NM i KM - jak to sie ma do przyspieszenia?
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Mnie interesyje taka sytuacje:
Stajemy równo obok siebie(2E i AFN) i gaz do dechy na jakimś długim odcinku pustej drogi, taki sprint od 0-200km/h, napiszcie mi jeak to sie bedzie miało przedziałami np 0-40km/h disel idzie lepiej 40-80km/h benzyna itp, ja lubie dane statystyczne i chciałbym wiedzieć jak to wygląda obrazowo.Może ktos z Was sie kiedyś ścigał i moze coś na ten temat powiedzieć lub może zna dobrze teorie.
Stajemy równo obok siebie(2E i AFN) i gaz do dechy na jakimś długim odcinku pustej drogi, taki sprint od 0-200km/h, napiszcie mi jeak to sie bedzie miało przedziałami np 0-40km/h disel idzie lepiej 40-80km/h benzyna itp, ja lubie dane statystyczne i chciałbym wiedzieć jak to wygląda obrazowo.Może ktos z Was sie kiedyś ścigał i moze coś na ten temat powiedzieć lub może zna dobrze teorie.
- InspBober
- Ma gadane
- Posty: 155
- Rejestracja: pn lip 24, 2006 22:41
- Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
- Kontakt:
Tominator pisze:Cytat:
Problem zacznie sie dopiero powyzej tych 150km/h ale to juz inna bajka :p
Ja juz zaczynam sie gubic nad czym my tutaj debatujemy? Tominator, jesli bedziecie sie scigac od 0 do 150 to nie masz szans. A z taj jazda na 5 przy 100km/h to na prawde zadne porownanie bo benzyniakiem to pewnie przy tej predkosci jakbym sie zbieral do wyprzedzania to zredukowałbym na 3 i diesle nie ma szansPinhead pisze:Przyjmowanie za punkt odniesienia identycznego stylu jazdy (bieg do prędkości) dla diesla i benzyny to błąd.
[url]http://rapidshare.com/files/3054669/Swap_gaznika.zip.html[/url]
niezaleznie od tego czy benz bedzie jechac na 4 czy 5 biegu to i tak nie bedzie miała za wiele do powiedzenia - w jednym i drugim przypadku bedzie poza uzytecznym zakresem momentu obrotowego - celowo podałem taka a nie inną prędkośc i nie przypadkowo, ponieważ jest to najbardzie zblizone do warunków drogowych.Pinhead pisze:Przyjmowanie za punkt odniesienia identycznego stylu jazdy (bieg do prędkości) dla diesla i benzyny to błąd. Tym sposobem nic się nie udowodni bo czym innym jest elastyczność a czym innym dynamika.
Pinhead, pewne rzeczy potrzeba po prostu przyjąc do wiadomosci - a nie upierac sie nad wyzszoscia jednego rozwiazania nad drugim - najlepszym sposobem porównania było by zestawienie charakterystyki (wykresu) obu jednostek i porównanie - tam bedzie widac jak na dłoni w jakim zakresie obrotowym dana jednostka ma przewage, kwestia stylu jazdy ma tu oczywiscie znaczenie, ale tylko do pewnego momentu, jesli przyjmiemy dla uproszczenia ze moment odpowiada za przyspieszenie, a moc za predkośc max, to pozostaje nad ro zoważenia kwestia przełożen skrzyni - a to akurat da sie policzyć na "sucho".
Pozdor
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
Corvax, widze juz dobrze nakreslił temat i powiedział to co chiałem tez powiedzieć (ale bawiłem sie wykresami) .
