Strona 1 z 1

Sonda Lambda - kilka pytań

: pt cze 15, 2007 19:47
autor: kosmo3104
Witam.
Mam padnieta sonde lambda. Na VAG-u napiecie ustabilizowane jest na niskim poziomie i nie zmienia sie co sugeruje jej 'koniec'. Zagladajac pod maske i ogladajac ja zaowazylem ze 4-przewodowa sonda ma tylko dwa kable podpiete do kontrolera [czy jakos tak ;)] A gdzie reszta - nie mam pojecia][ Pozniej dam fotki] .

Teraz pytania:
1. Czy skoro jezdze na LPG to czy musze szybko owa sonde wymieniac?
2. Slyszalem opinie mechanikow ze skoro jezdze na LPG to sonda nie wplywa negatywnie na prace samochodu. Czy jest to prawda?
3. Czy do silnika 1.6 AEE [vw golf 3 95r] musi byc sonda 4-przewodowa?
4. Czy ma ktos sondy z Allegro? Bo orginaly sa dosc drogie...
5. Może ma ktos dobra sonde do sprzedania? Chetnie kupie...
Pozdr.

: pt cze 15, 2007 20:03
autor: Paweł Marek
ad1. Zależy co się dzieje, jeśli spalanie i praca silnika jest ok na obu paliwach to ją zostaw
ad.2 nie całkiem prawda, sonda pomaga ustalić skład mieszanki na LPG również, ale fakt że mniejszy wpływ jak na benie.
ad 3. Zakladaj 4-przewodową, wszystko jest potrzebne (dwa biale to podgrzewanie). Wielu ludzi ma te tanie Bosche z Allegro i sobie chwalą, niektórzy mają pecha i trafią wadliwą, ale biorąc pod uwagę cene można zaryzykować.
kosmo3104 pisze:napiecie ustabilizowane jest na niskim poziomie
to tylko sugeruje jej koniec, ale nie daje pewności że jest zepsuta. Wystarczy że silnik ma za ubogą mieszankę z różnych powodów (np przepływomierz uwalony) i może tak się dziać. Zresztą zepsuta często "zatrzymuje się" na wyższych napięciach.

: sob cze 16, 2007 00:20
autor: kosmo3104
Ok. Dzieki
1. Spalanie i praca silnika jest raczej w normie. Gazu mi pali okolo 10l na 100km czyli chyba nie tak zle. A benzynki uzywam tylko do tzw. przeczyszczenia silniczka.
2. Ok. ale slyszalem ze na gazie jest cos takiego jak emulacja sondy lambda...
3. Ja osobiscie wole zamiast dac 2300 za oryginal kupic sonde niby Bosh za 99zl i za 59zl dokupic interfejs VAG.

Oto zdjecie podlaczenia sondy.
Obrazek

Jak widać na zdjeciu podlaczone sa tylko dwa kable: fioletowy i zolty. Reszty nie znalazlem. Co jest grane?

Więc jak radzicie: Skoro jezdze na LPG to wymieniać sondę czy nie? pozdr.

: sob cze 16, 2007 09:09
autor: Paweł Marek
Mniej więcej jest tak że komputer LPG wykorzystuje sygnał lambdy do sterowania silnikiem krokowym, a zamiast tego wysyła na sterownik silnika sygnał zastępczy, żeby ten "myślał" że sonda działa ok i nie porobił błędów. Co znaczy że sonda działa na LPG.
A co do kabli sam pisałeś że są 4 więc jak? Przy wtyczce sondy pewnie są 4, a te co są na fotce to dolutowane do końców przeciętego kabla sygnałowego sondy kable od komputerka LPG, za dobrze nie widać.

: sob cze 16, 2007 18:34
autor: kosmo3104
Pewnie tak jest.
A jesli chodzi o prace na obu paliwach to jest niby ok. Ale pytałem wczesniej z ciekawosci w topiku: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=108802.
Prosze sie z tym zapoznac. Potem dowiedzialem sie ze silnik typu AEE tak ma.
Czy takie zachowanie silnika może byc powodowane przez sonde lambda?
A sonda stanela na napieciu 224mV [czy cos takiego].
Byc moze to przeplywomierz. Ale jak to mozna sprawdzic?

