z publikacji "Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej" autorstwa pana Andrzeja Dudka:
Przeglądając zestawienia z pewnością zauważymy, że poważne firmy mają w swej ofercie oleje określane jako syntetyczne. Zwykle są one najdroższe w ofercie danej firmy. Czym różnią się od “klasycznych”, mineralnych? Mówiąc krótko: olejem bazowym. W olejach określanych jako mineralne olej bazowy jest produktem rafinacji ropy naftowej. Jest lepszy lub gorszy, może mieć różne parametry lepkościowe, ale ma pewne ograniczenia – do uzyskania wysokiego wskaźnika lepkości (czyli wskaźnika określającego odporność na spadek lepkości ze wzrostem temperatury) wymaga specjalnych dodatków. Oleje syntetyczne to takie, w których olej bazowy (lub jego część) powstaje na drodze syntezy chemicznej. Produkt taki ma od razu wybitnie dobre własności smarne i lepkościowe. W efekcie oleje syntetyczne mają największe zakresy lepkości (np. 10W60 lub podobne) i najwyższe klasy jakości (np. SG/CD). Nadają się zatem do szczególnie obciążonych silników w tym z turbodoładowaniem i szerokiego zakresu warunków zewnętrznych. Mają też najbardziej korzystne zalecenia co do długości przebiegu w silniku.
...
Najczęściej stosowanymi olejami silnikowymi są w dalszym ciągu oleje mineralne. Korzyści ze stosowania syntetycznych olejów silnikowych jest bardzo wiele. Do największego zużycia elementów silnika dochodzi w momęcie rozruchu, kiedy olej nie dotrze wszędzie tam, gdzie powinien i mówimy o tzw. tarciu suchym lub półsuchym. Oleje syntetyczne, dzięki doskonałej płynności w niskich temperaturach, gwarantują nam zminimalizowanie tego negatywnego zjawiska. W wysokich temperaturach tego typu oleje również sprawują się lepiej i zapewniają bardzo trwały tzw. film olejowy (cienką otoczkę oleju, która nie spływa), zabezpieczający pracujące części silnika przed zużyciem mechanicznym. Ponadto dzięki niższemu współczynnikowi tarcia przy zastosowaniu syntetycznego środka smarowego, zużywamy mniej energii. Bazowe oleje syntetyczne dzięki swej unikalnej konstrukcji, są o wiele odporniejsze na procesy starzenia niż tradycyjne oleje mineralne. Pozwala to nie tylko wydłużyć okres ich eksploatowania, lecz dodatkowo gwarantuje, że od wymiany do wymiany olej syntetyczny zachowuje wysokie parametry. Przede wszystkim dzięki mniejszemu zużyciu paliwa emitujemy mniej szkodliwych związków, a dodatkowo oleje syntetyczne lepiej współpracują z katalizatorami niż oleje tradycyjne.
...
Olej mineralny o klasie lepkości 15W/40 w temperaturze +200C potrzebuje około 3 sekund, aby nasmarować najodleglejszą dźwigienkę zaworową. W warunkach zimowych natomiast, przy temperaturze –200C, potrzeba aż 13 sekund, aby nasmarować najdalszy element w silniku. W takiej samej niskiej temperaturze oleje wykonane na bazach syntetycznych potrzebują tylko połowy tego czasu, aby nasmarować cały silnik. Dzieje się tak ze względu na specyficzne cechy, które posiadają oleje półsyntetyczne i syntetyczne, do których przede wszystkim zaliczyć należy niższą lepkość w ujemnych temperaturach. To ona powoduje, że na uruchomienie zimnego silnika wymagana jest mniejsza moc i natężenie prądu pobieranego z akumulatora, a czas dotarcia do poszczególnych punktów smarowania jest krótszy niż w przypadku oleju mineralnego. Oprócz niższej lepkości oleje półsyntetyczne i syntetyczne charakteryzują się także dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Mniejsza lotność olejów wykonanych na bazach syntetycznych powoduje także ich zmniejszone zużycie. Badania laboratoryjne przeprowadzone przez Rafinerie Gdańską, która jako pierwsza polska rafineria rozpoczęła produkcję półsyntetycznego oleju Lotos Semi-syntetic 10W/40 i jako jedyna produkuje olej syntetyczny Lotos Syntetic 5W/40, dowiodły, że zastosowanie półsyntetycznego oleju zmniejsza jego zużycie w silniku o 14%, a oleju syntetycznego nawet o 40%. Bazy syntetyczne mają niższy współczynnik tarcia w porównaniu z olejami mineralnymi, co powoduje zwiększenie mocy silnika i poprawę takich parametrów, jak przyśpieszenie pojazdu i zmniejszenie do ok. 5% zużycia paliwa.
jak ktoś ma jakąś naukową teorie apropo zalet olejów mineralnych to chętnie poczytam
![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)