Strona 1 z 2
czujnik temperatury a wskaźnik temperatury
: wt lis 20, 2007 22:31
autor: michal_niedzw.
Witam!
mam problem ze wskazaniem temperatury w moim mk3 1.8AAM. Wskaźnik temperatury praktycznie wogóle się nie podnosi. Podłączył mi kumpel autko do kompa i stwierdził że czujnik odczytuje dobrą temperaturę tylko wskaźnik źle pokazuje- mianowicie na kompie było np. 97C, wentylator sie załączył a wskaźnik ledwo sie wychylił.
przeglądam posty i nie mogę znaleźć nic na temat tego konkretnego silnika
moje pytanie jak to jest w tym silniku, czy są dwa czujniki temperatury-jeden daje sygnał do kompa a drugi do wskaźnika na desce czy jest może tylko jeden czujnik i wtedy sam wskaźnik mi nie działa?
dzięki z góry za pomoc
: wt lis 20, 2007 22:38
autor: jhosef
Wskaźnik ma oddzielny czujnik. Podpinając do kompa odczytał parametry z czujnika ECU.
: wt lis 20, 2007 22:41
autor: Grzesiekk1982
Witam.
Czujnik temp jest 4pinowy, więc powinien być tylko ten jeden do sterownika i do wskaźnika, a wentylator ma oddzielny włącznik termiczny (jak tak nie jest to proszę mnie poprawić)
Moim zdaniem możesz mieć zwalony wskaźnik, albo coś ze ścieżką w zegarach, ewentualnie złącze.
Pozdrawiam.
: wt lis 20, 2007 22:47
autor: Paweł Marek
Czujnik od temperatury umieszczony w króćcu głowicy jest cztero pinowy. Co znaczy że w tym czujniku są dwa osobne, jeden od sterowania ECU, drugi od licznika. Więc albo ta skladowa od licznika jest wadliwa (bardzo częsta sprawa w nieoryginalnych czujnikach) albo uszkodzony jest licznik. Zakladając że winny jest czujnik to wymiana na sprawny załatwi sprawę. Taniochy nie kupuj. A sprawdzenie czujnika żeby nie pchać się nipotrzebnie w koszty jest o tyle problemem, że nigdzie nie znalazłem norm oporów przy danej temperaturze. Napiszę tylko że w moim aucie (czujnik z żólą obwódką) opory skladowej od licznika są okolo połowe mniejsze niż opory skladowej od ECU.
: wt lis 20, 2007 22:47
autor: drill
wentylator wlacza oddzielny czujnik w chlodnicy
drugi czujnik odpowiada za podawanie temp do sterownika oraz do wskaznika (przy czym sa to dwa osobne pomiary... jeden moze byc ok a drugi nawala...), jest to czujnik z zotym paskiem kolo bloku silnika (tam w kroccu)
[ Dodano: 20-11-2007, 21:48 ]
heh, pisalismy w tym samym czasie
: wt lis 20, 2007 22:55
autor: Paweł Marek
Ano co do minuty. Może ktoś (i ja też) pomierzymy dokładnie opory na pinach czujnika od licznika zależnie od temperatury i zamieścimy to gdzieś na forum. Przyda się bo ten problem już n-ty raz się pojawia. A może ktoś ma te normy jednak?
: wt lis 20, 2007 22:57
autor: Grzesiekk1982
Paweł Marek pisze:norm oporów przy danej temperaturze
Znalazłem takie:
Sprawdź między 1 i 3 pinem:
20C- 2250-3000 ohm
30C - 1500-2000 ohm
40C - 1000-1500 ohm
60C - 550 -670 ohm
80C - 275 - 375 ohm
Pozdrawiam.
