Strona 1 z 2

Problem z wycieraczkami i spryskiwaczem :(

: ndz lis 16, 2008 19:31
autor: IGI84
Witam mam taki poblemik z wycieraczkami i spryskiwaczem a mianowicie na poczatku niedzialal spryskiwacz i gdy wlaczalem na spryskiwanie przedniej czy tylnej szyby to dzialaly jednoczesnie z przodu i z tylu bez wzgledu na wybrana opcje przud czy tyl poprostu razem bynajmiej niebylo reakcji ze ztrony pompki poprostu nie dzialala lecz sprawdzajac ja na krutko to dziala, po odlaczeniu pompki spryskiwacza dzialaly tak jak powinny tyl to tyl przud to przud, w tym momencie niedziala mi rowniez tylna wycieraczka zmienialem przekaznik na inny i tez nic slychac ze cyka i ze wlacza czasuwke na tylna wycieraczke ale niedziala, silniczek jest sprawny dziala, niby prad tez dochodzi. Pojemnik z plynem i pompka jest tylko jedna z przodu. Moze ktos wie o co tu chodzi

[ Dodano: 16 Lis 2008 18:34 ]
aha pewnie spytacie podswietlenie tablicy i szyba podgrzewana dzialaja przewody byly zrobione czyli polatane.

: ndz lis 16, 2008 20:53
autor: Gangst3R
Przytopione styki przy manetce.

: ndz lis 16, 2008 20:59
autor: IGI84
watpie w to bo przekaznik sie zalancza cyka jak popchne manetke w strone deski na tylna wycieraczke przednie tez dzialaja to tak nagle nawalilo

: ndz lis 16, 2008 22:16
autor: Jarowo
IGI84 pisze:Witam mam taki poblemik z wycieraczkami i spryskiwaczem a mianowicie na poczatku niedzialal spryskiwacz i gdy wlaczalem na spryskiwanie przedniej czy tylnej szyby to dzialaly jednoczesnie z przodu i z tylu bez wzgledu na wybrana opcje przud czy tyl poprostu razem bynajmiej niebylo reakcji ze ztrony pompki poprostu nie dzialala lecz sprawdzajac ja na krutko to dziala, po odlaczeniu pompki spryskiwacza dzialaly tak jak powinny tyl to tyl przud to przud, w tym momencie niedziala mi rowniez tylna wycieraczka zmienialem przekaznik na inny i tez nic slychac ze cyka i ze wlacza czasuwke na tylna wycieraczke ale niedziala, silniczek jest sprawny dziala, niby prad tez dochodzi. Pojemnik z plynem i pompka jest tylko jedna z przodu. Moze ktos wie o co tu chodzi
Trochę się pogubiłem. Mógłbyś jaśniej?
IGI84 pisze:na poczatku niedzialal spryskiwacz i gdy wlaczalem na spryskiwanie przedniej czy tylnej szyby to dzialaly jednoczesnie z przodu i z tylu bez wzgledu na wybrana opcje przud czy tyl poprostu razem bynajmiej niebylo reakcji ze ztrony pompki poprostu nie dzialala lecz sprawdzajac ja na krutko to dziala, po odlaczeniu pompki spryskiwacza dzialaly tak jak powinny tyl to tyl przud to przud,
Z pompką sprawa jest prosta. Zmiana polaryzacji przewodów +/- i -/+ powoduje zmianę kierunku obrotów pompki co powoduje że płyn podawany jest na przód lub na tył. Zmiana ta dokonywana jest w manetce po przez jej ruch do lub od kierowcy. Można też to robić na krótka podłączając przewody w dowolny i następnie zamieniając im bieguny.
Poprawność działania manetki sprawdzić można miernikiem. Do przewodów sterowania pompką podłączasz woltomierz i na wł. zapłonie ruch do przodu i do tyłu. Na mierniku powinno być wskazanie napięcia raz w plusie, a raz w minusie. Następnie trzeba zamiast miernika podłączyć żarówkę np. 10W , ruch manetką w przód i tył i powinna się zapalić. Ta próba po to, że przy uszkodzonych stykach manetki napięcie na mierniku się pokaże, ale prąd będzie tak mizerny,że mogą być problemy z wysterowaniem odbiorników z większą mocą .
I teraz kolej na przekaźniki (sterowniki) wycieraczek. W zależności od tego, który z przewodów pompki spolaryzowany jest (+) po ruchu manetki w przód lub tył odpowiedni przekaźnik dostaje tego (+) i uruchamia odpowiedni silnik. Polecam lekturę schematów i wszystko będzie jasne.

