Co dziesiąty polski kierowca nie wie, co wpływa na wielkość zużycia paliwa w jego aucie.
Tylko co trzecia osoba siedząca za "kółkiem" zdaje sobie sprawę, że spalanie łączy się z ostrością jazdy, co czwarty że z prędkością poruszania się po drodze, a co szósty że ze stanem technicznym samochodu. Informacje te zawarte są w raporcie Shella „Oszczędne tankowanie” – pierwszego w naszym kraju badania znajomości i przestrzegania zasad ekonomicznej jazdy, wykonanego przez TNS OBOP.
Okazuje się, że kierujący pojazdami najczęściej wskazują jako czynnik mający wpływ na ekonomiczną jazdę płynność poruszania się auta, bez gwałtownego hamowania i przyspieszania (33 proc.), jak również na określoną, niezbyt szybką prędkość (27 proc.). Inne czynniki, które wymieniali pytani w trakcie badania to dobry stan techniczny samochodu (16 proc.), warunki na Fot. Maciej Pobocha drodze (w tym przypadku rozumieli zarówno organizację ruchu jak i warunki atmosferyczne – 16 proc.), parametry pojazdu, wynikające z jego konstrukcji (15 proc.) oraz szeroko rozumiana „umiejętna i właściwa jazda” (15 proc.)
Na jakość paliwa wskazało 13 na 100 kierowców, a na stan nawierzchni dróg – 12 na 100. Wśród pozostałych zależności przywoływanych przez kierowców pojawiały się: dobry stan opon (9 proc.), dostosowywanie biegu do prędkości (9 proc.), rodzaj instalacji paliwowej (diesel lub autogaz – 8 proc.) oraz charakter jazdy – w mieście czy na trasie (6 proc.).
Jak wykazała ankieta nasi kierowcy najmniej wiedzą o wpływie obciążenia i aerodynamiki pojazdu na zużycie paliwa. Na masę lub ładunek wskazało tylko 3 na 100 kierowców. Nikt z uczestników badań nie łączył spalania z zamontowanymi bagażnikami dachowymi lub otwartymi oknami podczas jazdy. Nie wymieniano jako czynników zwiększających spalanie – rozgrzewanie silnika przed wyruszeniem w drogę lub jego gaszenie podczas postoju np. w korku lub przed przejazdem kolejowym.
Jak się okazało co trzeci kierowca nie zamyka okien podczas jazdy, co czwarty nie zwraca uwagę czy w bagażniku są zbędne ładunki. Co piąty pytany przyznawał się, że nie prowadzi płynnie pojazdu i tyle samo nie wyłącza silnika podczas dłuższego postoju. Ponadto 11 na 100 nie serwisuje regularnie samochodu, a 9 na 100 nie sprawdza ciśnienia w oponach. Spośród badanych 7 proc. nie przestrzega stosowania właściwego oleju oraz nie stosuje paliw dobrej jakości.
Autor: Tadeusz Belerski
[ Dodano: Sro Cze 27, 2007 10:58 ]
http://digitalizer.republika.pl/ecodrive/