[ Dodano: 20 Lis 2007 22:01 ]
Dodam, że praktycznie dla wszystkich silników VW są niemal identyczne przedziały różniące się max kilka % dla diesli i benzyniaków, dla silników starszych i nowszych, orientacyjnie można sprawdzić więc każdy czujnik. (kiedyś w kilku tematach wrzuciłem tablkę, ale teraz przepisałem, nie chciało mi odszukiwac starych postów). Te co wrzuciłem są dla AAM'a.
Pozdrawiam.
: wt lis 20, 2007 23:09
autor: Paweł Marek
Grzesiekk1982 pisze:Znalazłem takie:
nie o to chodzi, to są normy dla czujników temepratury plynu i powietrza sterujących ECU. A mnie chodzi o wartości skladowej czujnika dla licznika. jak napisałem wyżej są circa pól mniejsze jak te co podałeś.
: wt lis 20, 2007 23:17
autor: Grzesiekk1982
Paweł Marek pisze:A mnie chodzi o wartości skladowej czujnika dla licznika
aaa, juz czaję. A wiesz może na których pinach je mierzyc?
: wt lis 20, 2007 23:24
autor: Paweł Marek
nie pamiętam teraz numerow. Ale latwo ustalić doświadczalnie. Dwa od ecu dwa od licznika. Pomiędzy jedną a drugą parą niema przejścia, więc przy pomyłce omomierz wskaże opór nieskończony
: wt lis 20, 2007 23:37
autor: michal_niedzw.
ok, szybki odzew panowie za który narazie dziekuję no i punkciki będą:-)
a moje pytanie, go czytałem gdzieś o tym, że sam wskaźnik mogę sprawdzić odłaczając wtyczkę- chyba od czujnika, następnie trzeba połączyć piny i jeśli wskaźnik jest ok to wskazówka powinna się wychylić... prawda to??
bo w ten sposób bym wiedział czy sam wskaźnik czy cały czujnik...
: wt lis 20, 2007 23:37
autor: Grzesiekk1982
Spoko, więc jeśli do ECU mierzymy na 1 i 3 to zostają tylko 2 i 4
Trzeba pomierzyć.
[ Dodano: 20 Lis 2007 22:53 ]
michal_niedzw. pisze:chyba od czujnika, następnie trzeba połączyć piny i jeśli wskaźnik jest ok to wskazówka powinna się wychylić... prawda to??
Słyszałem to o wskaźniku paliwa. Można spróbować połączyć 2 i 4, opór zbiożony do zera, będzie oznaczał temp dążącą do nieskończoności
Można spróbować na ułamek sekundy, a 2 osoa niech siedzi w samochodzie i sprawdzi jak się wychyli. Albo użyć rezystorka coby nic nie napsuć
: śr lis 21, 2007 09:46
autor: T.O.B.I.
wskazniki wychylaja sie powoli wiec nie powinno sie nic stac z wskaznikiem
[ Dodano: 21 Lis 2007 08:52 ]
a mozna by sie jeszcze pobawic tak ze zamiast czujnika podlaczyc potencjometr i regulowac tak aby sciagnac wykres temperatury, tylko teraz kwestia jak VW przykladalo sie do wykonania wskaznikow jaka maja tolerancje bledu skali, przynajmniej 5 odrebnych pomiarow by sie przydalo
: śr lis 21, 2007 10:03
autor: Matador
T.O.B.I. pisze:tylko teraz kwestia jak VW przykladalo sie do wykonania wskaznikow jaka maja tolerancje bledu skali,
w ogóle sie nie przykładało, bo te wskaźniczki to straszne badziewie..
ale jest możliwość drobnej korekcji po wyjęciu wskaźnika, mnie udało się ustawić idealnie, fakt ,że zajęło mi to trochę..
Paweł Marek pisze:nie o to chodzi, to są normy dla czujników temepratury plynu i powietrza sterujących ECU. A mnie chodzi o wartości skladowej czujnika dla licznika
Nigdzie nie ma
ja też nie mogłem znaleźć rezystancji dla pinów 2 i 4 wszędzie podają tylko dla sterownika