: pn lis 17, 2008 20:13
autor: IGI84
chodzi o to ze tak jak napisales to tak dzialalo normalnie az do momentu gdy pompka przestala dzialac w tedy jednak zaczely sie problemy wlaczajac spryskiwacz przedniej szyby wlanczaly sie wycieraczki przednie jak i tylne ta sama sytuacja dziala sie rowniez gdy wlaczalem tylna wycieraczke zalaczaly sie rowniez przednie czyli obojetnie czy wlaczylem spryskiwanie przedniej szyby czy tez wlaczalem wycieraczke tylnej te i te chodzily jednoczesnie po odlaczeniu kostki od pompki zaczely dzialac normalnie zaznaczam ze pompka sie wogole nie wlaczala lecz po podlaczeniu (na krutko) dziala normalnie w lewo jak i w prawo teraz niedziala rowniez tylna wycieraczka lecz prad dochodzi przekaznik wycieraczek dziala

: pn lis 17, 2008 20:46
autor: Jarowo
Teraz jest jaśniej
IGI84 pisze:chodzi o to ze tak jak napisales to tak dzialalo normalnie az do momentu gdy pompka przestala dzialac w tedy jednak zaczely sie problemy wlaczajac spryskiwacz przedniej szyby wlanczaly sie wycieraczki przednie jak i tylne ta sama sytuacja dziala sie rowniez gdy wlaczalem tylna wycieraczke zalaczaly sie rowniez przednie czyli obojetnie czy wlaczylem spryskiwanie przedniej szyby czy tez wlaczalem wycieraczke tylnej te i te chodzily jednoczesnie po odlaczeniu kostki od pompki zaczely dzialac normalnie
To co zacytowałem z twojej wypowiedzi wskazuje na, to że straciłeś masę, która dochodziła do styków włączających pompkę spryskiwacza i sterujących przekaźnikami/sterownikami wycieraczek.
Dzieje się tak. Brak masy, lub słaba masa, albo uszkodzony jeden ze styków manetki, więc pompka nie robi, ale kiedy jest włączona w obwód to, dgy manetka poda (+) na jeden z przewodów to ten (+) przy braku masy przyłączonej na drugi z przodów (za sprawą manetki lub braku masy) przechodzi właśnie na niego po przez silnik pompki, który jest jakby włączony w szereg. Mówiąc inaczej masz (+) na dwóch przewodach, i to wyzwala obydwa przekaźniki/sterowniki wycieraczek. Aby to potwierdzić podłącz przewody do pompki i sprawdź miernikiem czy jak pociągniesz manetkę spryskiwacza do siebie i włączą się wycieraczki przód i tył nie będzie (+) względem masy pojazdu na obydwu przewodach.

: pn lis 17, 2008 21:00
autor: IGI84
a co moze byc ze tylna wycieraczka nie dziala hmm sterowana jest na zasadzie masy co przwda plusowy styk to ten w srodku na oba boczne podawana jest masa z przekaznika do jednego na stale gdy trzymamy manetke a do drugiedo z przekaznika na wlaczanie czasowe co moze byc przyczyna ze wogole niedziala zapewne bede musial poszukac w manetkach moze tam sie cos obluzowalo albo zasniedzialo w puszcze z bezpiecznikami mam 1 przewod ktory do niczego niejest podlaczony chyba zulta kostka wychodzi mniejwiecej z tylu przekaznika wycieraczek musialbym zrobic fotke tego

[ Dodano: 17 Lis 2008 20:02 ]
co przwda musze pujsc Twoimi radami i sprawdzic tak jak radzisz moze zeczywiscie cos niedochodzi

: pn lis 17, 2008 21:17
autor: Jarowo
W poprzednim poście starałem się wytłumaczyć brak reakcji pompki i dziwnego zachowania się wycieraczek. Wszystko wskazuję,że coś zaśniedziało lub coś nie łączy. Doprowadź najpierw do sytuacji kiedy pompka będzie podawać raz na przód a raz na tył w zależności jak będziesz przesuwał manetkę a potem się zobaczy albo będzie oki albo się pomyśli dalej. Powodzenia.

