Strona 2 z 2

: śr mar 21, 2007 14:32
autor: dziejo
ramach przypomnienia


Zapomniana odma
Porady / Warto wiedzieć
03.04.2006 Liczba odwiedzin: 2999

Odpowietrzenie skrzyni korbowej popularnie nazywane odmą pełni bardzo ważną rolę w silniku. Uszkodzenie tego elementu może spowodować awarię jednostki napędowej.



W skrzyni korbowej, czyli kadłubie silnika, pod tłokami powstaje nadciśnienie w wyniku przedostawania się powietrza lub gazów spalinowych z komory spalania. Do prawidłowej pracy silnika potrzebne jest odpowietrzenie, które kieruje nagromadzone gazy z powrotem do cylindrów. Niedrożność odpowietrzenia pojawia się w odstojniku i usterka ta najczęściej Fot. Ryszard Polit występuje w wyeksploatowanych silnikach z powodu dużej ilości gazów przedmuchowych. Na gromadzenie się osadów wpływ ma także częstotliwość wymiany oleju i jego jakość. Im lepszy tym parowanie oleju mniejsze, a więc i ilość oparów mniejsza.



W przypadku niedrożności odpowietrzenia w skrzyni korbowej bardzo szybko tworzy się nadciśnienie i olej wyrzucany jest z silnika przez najsłabszy element - uszczelnienia. Jeśli uszczelniacz został wypchnięty z gniazda, możemy być prawie pewni, że jest to wina zatkanego odpowietrzenia i wymiana samego uszczelniacza niewiele pomoże, gdyż usterka pojawi się ponownie. Wymiana uszczelniacza może być bardzo kosztowana, ponieważ oprócz uzupełnienia oleju dochodzi jeszcze koszt uszczelniacza i robocizna, która może wynieść nawet 800 zł, jeśli uszkodzony jest uszczelniacz od strony skrzyni biegów.

O zatkaniu odmy świadczy także wypchnięty bagnet do sprawdzania poziomu oleju.



Sprawdzanie stanu odpowietrzenia skrzyni korbowej jest niestety przez wielu mechaników pomijane i bagatelizowane. Dopiero gdy dochodzi do usterki sprawdzają ten element i to nie od razu. Diagnoza odmy nie zajmuje dużo czasu, a wykrycie niedomagania przed całkowitym zatkaniem pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych kosztów.



Kłopoty z drożnością odpowietrzenia mogą pojawić się także w nowych silnikach i dają znać o sobie przeważnie podczas zimy. Powodem jest gromadząca się wilgoć, która miesza się z olejem i osadza w odpowietrzeniu. Wówczas nawet niewielki mróz może całkowicie zatkać przepływ. Zjawisko to pojawia się najczęściej podczas jazdy na krótkich odcinkach i przy niedogrzanych silnikach. Aby uniknąć zamarzania, należy wykonywać co jakiś czas dłuższą jazdę. Silnik osiągnie wówczas odpowiednią temperaturę i nagromadzone osady odparują.



Niektórzy kierowcy, aby pozbyć się problemu zatykania odmy, gazy ze skrzyni korbowej kierują bezpośrednio do atmosfery i niestety powodują dodatkowe zanieczyszczenie środowiska. Jest to również działanie niezgodne z prawem i kierowcy z tak przerobionym silnikiem narażają się na mandat oraz negatywny wynik badania technicznego.
Autor: Grzegorz Burda

[ Dodano: Sro Mar 21, 2007 13:33 ]
kwoka5 pisze:Filtr dokręca się bezposrednio do bloku aczkolwiek nie może być też przykręcony za mocno.
tylko dla tego że mozesz nie odkręcic bez pomocy klucza łąńcuszkowego

: śr mar 21, 2007 14:58
autor: byczkins
Dziejo, jesteś boski.

napisz jeszcze jak to odpowietrzyć i wyśle Ci kwiaty :)

: śr mar 21, 2007 15:10
autor: dziejo
ODKRęC POKRYWE zaworów przeczysc separarator par tam gdzie wchodzi króciec odmy
przemyj cała pokrywe i sprawdz drozność

: śr mar 21, 2007 21:08
autor: pawel3
byczkins, no ico tam?,doszedłeś co jest nie tak?

: pt mar 23, 2007 10:28
autor: byczkins
pawel3 pisze:byczkins, no ico tam?,doszedłeś co jest nie tak?
coraz mniej kapie, z okolic pompy wody i alternatora juz nie, pokapuje jeszcze z wachacza.
Stan oleju ok.

Jade dzis w trase, zobaczymy jak będzie

: pt mar 23, 2007 14:53
autor: pawel3
byczkins pisze:coraz mniej kapie, z okolic pompy wody i alternatora juz nie, pokapuje jeszcze z wachacza.
Stan oleju ok.

Jade dzis w trase, zobaczymy jak będzie
pewnie to jeszcze resztki, ale sprawdzić po drodze trzeba

: sob mar 24, 2007 11:36
autor: byczkins
Nie no chłopaki, jak to jest ze od naprawy przejechałem jakieś 400-500km, minął tydzień i nadal pokapuje - a poziom oleju jest ok??