Strona 1 z 1

Kombinacje z pompą wtryskową.

: wt maja 24, 2005 23:46
autor: vorlog
Witam, postanowiłem wrzucić ten post dla wszystkich posiadaczy TurboDiesli wyposażonych w pompę z dodatkową regulacją dawki, sterowaną ciśnieniem turbiny.
Opisuję na przykładzie silnika JR, taki akurat mam :grin:

Na Forum często pojawiają się wzmianki o zwiększaniu mocy takich TD, polegającym na regulacji śrubą z gniazdem wielowpustowym, umieszczoną na serwozaworze na pompie wtryskowej (charakterystyczna gruszka).
Owszem, taka regulacja jest do pewnego stopnia skuteczna, ale podczas gwałtownego przyspieszania auto dymi jak stara kotłownia...
Jest jeszcze inna możliwość regulacji, tyle, że wymaga więcej zachodu.
Należy zdjąć pokrywkę "gruszki" uważając, by nie obróćić membrany pod spodem- zawieszony pod membraną tłoczek ma specyficzny (niewspółosiowy) kształt, musi być umieszczony w zaworze tak jak siedzi. Teraz należy zaznaczyć choćby pisakiem nitro, położenie membrany, po czym możemy ją zdjąć. Wokół gniazda tłoczka umieszczony jest zębaty pierścień, nakręcony na zewnętrzną powierzchnię gniazda, blokowany w miejscu przez sprężystą zapadkę. Służy on do regulacji napięcia sprężyny powrotnej zaworu.
Kręcąc tym pierścieniem w lewo zmniejszamy napięcie sprężyny- tym samym powodujemy zadziałanie zaworu (zwiększenie dawki paliwa) przy mniejszym ciśnieniu turbiny, oczywiście, zmian dokonujemy w bardzo wąskim zakresie- najwyżej 1/8 obrotu pierścieniem, dalej możemy regulować po dokonaniu próbnej jazdy.
Efekt- auto dostaje kopa na niższych obrotach, tzn. zjawisko wzrostu mocy pojawia się na zakresie 2000 obrotów.
Rzecz jasna, zwiększenie spalania występuje, ale w mniejszym stopniu, auto mniej kopci niż po regulacji samej dawki, natomiast jest bardziej dynamiczne.
Zapraszam do testowania.

Ważne! Mając rozkręcony zawór wspomagania pompy, należy go przy okazji oczyścić, tzn. górną powierzchnię membrany, pokrywę, krociec przyłączowy wężyka ciśnienia.
Skręcając wszystko do kupy, zwracamy uwagę na szczelność montażu.

Pozdrawiam, V.

: śr maja 25, 2005 01:10
autor: Krzylu
najlepiej jakbys to zapodal do dzailu VW Speed
bo tutaj to szybko zniknie
a szkoda takiej ciekawostki

: śr maja 25, 2005 11:12
autor: vorlog
Racja, może admin przeniesie.
Pisalem późną porą...
V.

: czw mar 23, 2006 22:32
autor: wiercik
A powiedzcie mi czy w aaz tez wystarczy przelozyc ten bolec czy musze od 1.6td szukac?

: pt mar 24, 2006 11:34
autor: Trochim
szukaj takiego od 1.6 bo w 1.9 ten bolec jest okrągły.

: pn mar 27, 2006 22:24
autor: wiercik
Dostalem membrane od 1.6 TD JR. Wystarczy ja do mnie wsadzic czy cos tam pilowac, obracac?