: wt lis 18, 2008 16:50
autor: IGI84
powiem Ci ze zaskoczylo mnie to co zobaczylem na wtyczke pompki jest podawane napiecie na przednia czyli +/- a na tylna -/+ takze teraz jestem w kropce bo pompka niedziala mimo ze prad dochodzi

[ Dodano: 18 Lis 2008 16:13 ]
a moze by tak zamontowac drugi zbiorniczek na tylna wycieracke tylko jak podlaczyc jakas diode kierunkowa zainstalowac aby prad nie poplynol czy jak??

: wt lis 18, 2008 21:21
autor: Jarowo
IGI84 pisze:powiem Ci ze zaskoczylo mnie to co zobaczylem na wtyczke pompki jest podawane napiecie na przednia czyli +/- a na tylna -/+ takze teraz jestem w kropce bo pompka niedziala mimo ze prad dochodzi
Tak być powinno tylko szkoda,że nie napisałeś czy dokonywałeś pomiaru przy podłączonym silniku pompki cy też ten był odłączony.
IGI84 pisze:a moze by tak zamontowac drugi zbiorniczek na tylna wycieracke tylko jak podlaczyc jakas diode kierunkowa zainstalowac aby prad nie poplynol czy jak??
Potraktuj znalezienie usterki jak wyzwanie i spróbuj naprawić aby było jak fabryka wymyśliła. Ja często mam takie podejście i niektórzy uważają że to bez sensu i szkoda czasu, ale jaka jest potem satysfakcja. Postaram się przygotować i wysłać schemat tego co naprawiasz i wtedy łatwiej będzie się nam wymieniało poglądy.

: wt lis 18, 2008 21:48
autor: IGI84
musze sprawdzic jak radzisz a to jest wlasnie ten przewod jaki nigdzie niejest podlaczony na fotce go widac aha i dzisiaj sprawdzalem kostki manetek i dzystko oki nic nie jest zasniedziale

[ Dodano: 18 Lis 2008 20:52 ]

: wt lis 18, 2008 23:47
autor: Jarowo
Tu masz schemat tego draństwa. Połączyłem przód z tyłem i jest także nieszczęsny spryskiwacz.

Obrazek
Porównaj to co pisałem z tym co na rysunkach i jutro coś wymyślimy.

[ Dodano: 18 Lis 2008 22:53 ]
A z tym kabelkiem to cholera go wie co on za jeden. Inna sprawa to to, ze dawniej przy skrzynkach było wiele takich niepodłączonych ogonów jak ten twój na zapas dla różnych opcji wyposażenia.

: czw lis 20, 2008 23:11
autor: IGI84
sprzwdzalem dojscie pradu przy podlaczonej pompce na przewodach niema kompletnie nic jezeli podlaczylem miernik pod mase a drugi koniec do jednego z przewodow przy podlaczonej popce obojetnie czy bym wlanczal tyl czy przud nadal jest 12v gdy podlaczylem miernik bez pompki na kazdym z osobna bylo apiecie wskazuje na to ze stracilem gdzies mase z tym ze gdzie??? moze byc chyba ciezko to znalezdz

: czw lis 20, 2008 23:37
autor: Jarowo
IGI84 pisze:sprzwdzalem dojscie pradu przy podlaczonej pompce na przewodach niema kompletnie nic
A bez pompki jak zrozumiałem z wypowiedzi wcześniejszej było napięcie raz w plusie a raz w minusie. Zmieniały się bieguny +/- i -/+
IGI84 pisze:jezeli podlaczylem miernik pod mase a drugi koniec do jednego z przewodow przy podlaczonej popce obojetnie czy bym wlanczal tyl czy przud nadal jest 12v

Oczywiście na obydwu przewodach
IGI84 pisze:gdy podlaczylem miernik bez pompki na kazdym z osobna bylo apiecie
Na jednym +12 wzgl. masy jak ruch manetki do przodu, a na drugim +12 wzgl. masy jak ruch do tyłu. Jak mierzysz na dwóch na raz to jak w pierwszej części

Jeśli to tak wygląda to wskazuje na kiepską masę. Działa sygnał dźwiękowy? To powinna być ta sama masa (patrz schemat). Możesz na początek, na próbę dokładać masę z aku do wszystkich jednolitych brązowych przewodów przy przełączniku pod kierownicą