Strona 1 z 2
Co to jest Nm-Niutonometr i co on oznacza w naszych autach?
: sob wrz 29, 2007 12:17
autor: adurweb
Witam.
Nikt, komu zadam te pytanie nie potrafi mi wytłumaczyć tak po chłopsku, co to jest Nm-Niutonometr i co on oznacza w naszych autach? Czy lepiej jest mieć większy Nm, czy mniejszy? Co daje większy Nm? Potrafi ktoś to po naszemu wytłumaczyć?
Z góry dzięki.
: sob wrz 29, 2007 12:25
autor: dziejo
tu jest wytłumaczone po chłopsku
http://www.maxituning.com.pl/phpBB2/vie ... 35beb08e8d
: sob wrz 29, 2007 12:28
autor: SToRM
: sob wrz 29, 2007 12:29
autor: adurweb
Kiepsko tam jest to przedstawione, ktoś skopiowal kawałek encyklopedii i tyle, ale po ludzku nic tam nie wyjaśnili.
: sob wrz 29, 2007 12:30
autor: dziejo
http://moto.wp.pl/kat,45754,wid,8370795 ... caid=148cc
[ Dodano: Sob Wrz 29, 2007 12:31 ]
no nie wiem jak prościej mozna wytłumaczyć
[ Dodano: Sob Wrz 29, 2007 12:33 ]
SToRM pisze:SToRM
przedtstawił to w sposób bardzo czytelny więc o co tak wałsciwie tobie chodzi???
: sob wrz 29, 2007 12:37
autor: adurweb
Ok, już trochę lepiej.
: sob wrz 29, 2007 12:40
autor: zaprzal
: sob wrz 29, 2007 12:48
autor: adurweb
zaprzal, Po chłopsku, czytać encyklopedie to każdy potrafi, ale przełozyć to na prosty język dla ludu to już gorzej.
: sob wrz 29, 2007 13:11
autor: SToRM
PO chlopsku? eh..
Powiem tak: moment obrotowy to to co czujesz na "plecach" w czasie przyspieszania. Jest to siła auta. Przy wysokoobrotowym, mocnym silniku z malym momentem (mniejszym od mocy auta) przyspieszenie bardziej widac na predkosciomierzu nizli czuc subiektywnie.
Im wiekszy moment tym wiecej auto moze "udzwignac" bez utraty przyspieszenia (zaladowane auto, wieksza felga itd)
Mowia ze moc determinuje predkosc maksymalna - a moment obrotowy determinuje przyspieszenie
: sob wrz 29, 2007 13:50
autor: pszczyna
Tu było wszysko jak na dłoni!!!!!! poczytaj parokrotnie aż to ci się przełoży na zeczywisty obraz
Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.
Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta[KOPYTO], no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.
: sob wrz 29, 2007 16:24
autor: Maćkooo
Witam
Mówiac najkrócej momentem obrotowym się przyspiesza a mocą osiąga prędkości.
Im moment obrotowy wyższy oraz dostępny na niższych obrotach tym autko bardzo łądnie sie buja nawet od małych obrotków. Takie są diesle momenty pozwalają im juz ładnie jechać od 1700 , 1800, 2000 obr/min.
Benzyniaki maja ten moment maxymalny nieco na wyzszych obrotach wiec trzeba je krecic dłuzej.
: sob wrz 29, 2007 20:26
autor: zaprzal
osobiscie nie bardzo sie zgadzam, z tym ze moment przyspiesza a Km to vmax.... dla mnie km odpowiadaja za przyspieszenie a nm za ciagniecie na przyklad przyczepy kartofli za autem :green_fuck: poczytajcie troche co to moc a co to moment
przyklad honda 1.6vti ktora ma malo nm ale duzo km, wszelkiej maści motocykle
a z drugiej strony
ciagnik siodlowy ktory ma duuuuuuuuuzo nm i jakos nie jest krolem 1/4 mili ale za to bardzo dobrze ciagnie naczepe
inna para kaloszy, ze moc zalezy od momentu i obrotow i wszystko to trzeba logicznie polaczyc
: sob wrz 29, 2007 22:08
autor: adurweb
O widzicie, teraz zaczynacie mówić po Polsku.
: pt lip 10, 2009 12:00
autor: El bandito
adurweb pisze:zaprzal, Po chłopsku, czytać encyklopedie to każdy potrafi, ale przełozyć to na prosty język dla ludu to już gorzej.
Postaram ci sie wyjaśnić tak jak rozumiem niutonometr to inaczej podniesienie masy 1 niutona na 1 metr w czasie 1 seq
Im wiekszy moment obrotowy tym auto zazwyczaj lepiej przyspiesza do niedawna niepotrafili ludzie tego dokonać w silnikach diesla ale audi sie udało i na wyscigach le mans kruluje audi r10 z silnikiem wysokoprężnym ma moc poruwnywalną do innych benzyniaków lecz ogromną siłę mozna to porównać np do zwierząt słoń jest bardzo silny ale tak naprawde nie potrafi być szybki jak gazela ale jak by udało sie wykorzystać tą siłę do przyspieszenia to bedzie dużo wieksze jeżeli można przenieść dużą siłe stosunkowo szybko to można uzyskać lepsze osiągi zazwyczaj w samochodach znacznikiem przyspieszenia jest moment obrotowy a prędkości max ilość koników