1. postarać się lub jechać do kogoś kto ma a) tester sondy albo zwany wskaźnikiem AFR ja mam taki
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=224810267
lub b) oscyloskop lub ostatecznie C - voltomierz.
2. Każde z tych urządzeń jest w jakimś ssensie woltomierzem, mierzącym napięcie podawane przez sondę podczas pracy silnika. Podłącza się go pod kabael sygnałowy sondy. Trzeba dopiąć się z boku - nie rozłączać wtyczki, jeśli ktoś ma LPG II generacji to ma zrobione odejście od tego kabla do komputerka LPG i można podłączyć się do niego. Drugi biegun miernika pod masę.
3. cykliczne wachania napięcia sondy pomiędzy 0,2 a 0,8 volta z częstością na wolnych obrotach przynajmniej 2 sekundy (dopuszcza się maks co 4), przy czym czas zmiany napięcie od wysokiego do niksiego ma być ok 0,03 sek. stanowi dowód na sprawność sondy
4. Brak zmian napięcia na sondzie nie dowodzi jej awarii, może wynikać ze złej pracy sterowania wtryskiem paliwa. Np stanie sondy na ok 1V może wuynikać z przebogaconej mieszanki (lejący wtryskiwacz na przykład), stanie napięcia na ok 0,2 Volta - może wskazywać na za ubogą mieszankę (zatkany wtryskiwacz np)
Reasumując: jeśli sonda pracuje w dobrym zakresie i odpowiednio szybko to jest dobra, jeśli napięcie stoi na górnych lub dolnych granicach to może być to uszkodzenei sondy albo uszkodzenie innej rzeczy. Stanie napięcia w połowie zwykle oznacza uszkodzenie sondy.