Podstawowa róznica miedzy dieslem a benzyną o takich samych mocach jest ich zakres uzytecznych obrotów, diesla mozna kręcic powiedzmy do 4500 i zmiana biegu , a benyzna do 6000 i zmiana biegu , własnie zakres tych obrotów wymusił w dieslu zastosowanie skrzyni o dłuższych przełożeniach całkowitych niż w benzynie , i co sie stało ? Moment obrotowy ale mierzony nie na silniku a na kołach pojazdu, bo to ma bezpośrednie przełożenie na przyspieszenia auta i osiągi, w dieslu mimo potężnego momentu obrotowego na silniku , na kołach juz niestety nie jest duzo większy niż w benzynie , a to za sprawa własnie dłuższych przełożeń całkowitych skrzyni, a dłuższe przełożenia w dieslu sa konieczne żeby mógł on rozwinąć predkośc w okolicach 200.
Na poparcie wywodów kilka wykresików:
Przyspieszenie , TDI kręcony na każdym biegu do 4200obr , a GTI do 5600obr , czyli do obrotów mocy max:
Teraz dwa wykresy jak wyglada moment obrotowy ale nie silnika, tylko na kołach pojazdu na poszczególnych biegach:
Zauważcie co sie dzieje, dobry przykład jest przy 75km/h : TDI juz musi uzyć 3-biegu i dysponuje momentem na kołach około 3000Nm ,a GTI przy tej predkości nadal jedzie na 2-biegu i dysponuje momentem około 3200Nm , tak nie ma się co dziwić , TDI niestety mimo więksego momentu na silniku na kołach przez takie a nie inne przełożenia dysponuje juz mniejszym momentem niz benzyniak.
Ale przeciez w codziennych jazdach nie jeździ sie sprintem bo to nie wyścigi , czasem trzeba poprostu na jakims biegu dodac gazu żeby wyprzedzić cos czy przyspieszyć, i w tym wypadku TDI jest mistrzem elastyczności , bez redukowania biegu potrafi dobrze przyspieszyc właśnie dzieki nisko połozonemu wysokiemu momentowi.
Wykresy jak przyspieszaja TDI i GTI na 5-biegu od 80km/h oraz na 4-biegu od 50km/h
Mam nadzieje że conieco rozjasniłem z tym TDI i GTI ???
Podstawowa róznica miedzy dieslem a benzyną o takich samych mocach jest ich zakres uzytecznych obrotów, diesla mozna kręcic powiedzmy do 4500 i zmiana biegu , a benyzna do 6000 i zmiana biegu , własnie zakres tych obrotów wymusił w dieslu zastosowanie skrzyni o dłuższych przełożeniach całkowitych niż w benzynie , i co sie stało ? Moment obrotowy ale mierzony nie na silniku a na kołach pojazdu, bo to ma bezpośrednie przełożenie na przyspieszenia auta i osiągi, w dieslu mimo potężnego momentu obrotowego na silniku , na kołach juz niestety nie jest duzo większy niż w benzynie , a to za sprawa własnie dłuższych przełożeń całkowitych skrzyni, a dłuższe przełożenia w dieslu sa konieczne żeby mógł on rozwinąć predkośc w okolicach 200.
Na poparcie wywodów kilka wykresików:
Przyspieszenie , TDI kręcony na każdym biegu do 4200obr , a GTI do 5600obr , czyli do obrotów mocy max:
Teraz dwa wykresy jak wyglada moment obrotowy ale nie silnika, tylko na kołach pojazdu na poszczególnych biegach:
Zauważcie co sie dzieje, dobry przykład jest przy 75km/h : TDI juz musi uzyć 3-biegu i dysponuje momentem na kołach około 3000Nm ,a GTI przy tej predkości nadal jedzie na 2-biegu i dysponuje momentem około 3200Nm , tak nie ma się co dziwić , TDI niestety mimo więksego momentu na silniku na kołach przez takie a nie inne przełożenia dysponuje juz mniejszym momentem niz benzyniak.
Ale przeciez w codziennych jazdach nie jeździ sie sprintem bo to nie wyścigi , czasem trzeba poprostu na jakims biegu dodac gazu żeby wyprzedzić cos czy przyspieszyć, i w tym wypadku TDI jest mistrzem elastyczności , bez redukowania biegu potrafi dobrze przyspieszyc właśnie dzieki nisko połozonemu wysokiemu momentowi.
