lub spalona dioda LED (czerwona) w liczniku.
Gdyby Kolega nie umiał tego zrobić sam - podpowiedź elektrykowi co jest do wymiany (te diody dodatnie) pewnie sporo zmniejszy rachunek - będzie widział, że dużo "kitu" Koledze nie wstawi.

I uwaga: klemę minusową nakłada i dokręca się jako ostatnią po zrobieniu plusowej na gotowo, tak by dokręcając plusową nie można było zrobić zwarcia!
Ostatnio zmieniony pn lis 17, 2008 09:55 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Brzechu
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 249
Rejestracja: ndz lis 11, 2007 22:49
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: Brzechu » pn lis 17, 2008 10:14

Diod dodatnich, tych prostowniczych diod?


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=155251]MÓJ GOLF[/url]
[img]http://img160.imageshack.us/img160/5822/clok2qu4.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » pn lis 17, 2008 10:15

Tak, w altku - tych dużych. wzbudzenia zwykle w tym wypadku ocaleją.



Awatar użytkownika
Brzechu
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 249
Rejestracja: ndz lis 11, 2007 22:49
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: Brzechu » pn lis 17, 2008 19:50

Dioda od ładowania nie zapala mi sie gdy ten kabelek odkrecilem i dotykałem gdzies do silnika. Wyciaglem alternator, mierzylem miernikiem diody (mam 3,) wydaja byc sie w porządku...


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=155251]MÓJ GOLF[/url]
[img]http://img160.imageshack.us/img160/5822/clok2qu4.jpg[/img]

Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » pn lis 17, 2008 21:05

Brzechu, niepotrzebnie wytargałeś tak od razu altka. Zico63b, dobrze pisał o kolejności podłączania klem i o połaczeniu przewodu idącego do kontrolki ładowania do masy, aby zobaczyć czy zapali się kontrolka. Zapomniał jednak dodać abyś jeszcze spróbował zamiast tego oryginalnego przewodu do kontrolki ładowania, podłączyć plusa z aku po przez żarówkę 3-5W i zobaczyć czy się zaświeci. Gdy tak, to przy takim połączeniu trzeba by uruchomić silnik i zobaczyć co się będzie działo z żarówką i napięciem ładowania.
Brzechu pisze:mierzylem miernikiem diody (mam 3,) wydaja byc sie w porządku...
Tak przy okazji to diod masz 9. 3 plusowe, 3 minusowe, 3 do zasilania wzbudzenia i te przy okazji sterują kontrolka na desce.
Ostatnio zmieniony pn lis 17, 2008 21:07 przez Jarowo, łącznie zmieniany 1 raz.


JaroW

Awatar użytkownika
Brzechu
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 249
Rejestracja: ndz lis 11, 2007 22:49
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: Brzechu » pn lis 17, 2008 22:38

Zamiast zarówki moge podłączyc miernik?


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=155251]MÓJ GOLF[/url]
[img]http://img160.imageshack.us/img160/5822/clok2qu4.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » pn lis 17, 2008 22:53

Witam! No tak, nie myślałem że Kolega taki szybki! :grin: Nie, wyłącznie przez żarówkę, ok2-5W 12V



Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » pn lis 17, 2008 23:08

Zico63b, myślę, że by pasowało koledze Brzechu, wyjaśnić dla czego nie może być miernik, i musi być żarówka. Jak masz chwilkę to napisz, jak nie to ja to zrobię później, lub jutro, bo ja na razie muszę się oderwać od kompa.


JaroW

Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt lis 18, 2008 01:24

Układ kontroli ładowania jest tak zbudowany, że regulator napięcia, po włączeniu zapłonu, dostaje tzw. napięcie wzbudzenia przepływające zawsze przez element "świecący" - diodę LED lub żarówkę. Oprócz dostarczenia napięcia regulatorowi, potrzebnego by alternator rozpoczął pracę - dioda lub żarówka ma jeszcze jedną funkcję, mianowicie kontrolną.
Po włączeniu zapłonu żarówka z jednej strony jest łączona z akumulatorem i ma napięcie ok. 12V a z drugiej jest niepracujący alternator z napięciem 0 V czyli żarówka musi świecić.
Po uruchomieniu się alternatora, napięcie na nim wzrasta do 12V lub ponad 12V, napięcia się zrównują - żarówka przestaje świecić - my mamy informację o prawidłowej pracy alternatora. Na tym w skrócie to polega.
Dlatego też by sprawdzić ładowanie - musimy połączyć żarówkę z jednej strony z akumulatorem (+) a z drugiej podłączyć w miejsce cienkiego kabelka sterującego, jakby zrobić sztuczny obwód ładowania.
Miernik natomiast ma taki opór wewnętrzny, że funkcje kontrolno-informacyjne nie mogą działać i w ten sposób jest tu bezużyteczny.
Można nim jednak mierzyć napięcie podawane przez alternator: na śrubie M6 lub zacisku konektorowym z kablem z akumulatora ( + miernika) i do masy ( - miernika) ma być napięcie na postoju dokładnie takie jak akumulatora - ok. 12V a po starcie silnika, bez względu na obciążenie światłami i obroty silnika - ok. 14-14,5V.
To tak w dużym skrócie, choć i tak nieco przydługie!
To jest schemat układu ładowania (ten akurat od 126p ale jest to to samo)

