Strona 2 z 3

: ndz maja 10, 2009 11:37
autor: pjk77
Ja to widzę tak:

Problem pojawił się, gdy jechałeś dłuższą trasą przy większym obciążeniu --> wzrost temperatury oleju w skrzyni --> dowiedź się, czy zalano właściwy olej i we właściwej ilości, jeśli nie, to ja bym zmienił (na oryginalny z ASO 40zł/L)

Problem chrobotania na biegu neutralnym już był poruszany --> łożysko igiełkowe na którymś kole załączanym biegu (jeśli wciśniesz sprzęgło i chrobotanie ustaje, to łożysko wyciskowe sprzęgła jest OK). Dobry olej uciszy to łożysko, jeśli jego koszyczek jest tylko troszkę przytopiony, ale jeśli się rozleciał, to nic mu nie pomoże, tylko wymiana.

Problem wrzucania biegów.
Ponadto wszystko stawiałbybm na mechanizm zmiany biegów w skrzyni i/lub synchronizatory.
Trudno pisać o wszystkich możliwościach, ale... jeśli nalano olej inny niż powinno (dodaj do tego wysoką temperaturę --> słabsza ochrona metalu przed ścieraniem), to synchronizatory się ścierają i nie mogą zsynchronizować się z biegiem, który chcesz wrzucić.
Co do mech. zmiany biegów, to może być niewyregulowany (trwałe uszkodzenie też możliwe jak pisał ziolo125).

Jedyne, co można Ci teraz polecić, to dorwać mechanika, co Ci skrzynie robił i sprzedał i niech naprawia, skoro 500zł chciał za nią.
Zanim będzie chciał ją sciągać, to sprawdź wszystko, co można zrobić nie ściągając skrzyni
A.(zewnętrzyn mechanizm zmiany biegów, jego regulacja --> to może załatwić problem z wchodzeniem 1./ 2. biegów, ale nie z brakiem możliwości wrzucenia któregokolwiek biegu jak jedziesz dłużej).
B. Olej --> może załatwić problem wchodzenia wszystkich biegów i częściowo/tymczasowo chrobotania.

Jeśli będziesz rozbierał skrzynię, to przypilnuj, by Ci skasowano luzy na wałkach (w skralnych przypadkach też mogą "dokłdać się" do problemu wrzucania biegów, ale rzadko). Nie daj sobie wcisnąć kasowania luzów szczelinomierzem! Każdy wałek ma mieć swój luz i to da się zmierzyć TYLKO czujnikiem zegarowym.

Napisz jak to jest z niemożnością wrzucania tych biegów - tj. czy możesz przesunąc lewarek np. na 2. ale biegu nie ma, czy po prostu nie możesz przesunąć lewarka bo się coś blokuje?

: ndz maja 10, 2009 11:44
autor: kamilos22
Z tym wrzucaniem biegów to jest tak jakbym na siłę próbował wrzucić bieg bez wciśniętego sprzęgła. Czyli coś blokuje.

: pn maja 11, 2009 12:47
autor: T.O.B.I.
sprawdzałeś sam stan oleju czy uwierzyłeś panu który Ci ją sprzedał? te objawy które opisujesz wskazują na to że skrzynia jeździła jakiś czas bez oleju (piszczenie biegów) z tego co opisujesz wnioskuję że synchronizatory poleciały przez brak smarowania, jeżeli jest olej w skrzyni to go zlej i zobacz czy nie ma w nim opiłków, w ABD jest skrzynia typu 085 co oznacza że musi być w niej 3,1l oleju, przy nalewaniu go powinien się wylać przez górny korek, wtedy jest odpowiedni stan oleju

: pn maja 11, 2009 17:03
autor: kamilos22
Dziś zmienię olej i dam znać czy to coś pomogło i czy coś było w starym oleju.