Wykresy jak przyspieszaja TDI i GTI na 5-biegu od 80km/h oraz na 4-biegu od 50km/h
Mam nadzieje że conieco rozjasniłem z tym TDI i GTI ???
[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]
- Grzesiekk1982
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2511
- Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
- Lokalizacja: Przemyśl
Gdyby wsztskie wątpliwości rozwiewac teoretycznie, to nie były by potrzebne wszelkie wyścigi samochodowe Moja propozycja to wsiadajcie w Ibizy, znajdziecie długą prostą i sam nam wszystkim powiesz, jak jest w rzeczywistościTominator pisze:Stajemy równo obok siebie(2E i AFN) i gaz do dechy na jakimś długim odcinku pustej drogi
Dokładnie. Dlatego nie widze sensu przypisywania cech wyścigowych dla silników diesla. A Tominator pytał o ściganie więc nie schodzmy ze ścigania na elastyczność.Corvax pisze: Pinhead, pewne rzeczy potrzeba po prostu przyjąc do wiadomosci - a nie upierac sie nad wyzszoscia jednego rozwiazania nad drugim
I na starcie moc waszych silników stanie się sprawą najmniej ważną. Ważne będzie ogumienie, szybkość działania skrzyni biegów i ciężar auta. Dopiero powyżej połowy zakresu 1 biegu łapie się przyczepność, zmiana na 2 bieg i nie schodząc z wysokich obrotów do końca przejazdu benzyna pokaże wyższość nad dieslem. Jeszcze jeden czynnik to kierowca Jak kierowca będzie słaby to jakie by mu auto nie dać i tak nie wykorzysta jego możliwości więc i wnioski z takiego przejazdu moga być myląceTominator pisze: Stajemy równo obok siebie(2E i AFN) i gaz do dechy na jakimś długim odcinku pustej drogi
=-Pinhead-=
Znaczy się nie bardzo rozumiem Twoją wypowiedź,moc jest dla mnie najważniejszą rzeczą, oczywiście opony też są ważne(im weższe tym lepsze bedzie przyspieszenie) jak iwaga autka ale myślę że 15kg różnicy wielkiej nie zrobi na korzyść benzyny.Poza tym wywód z kierowcom też jest dla mnie nie jasny.Na prostej to jakie kierowca może umiejętności pokazać - chyba kazdy głupek potrafi sie rozpędzić na prostej moim zdaniem stąd tez duża liczba wypadków w Polsce.I na starcie moc waszych silników stanie się sprawą najmniej ważną. Ważne będzie ogumienie, szybkość działania skrzyni biegów i ciężar auta. Dopiero powyżej połowy zakresu 1 biegu łapie się przyczepność, zmiana na 2 bieg i nie schodząc z wysokich obrotów do końca przejazdu benzyna pokaże wyższość nad dieslem. Jeszcze jeden czynnik to kierowca Jak kierowca będzie słaby to jakie by mu auto nie dać i tak nie wykorzysta jego możliwości więc i wnioski z takiego przejazdu moga być mylące
homsky dzieki za wykresy i ładne teoretyczne tlumaczenia
Jakbym mógł się teraz ścigać z nim to bym się nie pytał Was, bedzie to możłiwe dopiero pewnie po nowym roku jak wróci do Polski i jak zrobi swoje 2E na 140KM - nie wiem w jaki sposób ale mówił że zrobi.Wtedy zobaczymy i na pewno Wam napiszę jak to wyglądało.
Swoją drogą homsky co to za programik - podoba mi sie z tą predkością i symulacją przyspieszenia?
Cholera z tego programu wynika że mam cały czas plecy
Na początku 1 biegu piszczy się tylko oponami i nic więcej. Moc zaczyna mieć znaczenie dopiero po złapaniu przyczepności. Można też ruszać z niskich obrotów, wtedy jest przyczepność ale brakuje mocy co daje jeszcze gorsze rezultaty niż ruszenie z kopyta.Tominator pisze: Znaczy się nie bardzo rozumiem Twoją wypowiedź,moc jest dla mnie najważniejszą rzeczą
Na starcie im szersze tym lepsze. Później im węższe tym lepsze bo dają mniejsze opory. Szerokość opon to i tak nie jest jedyna kwestia. Mogą być opony o tej samej szerokości ale inny model albo inna firma i różnica w przyczepności będzie znaczna.oczywiście opony też są ważne(im weższe tym lepsze bedzie przyspieszenie)
Rozpędzić się umie każdy głupek to fakt ale zrobić to w maksymalnie krótkim czasie wykorzystując pełnie możliwości swojego samochodu to już nie taka prosta sprawa (przynajmniej dla niektórych). Przedewszystkim trzeba wiedzieć z jakich obrotów ruszyć i kiedy zmieniać biegi. No i zmieniać je jak najszybciej, najlepiej z międzygazem o ile synchronizatory na to pozwalają.Poza tym wywód z kierowcom też jest dla mnie nie jasny.Na prostej to jakie kierowca może umiejętności pokazać - chyba kazdy głupek potrafi sie rozpędzić na prostej moim zdaniem stąd tez duża liczba wypadków w Polsce.
=-Pinhead-=
No programik jest zajebisty , nie jest to jakas padaczka tylko naprawde fajnie napisany pod DOSem program wykozystujacy zagadnienie Teorii Ruchu Pojazdów , panowie o wykształceniu Mechaniczno-Samochodowym wiedza o co chodzi.Tominator pisze:Swoją drogą homsky co to za programik - podoba mi sie z tą predkością i symulacją przyspieszenia?
Odrazu musze sie przyznać , że nie mogłem znaleźć przełożeń skrzyni biegów z MK3 TDI 110PS i zapożyczyłem te przełożenia z MK4 TDI , także prędkości uzyskane na poszczególnych biegach moga byc troche inne niż w rzeczywistości w mk3 , ale na sumaryczne wyniki nie ma to az takiego dużego wpływu.
Tominator, wpisz w Google tekst "CarTest 4.5" i odrazu wyskoczy ci link do tego programiku , odrazu pozmieniaj jednostki angielskie na metryczne bo sie nie połapiesz w milach funtach i stopach.
Jest ten program tez na na forum w tematach przyklejonych w dziale VWspeed , ale cos te linki tam podane nie zawsze działają.
[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]
Poza tym wszystkim o czym tu piszecie ważny jest jeszcze stan samego silnika i jego osprzętu - mocno zabrudzone filtry paliwa czy powietrza też mają wpływ na osiągi silnika szczególnie przy mocach bliskich maksimum.
Jadąc kiedyś niemiecką autostradą zostałem wyprzedzony przez golfika TDI (o ile sobie przypominam te silniki nigdy nie miały mocy mniejszych niż 90KM - jeśli było inaczej to mnie poprawcie) Kawałek dalej jadąc pod długą niezbyt stromą górkę wyprzedziłem klienta mając ok. 140 na zegarze, na piątym biegu (mój ABS ma też 90KM). Dodam tylko że gostek stawiał za sobą zasłonę dymną.
Jadąc kiedyś niemiecką autostradą zostałem wyprzedzony przez golfika TDI (o ile sobie przypominam te silniki nigdy nie miały mocy mniejszych niż 90KM - jeśli było inaczej to mnie poprawcie) Kawałek dalej jadąc pod długą niezbyt stromą górkę wyprzedziłem klienta mając ok. 140 na zegarze, na piątym biegu (mój ABS ma też 90KM). Dodam tylko że gostek stawiał za sobą zasłonę dymną.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 128 gości