Strona 1 z 1

Przeplywomierz a przeplywomierz.

: pt lip 11, 2008 14:59
autor: Mario Mario
Definicja przeplywomierza. Jak widać w moim opisie mam 2.0 ABA czyli na motroniku i kolektor z przodu. mialem problem z szarpaniem i falowaniem obrotów. Czytalem na forum jak sptrawdzic przeplywomierz, tak oczywiście każdy pisze o klapkowym i z drutem, ale nic na temat tzw gwizdka. Więc się "zaciolem" i szukalem. Znalazlem ale mimo wszystko nie jestem pewny. Przeplywomież to ten co: dostarcza centralnej jednostce kontrolnej silnika dane, niezbędne do prawidłowego procesu spalania i tyle. Natomiast ja prawdopodobnie mam czujnik masy powietrza tzw. MAF, który to czujnik masy powietrza dostarcza centralnej jednostce kontrolnej silnika (ECU) dane, które są niezbędne do prawidłowego spalania poprzez pomiar masy powietrza wpływającego do silnika. Dzięki tej informacji, ECU dostarcza właściwą ilość paliwa do silnika w każdych warunkach. Precyzyjny pomiar jest istotny w celu uzyskania niskiego zużycia paliwa jednocześnie przy wysokich osiągach silnika.
W sumie jeden i drugi ma dostarczac dane do kompa. Proszę o opinie na temat ewentualnych różnic, a może starsze są nazywane przeplywomierzami bo byly klapkowe i z drutem a nowsze to tez przeplywomieze tylko tak ladnie się nazywają MAF i dzialaja na zasadzie pomiaru masy powietrza. Pozdrawiam.

: pt lip 11, 2008 20:54
autor: nerlst
Przepływomierzy jest sporo... od działających na prostych zasadach bo dość skomplikowane, wszystkie mają za zadanie podać inf. do kompa na temat ilość powietrza, ale różnią się sposobami pomiaru tej ilości. Przykładowe rodzaje przepływomierzy:
- przepływomierz z "gorącym" drucikiem
- przepływomierz gorącego powietrza
- przepływomierz na zasadzie klapki
- czujnik ciśnienia (mierzy ciśnienie w przewodzie dolotowym)
- potencjometr przepustnicy (w Mono-Motronic jest taki)
- przepływomierz Karmana-Vortexa (do pomiaru używa fal ultradźwiękowych)


pzdr

: pt lip 11, 2008 21:04
autor: Paweł Marek
w klapkowym (PB, PF, 2E) klapka wychyla się w zależności od ilkości przepływającego powietrza do wtrysku. Połączony z nią potencjometr podaje dane do ECU. Wady: bezwładność klapki i opór który stawia powietrzu, które musi pokonać opór jej sprężyny.
Gorący drut - układ elektroniczy mierzy jego temperaturę i stara się utrzymać ją na stałym poziomie. Sygnałem dla ECU jest ilość prądu potrzebna do utrzymania tej temperatury. Pozbawiony wad klapkowego ale jest jedną z większych wtop ze zględu na niską trwałość w wielu autach. Stąd szeroko rozwinięty rynek zamienników.
MAF mierzy podciśnienie w dolocie, im więcej powietrza leci do silnika tym podciśnienie większe.
Te są najczęstsze w naszych starszych autkach
nerlst pisze:potencjometr przepustnicy (w Mono-Motronic jest taki)
czyli TPS - który niema nic wspólnego z przepływomierzem i jest obecny w RP oraz wszystkich benzynowcach z mk3 i nowszych

: pt lip 11, 2008 21:25
autor: nerlst
Hmm z tego co pamiętam to TPS też jest rodzajem przepływomierza, nawet w książce mam tak napisane:

Obrazek

pzdr

: pt lip 11, 2008 21:28
autor: Paweł Marek
można tak powiedzieć ale bardzo z grubsza. Mierzy wychylenie przepustnicy a ilość powietrza przepływającego zależy jeszcze glównie od obrotów silnika