: sob cze 16, 2007 19:38
autor: Paweł Marek
kosmo3104 pisze:Byc moze to przeplywomierz. Ale jak to mozna sprawdzic?
własnych doświadczeń nie mam ale z tego co wiem to jedyna pewna metoda to podmienić na taki co jest napewno dobry. Vag nie wykaże częściowego zużycia przepływomierza. Ale mieszanka bedzie za uboga i stąd stanie sondy na niskim napięciu. Tak czy inaczej trzeba się autem przejachać z laptopem, bo na wyższych obrotach i pod obciążeniem sonda pewnie ruszy,

: sob cze 16, 2007 23:57
autor: Jacenty85
A gdzie w AEE przepływomierz :) ???? Tam go po prostu nie ma.

: ndz cze 17, 2007 16:31
autor: kosmo3104
No wiec jest czy nie ma?
Bo ja juz sie pogubilem...

: ndz cze 17, 2007 16:54
autor: PitrekT
Tak jak napisał kolega Jacenty85, w AEE nie ma przepływomierza.

: ndz cze 17, 2007 17:35
autor: Paweł Marek
Jacenty85 pisze:A gdzie w AEE przepływomierz ???? Tam go po prostu nie ma.
kosmo3104 sorki za wprowadzenie błąd, pomydliłoi mi się AEK na motronicu, a ty masz mono-motronic bez przepływki.

: ndz cze 17, 2007 18:10
autor: AD6
Kosmo3104 wczoraj uporałem się z tym samym problemem co tym masz przepaliła mi się sonda lambda i pokazywała napięcie tylko między 0,2-0,3 Volta zorientowałem się o tym dopiero jak podjechałem na stacje LPG do tankowania i wyszło mi 15 litrów :shock: w pierwszym Momocie myślałem że się gaz rozregulował wiec podjechałam na regulacje lpg i tam dopiero wyszło że sonda lambda daje ciągły sygnał o zaubogiej mieszance więc zakupiłem uniwersalną sonde na allegro wczoraj zamontowałem i jak na razie jest ok.

: ndz cze 17, 2007 19:49
autor: kosmo3104
No to AD6 zycze Ci zeby dlugo dzialala. A jaka kupiles? Masz link do tej aukcji?
Ja myslalem o tej: http://moto.allegro.pl/item202942609_no ... bosch.html
Co o niej myslicie?

: ndz cze 17, 2007 20:54
autor: AD6
heh dokładnie u tego gościa kupiłem zapomniałem napisać że w poprzednim aucie też musiałem wymienić sondę też kupiłem uniwersalną tylko od innego sprzedającego ale jak pamiętam była identyczna jak ta co teraz założyłem i działała cały czas aż do sprzedaży auta

: ndz cze 17, 2007 23:48
autor: kosmo3104
Wiec chyba na ta sie zdecyduje. Jednak zalozenie nie bedzie takie proste...
Jak wspomnialem wczesniej do kontrolera sondy dochodza tylko dwa przewody a powinny byc 4. A dwa zostaly pominiete na srodku wiazki kabla laczacego sonde z komputerem LPG. [te dwa domyslam sie ze sa od grzalek] sondy]
Paweł Marek pisze:A co do kabli sam pisałeś że są 4 więc jak? Przy wtyczce sondy pewnie są 4, a te co są na fotce to dolutowane do końców przeciętego kabla sygnałowego sondy kable od komputerka LPG, za dobrze nie widać.
No tak. Te dwa sa dolutowane do komputerka LPG. Ale co zrobic z dwoma kablami od grzalek?
Komputerek LPG to: Authronic Lambda Control System AL[lub F - nie pamietam]-700.
Jakies porady?

[ Dodano: 20 Cze 2007 22:54 ]
Ok. sonda wymieniona na sonde oryginalna Bosch. I poprawilismy te laczenia. Na benzynie jest ok ale na gazie samochod sie dziwnie teraz zachowuje. Niby obroty ma w normie ale faluje. wyglada to tak jakby co sekunde delikatnie naciskano pedal gazu. W czym jest problem. Trzeba doregulowac?