Brzęcząca skrzynia
: pn sie 11, 2008 02:33
Mam problem prawdopodobnie ze skrzynią biegów. Silnik 1,3NZ, skrzynia 4-biegowa.
Wchodzenie na wyższy bieg w zasadzie nie sprawia trudności, ale redukcja z 4 na 3 lub z 3 na 2 powoduje zgrzyty i przyhaczanie podczas zmiany. Poza tym podczas hamowania silnikiem spod podłogi z przodu wydobywa się odgłos ni to brzęczenia ni to stukania, który całkowicie ginie jeśli lekko przytrzymam lewarek biegów - wystarczy dwoma palcami.
Obserwowałem mechanizm zmiany biegów i zauważyłem, że mam dość solidny luz - kilka mm w każdą stronę na połączeniu popychacza idącego od lewarka a popychacza wchodzącego do skrzyni. Zaznaczyłem to miejsce na zdjęciu 1.
Zdjęcie 1
Druga sprawa to fakt, że miałem przez jakiś czas niewielkie wycieki oleju ze skrzyni, które niedawno ustały same z siebie. Podczas naprawy silnika ponoć sprawdzali w warsztacie stan tego oleju, ale do końca nie dowierzam tej opinii. Może poziom oleju spadł już do takiego poziomu, że przestał wyciekać sam z siebie?
Czy warto sprawdzać olej w skrzyni, czy najpierw zabrać się za naprawę połączenia między popychaczami? Teoretycznie wiem, jak sprawdzić stan oleju w skrzyni, ale nigdzie jeszcze na forum nie było tutaj podane gdzie jest korek wlewowy i spustowy w skrzyni do tego silnika. Znalazłem na mojej skrzyni dużą śrubę na imbus 17mm, którą zaznaczyłem na zdjęciu 2. Czy to wlew oleju?
Zdjęcie 2
Wchodzenie na wyższy bieg w zasadzie nie sprawia trudności, ale redukcja z 4 na 3 lub z 3 na 2 powoduje zgrzyty i przyhaczanie podczas zmiany. Poza tym podczas hamowania silnikiem spod podłogi z przodu wydobywa się odgłos ni to brzęczenia ni to stukania, który całkowicie ginie jeśli lekko przytrzymam lewarek biegów - wystarczy dwoma palcami.
Obserwowałem mechanizm zmiany biegów i zauważyłem, że mam dość solidny luz - kilka mm w każdą stronę na połączeniu popychacza idącego od lewarka a popychacza wchodzącego do skrzyni. Zaznaczyłem to miejsce na zdjęciu 1.
Zdjęcie 1
Druga sprawa to fakt, że miałem przez jakiś czas niewielkie wycieki oleju ze skrzyni, które niedawno ustały same z siebie. Podczas naprawy silnika ponoć sprawdzali w warsztacie stan tego oleju, ale do końca nie dowierzam tej opinii. Może poziom oleju spadł już do takiego poziomu, że przestał wyciekać sam z siebie?
Czy warto sprawdzać olej w skrzyni, czy najpierw zabrać się za naprawę połączenia między popychaczami? Teoretycznie wiem, jak sprawdzić stan oleju w skrzyni, ale nigdzie jeszcze na forum nie było tutaj podane gdzie jest korek wlewowy i spustowy w skrzyni do tego silnika. Znalazłem na mojej skrzyni dużą śrubę na imbus 17mm, którą zaznaczyłem na zdjęciu 2. Czy to wlew oleju?
Zdjęcie 2