Strona 1 z 1

grzanie się silnika w mk3

: sob maja 05, 2007 12:44
autor: david200
witam,
niedawno przerobiłem swojego mk3 na gaz i zauważyłem, że na benzynie samochód osiągał około 70-80 stopni. po przerobieniu na gaz spokojnie osiągał 90-95 stopni no i 3 dni temu siadł mi podobno termostat. Pojechałem do naprawy i wymienili mi termostat + jakiś czujnik pewnie temp. + jakąś małą uszczelkę. Po naprawie samochód szybko po mieście nagrzewa się do 90-95 stopni ...na postoju dochodzi do 100 stopni ale po chwili znowu spada do 90-95 stopni.
Moje pytanie to czy są to normalne temperatury pracy silnika? Boję się, żeby samochód nie dostał "w dupkę" ;) przez takie wysokie temp. pracy.
z góry dziękuję za porady i informacje...

: sob maja 05, 2007 13:14
autor: Hajmuś
Coz, na gazie temperatura pracy silnika jest nieco wyzsza, powiem ci ze w moim G60 wentylator chodzi dlugo i sie czesto wlacza, na gazie temperatura w miescie jest tez okolo 100 nawet, pytajac sie chlopakow powiedzieli ze jest wszystko oki :)

: sob maja 05, 2007 13:23
autor: david200
Hajmuś dzięki za odpowiedź może ktoś jeszcze coś napisze w tym temacie...dla mnie i tak jest to troszkę dziwne by woda w chłodnicy była taka gorąca ...przecież 100 stopni to temperatura wrzenia i wytwarza duże ciśnienie...nie rozwali rur doprowadzających wodę do chłodnicy itp? jestem laikiem w tych sprawach więc wolę poznać wasze opinie i w razie czego męczyć mechaników ;) ;)

: sob maja 05, 2007 13:35
autor: Hajmuś
Oczywiscie trzeba uwazac, mozesz tez wymienic termostat na taki ktory bedzie ci szybciej zalaczal wentylator, hmm jest mozliwosc tez taka ze przy zmianie na inny termostat zalozyli ci nie taki jak powiniem tam byc :)

: sob maja 05, 2007 19:01
autor: krzysiek82
Prawidłowa temp to okolice 90c a nie jakieś 70 czy 80c, zapewne taka temperatura jest ale przekłamuje Ci np czujnik. Ja tak mam mimo iż fizycznie jest 90c to wskazuje mi 105c :/

: sob maja 05, 2007 19:08
autor: Wzmocniak
Układ chłodzenia skonstruowany jest tak, że pracując pod wysokim ciśnieniem automatycznie obniża temperaturę wrzenia (im wyższe ciśnienie cieczy tym temperatura wrzenia przesuwa sie o kilka stopni w górę). Dowodem na to jest np. silnik APF montowany np. w mk4. Nominalna temperatura cieczy w tym silniku to 110 stopni oczywiście przy odpowiednio wysokim cisnieniu. Dlatego producenci konstruują tak wskaźniki temperatury cieczy, żeby nawet przy 97 stopniach wskazywały 90. Faktem jest, że na gazie temperatury są wyższe i może Ci sie szybko grzać. Najlepiej podepnij Vaga i sprawdź rzeczywistą temperaturę silnika z czujnika.

: sob maja 05, 2007 20:26
autor: Wober
Hajmuś pisze:Oczywiscie trzeba uwazac, mozesz tez wymienic termostat na taki ktory bedzie ci szybciej zalaczal wentylator
Z tego co mi wiadomo to chybe termostat nie załącza wentylatora - chyba że się mylę?
Wzmocniak pisze:Układ chłodzenia skonstruowany jest tak, że pracując pod wysokim ciśnieniem automatycznie obniża temperaturę wrzenia (im wyższe ciśnienie cieczy tym temperatura wrzenia przesuwa sie o kilka stopni w górę)
A w tym wypadku jak to właściwie jest - raz wzrost ciśnienia obniża temoearturę a raz przesuwa do góry ?? Z tego co wiem to fizyka jest jedna i reakcja może być tylko jedna..

: sob maja 05, 2007 20:29
autor: Pinhead
Wober pisze: Z tego co mi wiadomo to chybe termostat nie załącza wentylatora - chyba że się mylę?
Nie mylisz się. Wentylator włącza czujnik temperatury.
A w tym wypadku jak to właściwie jest - raz wzrost ciśnienia obniża temoearturę a raz przesuwa do góry ?? Z tego co wiem to fizyka jest jedna i reakcja może być tylko jedna..
Im wyższe ciśnienie tym ciecz wrze w wyższej temperaturze.

: sob maja 05, 2007 20:55
autor: Wober
dziękuję Kolego Pinhead - widzę, że fizyka jest jedna. Chociaż temat chłodzenia silnika wydaje się pozornie prosty to nie wiem czy przypadkiem nie mamy tytaj doczynienia z układem zamkniętym (bez bezpośredniego połączenia z atmosferą) a wtedy - może zachodzić coś takiego, że:
woda w zamkniętym naczyniu o stałej temperaturze paruje tak długo, aż stanie się parą nasyconą, czyli jej ciśnienie osiągnie (w danej temperaturze) maksymalną wartość. Dzieje się tak w chwili, gdy cząstek wody w powietrzu jest tak dużo i są tak blisko siebie (a przy tym mają za małą prędkość, aby pzy spotkaniu odbić się od siebie), że zaczynają się"sklejać" ze sobą. Następuje skraplanie. Wytwarza się stan równowagi dynamicznej. W każdej chwili tyle samo cząstek wyparowuje, co skrapla się.
Ale to chyba temat na inne forum - fizyków amatorów :bajer:

czyli przeczucie mnie nie zawiodło :helm:

: sob maja 05, 2007 21:03
autor: Pinhead
No i dokładnie tak jak piszesz jest w układzie chłodzenia który jest zamknięty, bez tego nie był by to układ ciśnieniowy :bigok:

: sob maja 05, 2007 22:42
autor: david200
Wzmocniak pisze:Najlepiej podepnij Vaga i sprawdź rzeczywistą temperaturę silnika z czujnika.
a gdzie mogę dostać taki czujnik ? na jakiejś stacji diagnostycznej mogę to sprawdzić? A reszcie bardzo dziękuję za odpowiedzi te "prostsze" jak i te "fizycznie" fachowe ;) dobrze mieć ludzi, którzy pomogą w każdej sytuacji. Mam nadzieję, że jak jutro w czasie zawożenia rodzinki na komunię św. autko mi się nie zagrzeje;)

: sob maja 05, 2007 22:47
autor: Wober
tego Ci życzę
A co do Vaga - to mają go w dedykowanych warsztatach VW oraz czasami warto popytać ludzi na forum w Twojego rejonu............ :bajer:

: ndz maja 06, 2007 11:41
autor: Wzmocniak
Fakt - namieszałem. Im wyższe ciśnienie tym wyższa temp. wrzenia. Interfejs Vag'a kupisz na Allegro. Do tego laptopik i już masz własną diagnostykę. Powodzenia