Strona 1 z 1

Urwana śruba od czopa osi tylnej - co z tym zrobić?

: ndz kwie 06, 2008 19:37
autor: Lipek81
Wczoraj wzięłem się na wymianę czopa osi tylnej. Wszystko szło jak po maśle, aż do momentu odkręcania czopa. Trzy z czterech śrub odkręcily się bez najmniejszego problemu. Najpierw kilka razy przywalilem mlotkiem, potem odkręcałem. Podobnie zrobiłem w przypadku czwartej śruby - jednak ta, bez najmniejszego problemu się ukręciła (aż byłem zaskoczony że ta lekko poszło). Ukręcił się sam łepek śruby, jej część wystawała z otworu w belce. Najpierw próbowałem dospawać inną śrubę i ją odkręcić - zrezygnowałem po kilku próbach - spaw zawsze pękał. Potem zaczęłem ją rozwiercać. I udało mi się ją rozwiercić, jednak dość cienkim wiertłem. Kiedy próbuję powiększyć otwór większym wiertłem - wiertło łamie się, lub tępi. Podejrzewam (choć nie wiem tego na pewno), że otwór który udało mi się wykonać nie jest w osi śruby i każde następne (grubsze) wiertło zahacza o materiał belki, który pewnie jest twardy i stąd te problemy. Próbowałem też użyć wykrętaka, ale ten również pękł - być może był za cienki w stosunku do średnicy całej śruby? Po tych wszystkich próbach sytuacja wygląda tak, że śruba jest na równo z powierzchnią (nic nie wystaje) i ma przewiercony otwór wzdluż (średnica otworu to ok. 0,5 średnicy śruby). Samochód musiałem poskładać, bo jest mi potrzebny, jeżdżę więc na trzech śrubach.
Macie na to jakiś pomysł?
Co robić, jak odkręcać śruby, aby w przyszlości tego uniknąć?

: ndz kwie 06, 2008 20:01
autor: grandi
Zostaje raczej wymian a belki koszt jakieś 100 zł
Ewentualnie zaspawać to co zostało do nowego czopa

: ndz kwie 06, 2008 20:58
autor: Lipek81
No tak, tylko wtedy trzeba liczyć się z urwaniem kolejnych śrub mocujących belkę do nadwozia....

: ndz kwie 06, 2008 22:01
autor: J.B.S.
Masz slabe wiertla rozwiercaj wiertlem wiekszym od otworu max 1mm i po malu .
Jak rozwiercisz i uszkodzisz gwint to daj nakretke z tylu.
Nie wydaje misie zeby belka byla twardsza od tej sruby.

: pn kwie 07, 2008 13:52
autor: T.O.B.I.
dobrze kolega pisze rozwierc to tylko zakup dobre wiertlo i powoli rozwiercaj, psikales to WD40 przed odkrecaniem?

: pn kwie 07, 2008 21:41
autor: Lipek81
No z tym WD to szczerze mówiąc nie psikałem. Tzn. psikałem, jak już próbowałem odkręcić tę urwaną...
Ale mi się wydaje, że ta śruba musiała być jakoś uszkodzona - ona dosłownie urwała się bez żadnego ostrzeżenia - trudniej mi było odkręcić te, co się nie urwały, niż tę, która się urwała.

: pn kwie 07, 2008 22:08
autor: harrygo1
Do elementów zawieszenia stosowane są śruby o twardości 10.9 (standard 5.8) najlepszym sposobem opisany sposób jest podgrzanie śruby do czerwoności co spowoduje jednocześnie
rozhartowanie następnie idealnie napunktować i pomalutku rozwiercać potem nabić dobrej jakości nasadkę torxa i wykręcić.
Lipek81 pisze:Próbowałem też użyć wykrętaka, ale ten również pękł

Wykrętaki można sobie wsadzić w :ass: bo mogą jeszcze więcej narobić szkody.

: pn kwie 07, 2008 22:15
autor: Lipek81
harrygo1 pisze:potem nabić dobrej jakości nasadkę torxa i wykręcić
- no mam takiego chyba dobrego - torxa - tylko czy on będzie nadawał się po tym jeszcze do użytku?