Strona 1 z 2

Czujnik temperatury

: pn sie 27, 2007 11:28
autor: arus666
Witam

Mam problem z czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej. Jakiś czas temu wskaźnik temeperatury wskazywał poprawnie 90° podczas jazdy, ale niestety coś od pewengo czasu zaczął zaniżać - wskazywał około 70°. Wymieniłem czujnik na nowy, myśląc, że to załątwi sprawę, ale sytuacja się odmieniła. Na nowym czujniku wskazówka wskazuje 110-120° podczas jazdy. Dogadałem się z facetem w sklepie i pozwolił mi sprawdzić kolejny czujnik i było tak samo.
Czy miał ktoś podobny problem??? może to wina "zegara"
Dodam jeszcze, że temperatura cieczy chłodzącej jest prawidłowa czyli około 90°, bo jak dłużej stoję w korkach to słyszę jak załącza się wiatrak na chłodnicy, a z tego co wiem to on załącza się przy około 98°
Pozdrawiam

: pn sie 27, 2007 11:41
autor: ddChavez
Problem jest z tymi czujnikami. Nie wiem jak oni je robią ale ciężko trafić na dobry. Ja teraz też mam tak, że pokazuje 110-120st mimo, że temperatura jest w normie. Póki co się tym nie przejmuję. Można zawsze w razie czego dobrać odpowiedni rezystorek i wlutować w przewód od czujnika. Taka ręczna korekcja wskazań ;)

: pn sie 27, 2007 11:45
autor: seb0s
Mam identyczny problem jak Ty, najpierw oryginalny czujnik zaniżał o jakieś 20st, później padł całkowicie i auto nie chciało zapalać, po wymianie czujnika auto zapala, ale zawyża temperaturę o jakieś 20 st.

Jaki kupiłeś czunik fabryczny w ASO czy jakiś zamiennik?

Jak kupiłeś zamiennik to niestety tak już jest. Albo kupić oryginalny za ponad 100zł albo się przyzwyczaić :bigok:.

: pn sie 27, 2007 11:52
autor: arus666
Niestety kupiłem zamiennik. Rozmawiałem w innym sklepie i koleś mówi, że ma takie ze 3 na 4 są dobre, więc może u niego sprawdzę jeszcze. Denerwuje mnie fakt, że potrafi mi zacząć migać kontrolka temeperatury (jak długo w korku stoję), bo trochę wiatrak na chłodnicy szwankuje, ale dziś lub jutro mam zamiar go wymienić.
Z tego co czytałem na forum to zamienniki są kiepskie, jakieś rady ???

: pn sie 27, 2007 12:02
autor: seb0s
jedyne wyjście jest kupić czujnik w ASO, przeważnie jest tak że na 4, 3 zawyżają. Ja jak na razie będę jeździł z takim.

ddChavez nie wiesz może na którym kabelku trzeba by było wlutować opornik i mniej więcej jakiej wartości?

: pn sie 27, 2007 12:05
autor: Baracus86
mi tez zaniża temperaturę :/
jak sie nagrzeje to mam kolo 80 stopni zamiast te 90 :D ale narzazie nie ruszam tego

: pn sie 27, 2007 12:25
autor: wojtas_GT
Przypuszczam, że skoro najpierw zauważyłeś że jest 70 stopni, to siadł (powiedzmy) termostat. Wymieniając czujnik na podróbkę masz właśnie takie głupoty na wskaźniku, gdybyś wstawił nowy oryginał to pewnie dalej wskazywałby 70. Już przerabiałem czujnik, żaden, ale to żaden zamiennik nie wskazywał dobrze, tylko 110-120, po co "oni" je robią wogóle? Na moje oko wstawiłbym z powrotem stary i pogrzebałbym przy termostacie, uwaga, jego też trzeba dobrze kupić, oryginałkę lub np. wahlera, bo na oryginale tak też pisze.

[ Dodano: 27 Sie 2007 12:27 ]
Aha, wymiana może nie jest wygodna, ale innaczej się nie sprawdzi skąd te 70 stopni...

