Strona 1 z 1

TPS

: wt paź 07, 2008 23:05
autor: pamor
Witam
Wiem, że wielu z Was się roześmieje ale napiszcie mi: Co to jest ten tps, o którym tak obszernie sie pisze na forum?
==========================
Wielkie dzięki za wyjaśnienie.

: wt paź 07, 2008 23:19
autor: gailbraith
Czujnik położenia przepustnicy (TPS - Trotthle Position Sensor) - to nic innego jak prosty w budowie potencjometr ślizgowy, który poprzez swoje działanie dostarcza do jednostki sterującej silnika informacje dotyczące kąta otwarcia przepustnicy, co umożliwia obliczenie masowego wydatku powietrza.

: wt gru 30, 2008 08:14
autor: golf_fan
Witam, to ja się podepnę pod ten temat, mam następujący problem, silnik w moim golfie 3 co jakiś czas wchodzi na wysokie obroty i tak stoi, doszedłem że to właśnie wina TPS-u , ale teraz pytanko, gdybym chciał go wymienić, to gdzie coś takiego można dostać ( jest może ogólnodostępne) i czy ma jakieś specyficzne parametry na które należy zwrócić uwagę? No i drugie pytanko, na razie odłączyłem wtyk od sterowania tym czujnikiem, za co dokładnie on odpowiada, tylko za sterowanie położeniem przepustnicy i sterowaniem ssaniem, czy jeszcze za coś?
Z góry dzięki za szybką odpowiedź ;-)

: śr gru 31, 2008 11:47
autor: sewooo
TPS-a nie wymienia się samego. Należy go wymienić z całą podstawką.

: śr gru 31, 2008 13:05
autor: T.O.B.I.
z całą przepustnicą chciałeś napisać, w ABU i może tak samo w ABD cały zespół wtryskowy jest jedną całością, zaprasowane śruby, na upartego da sie to rozdzielić

: śr gru 31, 2008 17:18
autor: karol83
witam kolego sa dwa rodzaje tpsu o ktory chodzi:
- CZUJNIKI DWUŚCIEŻKOWE
- CZUJNIKI JEDNOŚCIEŻKOWE

ogolna zasada dzialania TPS jest taka:
Typowy czujnik położenia przepustnicy działa na zasadzie potencjometru obrotowego. Umieszczony jest na wsporniku przy przepustnicy powietrza poruszając się razem z trzpieniem obrotowym. Ramię ślizgacza czujnika położenia przepustnicy jest wciśnięte bezpośrednio na wałek przepustnicy. Zarówno wtyk złącza elektrycznego czujnika, jak i bieżnie oporowe są umieszczone na płytce z tworzywa sztucznego. Zasilanie bieżni zapewnia stabilizator napięcia 5V. Podczas ruchu przepustnicy ruchomy styk czujnika przesuwa się wzdłuż ścieżki oporowej. Wraz z obrotem przepustnicy połączonej z ramieniem ślizgacza następuje zmiana długości przepływu prądu wzdłuż płytki potencjometru, co powoduje zmianę rezystancji czujnika. W ten sposób następuje zmiana napięcia odniesienia na wartość sygnału odpowiadającą położeniu przepustnicy. Czujnik jest zasilany napięciem stabilizowanym 5V zaś sygnałem wyjściowym z czujnika jest napięcie z zakresu 0,5 - ok. 4,5V. Czujnik wyposażony jest w trzy przewody podłączone do centralnego urządzenia sterującego. :bigok: