: pt maja 23, 2008 10:41
Witam ponownie,
ok sprawdzę i ten przewód,ale...
zadałem sobie trochę trudu i przeanalizowałem schemat elektryczny i układ połączeń w słynnej kostce stacyjki. Oto moje wnioski:
1. Problem raczej nie dotyczy połaczenia masy, bo każdy odbiornik energii na pokładzie naszego pojazdu ma swój punkt "-" i raczej trudno jest zlokalizować gdzie to dokładnie jest. Gdyby to był "-" z aku to nic by nie działało, a z tego co wiem np. dmuchawa pracuje. Istnieje pewna możliwość, ale o niej za moment.
2. Jeżeli to kostka stacyjki, to proponuję sprawdzić to w następujący sposób. W momencie gdy pojawią się objawy usterki (przekręcony klucz w poz. 1 i kontrolki zgaszone) spróbować użyć klaksonu, sprawdzić światło cofania, ew. wskaźnikiem napięcie na bezpieczniku 17. Jeśli to kostka to żadne z wymienionych urządzeń nie powinno działać. Potem należy wypiąć wiązkę kabli z kostki i zewrzeć przewody czerwony (styk 30 czyli +) i czarny (styk 15 odpowiedzialny za działanie w/w urządzeń) i ponownie sprawdzić klakson itd. Jeżeli tym razem zadziała to nie łączy kostka. Mamy do wyboru: walnięta kostka, lub cała stacyjka a dokładnie trzpień, który wchodzi w kostkę przy włożeniu kluczyka i obraca styki. Można także sprawdzić wskaźnikiem obecność napięcia na kablu czarnym w wiązce wpiętej do kostki, oczywiście przy przekręconym kluczu.
3. Jeżeli kontrolki normalnie świecą po przekręceniu klucza, a gasną w momencie rozruchu i potem zapalą się na nowo (u mnie występują obecnie obydwa rodzaje objawów) to problem może dotyczyć fabrycznego alarmu i związanej z nim blokady zapłonu. Przyczyn może być kilka: uszkodzony przekaźnik (podobno 109, ale jeszcze nie wiem na 100%), lub własnie brak dobrej masy na sterowniku, a ona znajduje się, tak przypuszczam, w miejscu gdzie kable z drzwi wchodzą do kabiny (trzeba zdemontować lewą osłonę progu i plastik osłaniający słupek przedni lewych drzwi).
4. Dla pewności można podpiąć 100% sprawny akumulator zamiast swojego starego, sprawdzić bezpieczniki i osadzenie wtyczek w skrzynce bezpiecznikowej.
Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, proszę pisać. thx
ok sprawdzę i ten przewód,ale...
zadałem sobie trochę trudu i przeanalizowałem schemat elektryczny i układ połączeń w słynnej kostce stacyjki. Oto moje wnioski:
1. Problem raczej nie dotyczy połaczenia masy, bo każdy odbiornik energii na pokładzie naszego pojazdu ma swój punkt "-" i raczej trudno jest zlokalizować gdzie to dokładnie jest. Gdyby to był "-" z aku to nic by nie działało, a z tego co wiem np. dmuchawa pracuje. Istnieje pewna możliwość, ale o niej za moment.
2. Jeżeli to kostka stacyjki, to proponuję sprawdzić to w następujący sposób. W momencie gdy pojawią się objawy usterki (przekręcony klucz w poz. 1 i kontrolki zgaszone) spróbować użyć klaksonu, sprawdzić światło cofania, ew. wskaźnikiem napięcie na bezpieczniku 17. Jeśli to kostka to żadne z wymienionych urządzeń nie powinno działać. Potem należy wypiąć wiązkę kabli z kostki i zewrzeć przewody czerwony (styk 30 czyli +) i czarny (styk 15 odpowiedzialny za działanie w/w urządzeń) i ponownie sprawdzić klakson itd. Jeżeli tym razem zadziała to nie łączy kostka. Mamy do wyboru: walnięta kostka, lub cała stacyjka a dokładnie trzpień, który wchodzi w kostkę przy włożeniu kluczyka i obraca styki. Można także sprawdzić wskaźnikiem obecność napięcia na kablu czarnym w wiązce wpiętej do kostki, oczywiście przy przekręconym kluczu.
3. Jeżeli kontrolki normalnie świecą po przekręceniu klucza, a gasną w momencie rozruchu i potem zapalą się na nowo (u mnie występują obecnie obydwa rodzaje objawów) to problem może dotyczyć fabrycznego alarmu i związanej z nim blokady zapłonu. Przyczyn może być kilka: uszkodzony przekaźnik (podobno 109, ale jeszcze nie wiem na 100%), lub własnie brak dobrej masy na sterowniku, a ona znajduje się, tak przypuszczam, w miejscu gdzie kable z drzwi wchodzą do kabiny (trzeba zdemontować lewą osłonę progu i plastik osłaniający słupek przedni lewych drzwi).
4. Dla pewności można podpiąć 100% sprawny akumulator zamiast swojego starego, sprawdzić bezpieczniki i osadzenie wtyczek w skrzynce bezpiecznikowej.
Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, proszę pisać. thx