[all vw] czy wiesz ile wazy twoje koło ?
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Dokładnie, sam ciągle latam na stalowych 14tkach w obu autach. I jeszcze felgi nie pogiąłem. A drogi w Łodzi jakie są to wiecie... I nie mam czasu na certolenie się z autem. Poza tym wolę nie dokładać pracy amorkom (kpl gazowych sachsów w passacie, dwururowe, uwierzcie, super się jeździ). Wyglądać nie musi.
Ps. Ale mama dała radę!!!! Będzie prostowanie.
Ps. Ale mama dała radę!!!! Będzie prostowanie.
MH po przeszczepie bloku - alive&kicking!
- Dawca_Nerek
- Forum Master
- Posty: 1887
- Rejestracja: ndz kwie 24, 2005 10:08
- Lokalizacja: F1 DAWCA
Kurcze nie mam wagi żeby zwarzyć swoje 15" alu, ale ostatnio do firmy u mnie przyszły nowe wzory OZ i felga bez opony ważyła dokładnie 4,9kg czyli według danych i reklamy na stójkach 30% lżejsze od pozostałych!!!
P.S. Ważne też ile powietrza jest w oponie
P.S. Ważne też ile powietrza jest w oponie
Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
tu są masy coponiektórych felg
niestey małych rozmiarów nie ma
http://www.audiworld.com/tech/wheel22.shtml
[ Dodano: Sro Gru 14, 2005 23:58 ]
np ta felga 16 " wazy 9,15 kg (foto zapozyczone z inengo forum)
ile wazy stalówka 16?
[ Dodano: Czw Gru 15, 2005 00:03 ]
a tu cytuje jakiegoś mądrego gościa z innego forum
Typ numer 1
tu zaczyna sie cytat
"............Przy okazji tłumaczenia jednego z artykułów natknąłem się jakiś czas temu na dość ciekawą informację dot. kół, a ściślej rzecz biorąc - ich wagi. Zapewne wiele osób sobie nie zdaje sprawy, ale w sumie wszystkie 4 koła w bolidzie F1 stanowią ok. 10% jego CAŁKOWITEJ masy !
Szczególowe dane (dla sezonu 2005):
Przód :
Opona : 10,0 kg
Obręcz: 3,2 - 3,5 kg
Tył :
Opona : 12,0 kg
Obręcz: 3,5 - 3,7 kg
Wg moich wyliczeń komplet wychodzi 57,4 - 58,4 kg.
Dane dla opon Michelin'a. Bridgeston'y są ponoć nieznacznie lżejsze.
TYP numer 2
Myślę że warto w tym temacie skupic się na bardzo ważnej rzeczy. Kiedyś wczesniej wieloktornie zastanawioałem się dlaczego felgi F1 sa takie małe. Jest tutaj pewna anoalogia do opod suzych dragsterów.
Wiadomo powszechnie z drugiej zasady dynamiki, że przyspieszenie = siła / masę. W każdym wyścigowym aucie zależy nam żeby masa była jak najmniejsza. Tymczasem masa koła np 10kg nie wlicza sie do całkowitej masy jako efektywnie 10kg ale więcej (pod warunkiem że nadal korzystamy z poprzedniego wzoru). A to z tego powodu że koło posiada nie tylko energię w ruchu posuwystym ale również w ruchu obrotowym. Mozna więc przyjąc pewien współczynnik, który gdyby cała masa koła była skupiona na obwodzie zewnętrznym, to wynosiłby 2. Gdyby cała masa była skupiona na osi to współczynnik wynosiłby 1. W rzeczywistosci współczynniki wynoszą ok 1.4 -1.7. Czyli masa koła wliczona do masy bolidu wynosi już nie 10% ale ok 14-17% masy bolidu.
Głównie z tego powodu felga jest mała a opona duża.
Tak sobie myśle że i tak te opony sa lekkie. Moje opony (225) ważą po 10kg opona i 10kg felga........"
cieawe to jest to posatnowiłem wkleić
niestey małych rozmiarów nie ma
http://www.audiworld.com/tech/wheel22.shtml
[ Dodano: Sro Gru 14, 2005 23:58 ]
np ta felga 16 " wazy 9,15 kg (foto zapozyczone z inengo forum)
ile wazy stalówka 16?
[ Dodano: Czw Gru 15, 2005 00:03 ]
a tu cytuje jakiegoś mądrego gościa z innego forum
Typ numer 1
tu zaczyna sie cytat
"............Przy okazji tłumaczenia jednego z artykułów natknąłem się jakiś czas temu na dość ciekawą informację dot. kół, a ściślej rzecz biorąc - ich wagi. Zapewne wiele osób sobie nie zdaje sprawy, ale w sumie wszystkie 4 koła w bolidzie F1 stanowią ok. 10% jego CAŁKOWITEJ masy !
Szczególowe dane (dla sezonu 2005):
Przód :
Opona : 10,0 kg
Obręcz: 3,2 - 3,5 kg
Tył :
Opona : 12,0 kg
Obręcz: 3,5 - 3,7 kg
Wg moich wyliczeń komplet wychodzi 57,4 - 58,4 kg.
Dane dla opon Michelin'a. Bridgeston'y są ponoć nieznacznie lżejsze.
TYP numer 2
Myślę że warto w tym temacie skupic się na bardzo ważnej rzeczy. Kiedyś wczesniej wieloktornie zastanawioałem się dlaczego felgi F1 sa takie małe. Jest tutaj pewna anoalogia do opod suzych dragsterów.
