Strona 1 z 1

MK3 Pomiar temperatury silnika

: ndz wrz 28, 2008 19:27
autor: gf14wp
Witam wszystkich zainteresowanych pomiarem temperatury silnika i nie tylko.
Postanowiłem zrobić taki mini komputerek który będzie mierzył :
- napięcie instalacji
- temperaturę zewnętrzną z sygnalizacją oblodzenia
- temperaturę wewnętrzną z automatycznym włączaniem nagrzewnicy bądź wentylatora
- temperaturę silnika
Właśnie ten ostatni pomiar sprawia mi trochę kłopotów a chodzi mi o miejsce "wpięcia" się czujnika
Proszę o podpowiedz czy można podpiąć się pod czujnik temperatury (gdzie on jest i jakie ma parametry elektryczne) czy zastosować inny dodatkowy LM35 ,LM335 , DS18B20 (gdzie umieścić najlepiej)

: ndz wrz 28, 2008 22:36
autor: danioo
Widzę, że masz silnik 1,4 to i pewnie masz koło czujnika temperatury w krućcu wolne miejsce jak na zdjęciu niżej. Ja bym poszukał uszkodzonego czujnika i wmontował w niego DS-a, a zaś to wolne miejsce zapełniłbym tym "nowym" czujnikiem temperatury

: pn wrz 29, 2008 17:36
autor: gf14wp
Tak mam silnik 1.4 z jednopunktowym wtryskiem rocznik 1994
Ten rysunek co kolega przysłał to coś nie podchodzi do mojego typu
Jest tam czujnik z którego wychodzą cztery przewody i jest tylko jedno wejście w obudowie
Po odłączeniu kostki z przewodami od czujnika to rzeczywiście wskaźnik opada i coś się rozłącza przy wtrysku ???
Trochę to dziwne dlaczego te cztery przewody jakie mają zastosowanie ???
A tak na marginesie to pytam czy temperaturę silnika otrzymujemy przez pomiar cieczy chłodzącej , oleju ,czy w inny sposób

: pn wrz 29, 2008 18:31
autor: prezesik25
Trochę to dziwne dlaczego te cztery przewody jakie mają zastosowanie ???
czujnik temp. działa na zasadzie zmiennego oporu. pierwsze dwa przewody idą do wskaźnika temp. na desce, następne dwa do komputera, który wg tego steruje dawką paliwa.

Obrazek

Obrazek

[ Dodano: 29 Wrz 2008 18:37 ]
gf14wp pisze:zy temperaturę silnika otrzymujemy przez pomiar cieczy chłodzącej
tylko i wyłącznie

: pn wrz 29, 2008 18:42
autor: Paweł Marek
gf14wp pisze:czy temperaturę silnika otrzymujemy przez pomiar cieczy chłodzącej , oleju ,
albo albo. Wskazówka na liczniku pokazuje temp wody, to bez sensu to dublować w komputerku. Zrób sobie wskaźnik temperatury oleju, wykorzystując czujnik od MFA, nie wiem gdzie na niego znajdziesz miejsce, w 1.8-2.0 jest w pokywie filtra oleju

: wt wrz 30, 2008 15:55
autor: gf14wp
Dziękuję za odpowiedzi i rysunki
Postanowiłem nie ingerować w czujniki samochodowe a dodatkowo obok gdzie znajduje się czujnik cieczy chłodzącej przymocować do obudowy czujnik DS18D20
Obudowa jest aluminiowa więc różnica pomiędzy wskazaniem analogowym a moim cyfrowym nie powinna być wielka
Jako dodatkowo to będzie jeszcze podłączona dioda LED pod wentylator do sygnalizacji pracy
Dlatego robię dodatkową sygnalizację bo chciałbym się ustrzec od awarii czujnika lub wentylatora
A tak dodatkowo czy nastąpi jakoś sygnalizacja ostrzeżenie przy w/w awarii i czujniku jaki mam w samochodzie (cztery przewody) bo kolega sugerował że jedna część tej czujki steruje dawką paliwa
Czyli po odłączeniu kostki od czujnika samochód zgaśnie czy może zmieni dawkę paliwa ???

: wt wrz 30, 2008 17:38
autor: jgkurczak
Po odłączeniu czujnika temperatury przy dobrze funkcjonujących podzespołach komputer włączy stan awaryjny i wzbogaci dawkę paliwa. Nie zgaśnie.

: wt wrz 30, 2008 19:36
autor: ElmerT
Panowie czy jest możliwe ,że czujnik temperatury płynu co innego pokazuje na desce rozdzielczej a co innego podaje do komputera?
Podłączyłem VAG do auta, na zegarach 90 stopni a programy twierdzą ,że płyn ma temperaturę ok 51 stopni ??????

: wt wrz 30, 2008 20:09
autor: Paweł Marek
ElmerT pisze:Panowie czy jest możliwe ,że czujnik temperatury płynu co innego pokazuje na desce rozdzielczej a co innego podaje do komputera?
tak, bo to są dwa osobne czujniki, tyle że w jednej obudowie. Więc jeden padł.