: pn maja 11, 2009 19:32
autor: marek245
mialem to samo mialem tylko litr oleju i tak wlasnie rozwalilem skrzynie po wymianie skrzyni i wlaniu oleju to znaczy 3.1 litra wszystko hula jak ta lala i prawdopodobnie taka jest przyczyna u ciebie nie wiem czy wymiana oleju cos pomoze ale moze sie uda pozdro

: pn maja 11, 2009 22:33
autor: kamilos22
Wymieniłem olej w skrzynce. wlałem 3 litry. A z tego co spuściłem wyszło mi trochę ponad 2 litry, czyli było za mało. Podejrzewam że mechanik po prostu wlał mi albo jakiś słaby olej albo jakiś zużyty albo niewłaściwą ilość. Po wymianie czuję znaczną poprawę w wybieraniu biegów. Wszystkim zainteresowanym dziękuję za pomoc. Przy okazji wlałem olej 75W90 Gl5

: wt maja 12, 2009 07:16
autor: pjk77
to teraz sprawdź, jak to jest z tym wrzucaniem biegów jak rozgrzejesz auto...

no i czy nie przedorzyłeś trochę wlewając klasę 5, a nie 4 lub klasę pośrednią pomiędzy 4 a 5? NIektórzy twierdza, że GL5 nie nadaje się do tej skrzyni wybitnie (VW zaleca GL4)

: wt maja 12, 2009 08:21
autor: kamilos22
Trochę wczoraj pojeździłem i póki co jest wszystko dobrze. Na razie nie mam okazji żeby gdzieś na trasie pośmigać. Jak mi się to uda to napiszę co zauważyłem. Mam nadzieję że ten olej gl5 okaże się w porządku. Jak nie to trzeba będzie zmienić.

: wt maja 12, 2009 08:59
autor: T.O.B.I.
niektóre odmiany GL-5 potrafią niszczyć synchronizatory wykonane z metali kolorowych, a takie są w naszych skrzyniach :bigok:

: wt maja 12, 2009 09:15
autor: kamilos22
Jeśli to coś pomoże to był to olej bodajże z orlenu.

: wt maja 12, 2009 10:32
autor: ziolo115
No to pospieszyłeś sie z tym olejem.... Oleje o klasie jakości API GL5 nie nadaja sie do skrzyń tego typu gdyż jak kolega T.O.B.I. wspomniał synchronizatory w tych skrzyniach są mosiężne a oleje o klasie GL5 moga je zniszczyć i zapewne zniszczą sie po jakims czasie.Co sie stanie ?- Olej GL5 moze doprowadzić do tzw chemicznej korozji metali kolorowych i poprostu sie rozwali.. jak wspomniałem wcześniej olej który powinieneś zalać to 75W 90 spełniający klase jakości GL4 lub GL4/GL5 ale samo GL5 juz nie. wbrew temu jak mogło by sie wydawać im wyzsza specyfikacja jakości to nie oznacza ze olej jest lepszy. poprostu do tych skrzyń potrzebny jest GL4 lub GL4/5.

: wt maja 12, 2009 10:49
autor: kamilos22
Za niecałe 3 tygodnie będę dopiero mógł zakupić nowy olej. Czy do tego czasu nic się nie stanie? Średnio dziennie robię 50km po mieście.

: wt maja 12, 2009 10:58
autor: ziolo115
Gdzieś nie pamiętam gdzie ale czytałem ze uzytkownik zalał własnie GL5 i po 2 tyś padły synchronizatory. skład hemiczny oleju powoduje ze na powierzcni synchronizatorów tworzy sie coś w rodzaju wzerów mikroskopijnych i szlag je trafia.cięzko powiedzieć jak to sie zachowa u Ciebie ale z troski o skrzynie zrób to tak szybko jak to tylko możliwe. Pare km napewno nie uszkodzi skrzyni ale pamiętaj o tym żeby nie zaniedbać sprawy...

: wt maja 12, 2009 14:24
autor: kamilos22
Znajomy ze sklepu który mi sprzedawał ten olej powiedział mi dziś że jak najbardziej mogę na nim jeździć a symbol gl4 i gl5 to tylko oznaczenie lepkości czy gęstości, nie pamiętam jak to powiedział dokładnie.