Wychodzi na to, że wielu kolegów z forum nie wie jeszcze jaka jest zasada krążenia płynu w układzie chłodzenia i cyrkulacji wymiany ciepła:
jak wielu z Was zauważyło, patrząc na miejsce zamocowania termostatu w silniku albo na pokazane w niektórych postach schematy małego i dużego obiegu cieczy chłodzącej, termostat nie jest zamontowany przy górnym wężu wychodzącym z bloku/głowicy silnika tylko znajduje się na końcu dolnego węża wychodzącego z chłodnicy do silnika a zatem ciecz z małego obiegu w miarę nagrzewania się wymienia się również z zimną cieczą stojącą w górnym wężu idącym do chłodnicy, wymiana ciepłego i zimnego płynu w górnym wężu jest jednak ograniczona gdyż na etapie zamkniętego termostatu zachowuje się on jak zaślepiony na końcu wąż przyłączony do głównego obiegu cieczy chłodzącej silnik i nie jest on bezpośrednio w nim wymuszony przez pompę wody, dopiero w momencie jak płyn obiegający mały obwód chłodzenia osiągnie temperaturę, w której następuje początek otwarcia termostatu to otwierający termostat powoduje, że zimny płyn z chłodnicy zaczyna dolnym wężem wpływać do silnika i powoduje to że w miejsce zimnego płynu zalegającego wcześniej chłodnicę i dolny wąż zaczyna z górnego węża wpływać do niej gorący płyn i dopiero wtedy możliwy jest swobodny przepływ przez chłodnicę płynu w całym - dużym układzie chłodzenia;
mam nadzieję, że teraz przybliżyłem trochę zasadę obiegu gorącego płynu w układzie chłodzenia i dlaczego tak się dzieje, że w górnym wężu jest już gorący płyn a w dolnym jeszcze zimny - dlatego, że termostat znajduje się nie na wyjściu płynu chłodzącego z silnika a na jego wejściu czyli na dolnym wężu idącym do silnika z chłodnicy.
[ Dodano: 13 Wrz 2008 10:47 ]
i to jest odpowiedź dla Ciebie
Itor dlaczego górny wąż tak szybko jest ciepły.
[ Dodano: 13 Wrz 2008 11:36 ]
Itor pisze:W układzie chłodzenia w samochodzie stanowi on w rzeczywistości swego rodzaju zwrotnicę w przewodach wodnych, która w zależności od temperatury całego układu odpowiednio ukierunkowuje przepływ cieczy chłodzącej
nie zwrotnicę a automatycznie sterowany zawór, zwrotnica ma inne zadanie i nie jest to trafne porównanie.