Cewka i Hall - kiedy padnie - ponoć częste awarie

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
emilioch
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 94
Rejestracja: wt sty 25, 2005 15:32
Lokalizacja: Podlasie

Cewka i Hall - kiedy padnie - ponoć częste awarie

Post autor: emilioch » pn mar 05, 2007 09:08

Mam instalacie LPG i słyszazłem że czesto po przebiegu 200kkm pada cewka zapłonowa i czujni halla. czy to prawda?

Po czym poznać ze jest juz na padnięciu?



Awatar użytkownika
dziejo
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 8880
Rejestracja: pn lis 14, 2005 02:40
Lokalizacja: Kantorowice
Silnik: AFN

Post autor: dziejo » pn mar 05, 2007 10:12

nie odpalisz auta!!! ale to nie jest reguła na te 200kkm cewka i czujnik halla jest podstawowe elementy układu zapłonowego



Awatar użytkownika
ppoll27
Forum Master
Forum Master
Posty: 1269
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 21:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ppoll27 » pn mar 05, 2007 10:17

tak jak pisze kolega albo najpierw bedzie problem z zapaleniem w deszczowe dni (duża wilgoć), albo bedzie stawał po wjechaniu w kałuże itp... nie ma reguły


TDPower

Awatar użytkownika
dziejo
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 8880
Rejestracja: pn lis 14, 2005 02:40
Lokalizacja: Kantorowice
Silnik: AFN

Post autor: dziejo » pn mar 05, 2007 11:12

proszę bardzo swietny artykuł

Iskra życia
2006-10-30 czytany:1452

Technika i eksploatacja: układ zapłonowy: W przyrodzie silne wyładowanie elektryczne (piorun) wyrządza duże szkody. Odmiennie jest w motoryzacji. Brak wysokiego napięcia to murowany kłopot z rozruchem silnika
Jesienią i zimą spadek temperatury oraz wilgoć zawarta w powietrzu działają negatywnie nie tylko na organizm człowieka, ale także szkodzą naszym autom. Jednym z elementów, który nie lubi takich warunków, jest układ zapłonowy w silniku benzynowym. Usterki elektryki najczęściej trapią auta kilku-kilkunastoletnie, wyeksploatowane i nieregularnie serwisowane.

Ryzyko awarii można oczywiście ograniczyć, okresowo przeglądając najważniejsze elementy pośredniczące w przekazie prądu.

Co zatem trzeba skontrolować?



Układ zapłonowy składa się z cewki zapłonowej, aparatu zapłonowego, świec oraz przewodów wysokiego napięcia. W większości samochodów występuje jeszcze moduł zapłonowy, który zastąpił m.in. przerywacz. Jest więc co sprawdzać. Prześledźmy to po kolei.

Niedomagania cewki zdarzają się dość często Awarie cewki powodują zatrzymanie pracy silnika, a jeśli cewek jest więcej - spadek mocy i nierówną pracę jednostki. Źródła uszkodzeń cewki to m.in. niesprawny aparat zapłonowy, zużyte świece i przewody wysokiego napięcia bądź po prostu wyeksploatowanie. Sprawdzenie cewki jest proste, nie sprawi kłopotu nawet amatorowi: przewód wysokiego napięcia należy wyjąć z aparatu zapłonowego i przybliżyć na odległość 7-10 mm do masy (oddalonej od modułu zapłonowego) - powinna przeskoczyć iskra. Jej brak lub słabe wyładowanie świadczy o niedomaganiu tego minitransformatora. W przypadku gdy są 2 cewki (występują w jednej obudowie), należy zdjąć przewody wysokiego napięcia - iskra powinna przeskoczyć pomiędzy biegunami.
Wymiana cewki jest operacją stosunkowo prostą, a ceny wahają się w granicach 350-700 zł. Wyraźnie

mniejsze koszty użytkownik ponosi w wypadku uszkodzenia świecy zapłonowej (cena tradycyjnej - od

15 do 40 zł). To element narażony na wysokie temperatury (ok. 1000 °C) i ciśnienie dochodzące nawet do 80 barów. Taka specyfika pracy sprawia, że okres eksploatacji świecy jest ograniczony. Ale nie tylko czynniki wynikające

z pracy silnika wpływają na zużycie świecy. Przyczynia się do tego również zła jakość paliwa. Zbyt mała liczba oktanowa powoduje przedwczesne wypalenie elektrod. Także nieprawidłowe działanie układu zasilania oraz słaba kondycja jednostki napędowej (w tym wypadku następuje cykliczne zaolejenie elementu) powodują przyspieszoną śmierć świecy zapłonowej.

Zapłon powinno się kontrolować raz na rok Sprawdzenie, czy świeca zapłonowa działa, czy nie, jest bardzo proste. Wystarczy zdjąć fajkę ze świecy. Dygotanie silnika oznacza, że świeca jest sprawna. Brak zmiany w pracy jednostki napędowej wskazuje na uszkodzenie świecy. Niesprawne lub zużyte przewody wysokiego napięcia to kolejny powód niedomagań układu zapłonowego. Na rynku dostępne są 2 rodzaje przewodów: sylikonowe (z grafitowym rdzeniem) i gumowe (najczęściej z miedzianym rdzeniem). Które wybrać? Zdaniem mechaników trwalsze są te drugie. Sugeruje to też cena - trzeba za nie zapłacić dużo więcej. Typowe usterki przewodów wiążą się z uszkodzeniem izolacji (następuje przebicie pomiędzy przewodami), przepaleniem opornika fajki (jeśli oczywiście taki występuje) oraz tendencją do chłonięcia wilgoci (pojawiają się wówczas kłopoty z rozruchem na zimno). Uszkodzenia aparatu zapłonowego najczęściej związane są z wypaleniem styków lub pęknięciem kopułki. Często zdarza się także wyrobione ułożyskowanie wałka rozdzielacza. Poza tym zależnie od rozwiązania występują usterki czujnika Halla bądź cewki indukcyjnej.

Jak dbasz,tak masz

Ogromny wpływ na prawidłową pracę i trwałość elementów układu zapłonowego ma właściwe zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi, jak wilgoć czy wysoka temperatura, oraz okresowy serwis (zaleca się kontrolę raz do roku). Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu cewki i szczelności aparatu zapłonowego. Poza tym tradycyjny rozdzielacz zapłonu trzeba systematycznie czyścić. Należy też dbać o dobry stan przewodów wysokiego napięcia. Nie mogą dotykać lub znajdować się w bliskim sąsiedztwie gorących elementów silnika.

Świeca zapłonowa Świeca zapłonowa to ostatni element układu zapłonowego. Jej budowa jest



bardzo prosta. Składa się z elektrody głównej (rdzenia), izolatora, tulei dociskowej, podkładki uszczelniającej, kadłuba z gwintem oraz elektrody bocznej (integralnej z kadłubem). Obsługa świecy sprowadza się do jej okresowego czyszczenia i kontroli przerwy pomiędzy elektrodami. Wielkość przerwy powinna być zgodna z zaleceniami producenta (z reguły odstęp zawiera się w przedziale od 0,6 do 1,0 mm). Producent określa również okres eksploatacji. W wypadku konwencjonalnej świecy zapłonowej wymiana powinna nastąpić po przejechaniu

30-40 tys. km. Świece o podwyższonej trwałości (platynowe) wymienia się co 90-105 tys. km.

Aparat zapłonowy Klasyczny aparat zapłonowy jest odpowiedzialny za czas powstawania iskry

w zależności od prędkości obrotowej silnika, rozdzielanie wysokiego napięcia pomiędzy poszczególne świece zapłonowe oraz pracę pierwotnego obwodu cewki zapłonowej. Kontrola rozdzielacza zapłonu sprowadza się do sprawdzenia stanu główki rozdzielacza (czyli kopułki) oraz palca rozdzielacza - to częste przyczyny niesprawności. W kopułkach następuje zużycie lub nadpalenie styków,

w przypadku wałka rozdzielacza występuje zużycie łożyska. Należy pamiętać, że tradycyjny aparat zapłonowy wymaga okresowych przeglądów (m.in. czyszczenia i smarowania).

Cewka zapłonowa Bardzo ważny element w układzie zapłonowym. Cewka to swego rodzaju transformator, którego zadaniem jest zmiana niskiego napięcia na wysokie. Jest ono potrzebne do zainicjowania przeskoku iskry pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej i spowodowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Jej niesprawność jest najczęściej spowodowana uszkodzeniem jednego z uzwojeń (pierwotnego lub wtórnego). Można to sprawdzić za pomocą urządzenia pomiarowego. Klasyczne rozwiązanie z jedną cewką (na zdjęciu) w nowych silnikach nie jest już stosowane, w latach 90. zastąpione zostało układem dwóch cewek (jedna obsługuje dwie świece) bądź czterech (każda świeca ma swoją cewkę).

Przewody wysokiego napięcia Są odpowiedzialne za transport wysokiego napięcia z rozdzielacza zapłonu do świec zapłonowych. Najczęściej ulegają zużyciu z powodu starzenia - parcieje osłona izolacyjna oraz następuje przeskok napięcia pomiędzy kablami. Zdarza się też uszkodzenie rdzenia przewodu. To usterka łatwa do zlokalizowania, jeśli mamy miernik oporności. Należy zdjąć przewód ze świecy oraz rozdzielacza zapłonu i przyłożyć obydwa bieguny urządzenia pomiarowego do rdzenia po obu stronach przewodu. Brak przepływu prądu oznacza uszkodzenie przewodu.

Jak sobie pościelesz... - Uszkodzenia układu zapłonowego są częstą przyczyną problemów z rozruchem silnika bądź uruchomieniem auta. Kontrolę instalacji trzeba przeprowadzać co najmniej raz na rok, ale najlepiej robić to sezonowo - przed zimą i na wiosnę. Koszt robocizny generalnego przeglądu nie jest wysoki. W renomowanym zakładzie powinien wynosić od 100 do 150 zł. Do elementów, które podlegają weryfikacji technicznej, należą: cewka zapłonowa, aparat zapłonowy, świece, przewody wysokiego napięcia oraz moduł zapłonowy (oczywiście, o ile występuje). Sylwester Grochowski właściciel firmy MOTOLAB sieci BOSCH Service
Autor: Marcin Matus
Źródło: Auto Świat 43/06



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 431 gości