Obrazek
Ostatnio zmieniony wt lis 18, 2008 02:55 przez Zico63b, łącznie zmieniany 3 razy.



Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » śr lis 19, 2008 00:40

Zico63b, dzięki, że mnie wyręczyłeś. Robię to po raz drugi :) bo gdzieś wcięło mój post, który pisałem ze 4 godziny temu.
Poza tym chciałbym dorzucić jeszcze małe sprostowanie. Jak kontrolką ładowania jest żarówka to mniej więcej się to co napisałeś Zico63b zgadza. W dalszej części wypowiedzi będę używał zamiast słowa napięcie (U) słowa prąd czyli (I) i jeszcze jedno, wiem że prąd płynie z (-) do (+), ale dla naszych rozważań umówmy się, że jest na odwrót, albo, że jest to nieistotne. Tak więc prąd płynący przez żarówkę do altka a tam przez regulator na wirnik jest stosunkowo duży i pozwala mu wystartować z ładowaniem. Niestety magnetyzm szczątkowy wirnika jest zbyt niski aby altek mógł sam wystartować, choć są i takie, które to potrafią. Generalnie alternatory 9-cio diodowe można uznać za generatory obcowzbudne, które potrzebują dodatkowego wzbudzenia przy rozruchu.
Gdy zamiast żarówki jako kontrolkę ładowania używa się diody LED + rezystor (aby dopasować diodę do zasilania 12V) sytuacja się komplikuje, ponieważ przez diodę płynie znacznie mniejszy prąd niż przez żarówkę i może nie wystarczyć do wzbudzenia alternatora jeśli ten tego potrzebuje (w mk2 jest właśnie dioda). Aby temu zaradzić stosuje bocznik w postaci rezystora wpiętego równolegle w obwód diody z rezystorem po to aby poszedł większy prąd bo jak wiadomo z elektrotechniki przy łączeniu rezystorów równolegle prąd rośnie. W mk2 ten cały bałagan z tymi rezystorami jest w desce.


JaroW

Awatar użytkownika
Brzechu
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 249
Rejestracja: ndz lis 11, 2007 22:49
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: Brzechu » śr lis 19, 2008 09:28

Złozylem wszystko do kupy i okazalo sie ze ten mniejszy niebieski kabelek cos dobrze nie stykał z alternatorem, po przeczyszczeniu stykow dioda teraz swieci i gasnie po zapaleniu samochodu. Mierzylem miernikiem i teraz ładuje akumulator. :crazy: Czy ten mniejszy kabelek jest tylko po to aby dioda swiecila czy jest on potrzebny aby altek zaczął ładować?


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=155251]MÓJ GOLF[/url]
[img]http://img160.imageshack.us/img160/5822/clok2qu4.jpg[/img]

Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » śr lis 19, 2008 18:24

Czytałeś co pisałem?
Jarowo pisze:Tak więc prąd płynący przez żarówkę do altka a tam przez regulator na wirnik jest stosunkowo duży i pozwala mu wystartować z ładowaniem. Niestety magnetyzm szczątkowy wirnika jest zbyt niski aby altek mógł sam wystartować, choć są i takie, które to potrafią. Generalnie alternatory 9-cio diodowe można uznać za generatory obcowzbudne, które potrzebują dodatkowego wzbudzenia przy rozruchu.
oraz to co pisał Zico63b,
Zico63b pisze:Układ kontroli ładowania jest tak zbudowany, że regulator napięcia, po włączeniu zapłonu, dostaje tzw. napięcie wzbudzenia przepływające zawsze przez element "świecący" - diodę LED lub żarówkę. Oprócz dostarczenia napięcia regulatorowi, potrzebnego by alternator rozpoczął pracę - dioda lub żarówka ma jeszcze jedną funkcję, mianowicie kontrolną.

Jest potrzebny do sygnalizacji braku, lub niewłaściwego ładowania i w większości wypadków do tego aby alternator się wzbudził, czyli zaczął ładować.
Ostatnio zmieniony śr lis 19, 2008 18:24 przez Jarowo, łącznie zmieniany 1 raz.


JaroW

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 407 gości