: pn sie 27, 2007 12:32
autor: Matador
Też przerabiałem ten problem - na czujniku firmy Kraft bodajże ,pokazywał też 110-120'C
w końcu wstawiłem "Topran'a" i było git..

tyle ,że u mnie zaniżał też sam wskaźnik

zanim zacznie się zabawę z czujnikami ,najlepiej najpierw sprawdzić jakimś termometrem rzeczywistą temperaturę silnika i rezystancję (przy różnych temperaturach) na stykach 1 i 3 czujnika
z tych styków korzysta sterownik wtrysku - jeśli rezystancja jest ok. (a napięcie we wtyczce ok. 5V) to nie ma co się przejmować
poprostu te wskaźniki są lipne ,zresztą można je wyjąć i skorygować to co pokazują..

: pn sie 27, 2007 12:45
autor: arus666
Termostat wymieniałem ostatniej zimy bo był walnięty i z tego co pamiętam to właśnie wahlera wsadziłem, bo poczytałem wcześniej trochę na forum.
Temperatury termometrem jeszcze nie mierzyłem, ale chyba jest ok, bo wentylator na chłodnicy załącza się w typowych sytuacjach (gdy postoję w korkach)

Dzięki wszystkim za rady.

Wentylator na chłodnice warto kupić nówke orginał, czy bawić się w zamienniki ???

: pn sie 27, 2007 12:47
autor: Matador
wojtas_GT pisze:Na moje oko wstawiłbym z powrotem stary i pogrzebałbym przy termostacie, uwaga, jego też trzeba dobrze kupić, oryginałkę lub np. wahlera, bo na oryginale tak też pisze.
no widzisz , ja właśnie w ten sposób wrobiłem się w niepotrzebną wymianę termostatu ,a później czujnika i okazało się ,że wszystko było dobrze tylko wskaźnik zaniżał..
dlatego najpierw polecam skołować termometr i sprawdzić temp. otwierania termostatu ,pierwszego i drugiego biegu wentylatora ..

[ Dodano: 27 Sie 2007 12:54 ]
arus666 pisze:Wentylator na chłodnice warto kupić nówke orginał, czy bawić się w zamienniki ???
orginał majątek kosztuje ,ja zakładałem rok temu "Topran-a" :) za 96zł i narazie śmiga bez zarzutu..

: śr sie 29, 2007 13:13
autor: ddChavez
seb0s pisze:jedyne wyjście jest kupić czujnik w ASO, przeważnie jest tak że na 4, 3 zawyżają. Ja jak na razie będę jeździł z takim.

ddChavez nie wiesz może na którym kabelku trzeba by było wlutować opornik i mniej więcej jakiej wartości?
Trochę się pospieszyłem. Zapomniałem, że im większa temperatura, tym mniejsza rezystancja. Należy więc zmniejszyć rezystancję a nie zwiększać. Myślę, że w takim razie należałoby równolegle a nie szeregowo wlutować rezystor. Co do wartości to nie mam pojęcia. Najlepiej chyba eksperymentalnie... Są rezystorki takie o regulowanej pokrętłem rezystancji więc można by popróbować takim, jak znajdzie się odpowiednią wartość to dopiero wlutować o odpowiedniej stałej rezystancji.
Hmm, ale czy to ma sens? Tyle zachodu... Chyba jednak lepiej kupić dobry czujnik ;)

: śr sie 29, 2007 13:38
autor: Matador
ddChavez pisze:Trochę się pospieszyłem
Eee tam ,właśnie wcześniej dobrze napisałeś :) jeśli czujnik zawyża (podaje za niską rezystancję) to trzeba ją zwiększyć ,dorzucając w szereg rezystor (czy też potencjometr ;) )

: śr sie 29, 2007 13:42
autor: ddChavez
Matador, zapętliłem się strasznie :bigok: Jeśli zależność rezystancji od wskazywanej temperatury jest liniowa to wyszło mi, że na każde 10st przypada zmiana rezystancji o jakieś 330 Omów.

: śr sie 29, 2007 13:45
autor: Matador
czy liniowa jest to nie wiem zwłaszcza ,że z tego co mi się kojarzy ,to na pinach od wentylatora (2 i 4) była inna rezystancja niż na tych do sterownika