Wiadomo powszechnie z drugiej zasady dynamiki, że przyspieszenie = siła / masę. W każdym wyścigowym aucie zależy nam żeby masa była jak najmniejsza. Tymczasem masa koła np 10kg nie wlicza sie do całkowitej masy jako efektywnie 10kg ale więcej (pod warunkiem że nadal korzystamy z poprzedniego wzoru). A to z tego powodu że koło posiada nie tylko energię w ruchu posuwystym ale również w ruchu obrotowym. Mozna więc przyjąc pewien współczynnik, który gdyby cała masa koła była skupiona na obwodzie zewnętrznym, to wynosiłby 2. Gdyby cała masa była skupiona na osi to współczynnik wynosiłby 1. W rzeczywistosci współczynniki wynoszą ok 1.4 -1.7. Czyli masa koła wliczona do masy bolidu wynosi już nie 10% ale ok 14-17% masy bolidu.
Głównie z tego powodu felga jest mała a opona duża.
Tak sobie myśle że i tak te opony sa lekkie. Moje opony (225) ważą po 10kg opona i 10kg felga........"
cieawe to jest to posatnowiłem wkleić
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
no napewno w jakiś stponiu biorą udziałw odprowadzaiu ciepła, ale powierzcnia styku felgi z piastą nie jest aż tak duża żeby miało to znaqczy wpływ, przy tych prędkościach które pozwajalą na prawdemozcno zagrzaac hamulce, glownym czynnikiem chladzacym jest jednak powietrze.....pamietacie stare Lancie Delta Integrale? mialy takie jakby wystajace kołpaki, to były łapy powietrze kierujące strue na tarcze....
Fegli w F1 są bardzo małe, po to żeby zmniejszyc mase na obwodzie koła,
Myśle ze gbyby miały za głowne zadanie odprowadzanie ciepła to były by za pewne ogromne....
Fegli w F1 są bardzo małe, po to żeby zmniejszyc mase na obwodzie koła,
Myśle ze gbyby miały za głowne zadanie odprowadzanie ciepła to były by za pewne ogromne....
A poza tym chyba ta balonowata opona ma znaczenie w bolidzie, bo zawieszenia tłumiącego nierówności toru to te ścigacze praktycznie nie mają. A poza tym chyba niska opona nie wytrzymałaby takich obciążeń cieplnych od tarcia o asfalt, zesmażyła by się po kilku okrążeniach. Gdybam, ale już o vw wiem więcej niż o F1
]
]
MH po przeszczepie bloku - alive&kicking!
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
zawieszenia to one mają bardzo zaawansowane!!! bolid waży jakoś ponad 600 kg i skakałby jak piłka gdy nie amortyzacja,
amortyzatory znajdują sie w kadłubie a nie przy kole, to też jest ciekawe
Widzieliście kiedyś takie wyścigi po lodowych torach np we francji, ciasne, zakrety non stop, prawie zero prostych, xsary jezdza np, wszytko 4x4 i kolce, a amorki maja pod kątem 45st do koła, widac przez tylne szyby w bagażniku, jak kielichy sie niemal dotykają , fajnie to wygląda jezdza pelnymi bokami caly czas gdzies w 6-8, nie pamietam jak to sie nazywalo "puchar czegoś tam" "coś tam TROPHY"
[ Dodano: Sob Gru 17, 2005 12:02 ]
NO w końcu znalazłem cokolwiek na temat wpływu masy nieresorowanej na fizyke jazdy
"Masa nieresorowana to masa opon, felg, hamulcow, fragmentow zawieszenia i
innych czesci, ktore poruszaja sie w osi pionowej razem z kolami. W typowym
samochodzie nieresorowane jest ok. 15% jego calkowitej masy. Jesli
pominiemy sprezystosc opon, cala ta masa przesuwa sie pionowo w
bezposredniej zaleznosci od uksztaltowania nawierzchni.
Stosunek masy nieresorowanej do masy resorowanej jest bardzo wazny,
poniewaz pionowe sily odzialywujace na mase nieresorowana poprzez wyboje na
drodze musza byc kontrolowane i pochlaniane przez mase resorowana. Gdy
opona trafia na wyboj, kolo jest przyspieszane w osi pionowej z predkoscia
zalezna od charakterystyki opony, rozmiaru nierownosci i poziomej predkosci
samochodu.
Im wieksza masa zostanie przyspieszona w ten sposob (im wieksza jest masa
nieresorowana), tym wieksza energie kinetyczna bedzie musialo pochlonac
zawieszenie auta, jesli masa resorowana ma pozostac w miejscu (zeby
samochod nie podskoczyl na wyboju). Dbalosc, aby masa nieresorowana byla
mozliwie najmniejsza jest wiec bardzo korzystna dla komfortu jazdy. Jesli
stosunek masy nieresorowanej do resorowanej jest kiepski (wysoki), kolo
bedzie rowniez slabiej przyciskane do podloza na dziurach. Pogarsza sie
wiec nie tylko komfort jazdy, ale rowniez "trzymanie sie" drogi."
amortyzatory znajdują sie w kadłubie a nie przy kole, to też jest ciekawe
Widzieliście kiedyś takie wyścigi po lodowych torach np we francji, ciasne, zakrety non stop, prawie zero prostych, xsary jezdza np, wszytko 4x4 i kolce, a amorki maja pod kątem 45st do koła, widac przez tylne szyby w bagażniku, jak kielichy sie niemal dotykają , fajnie to wygląda jezdza pelnymi bokami caly czas gdzies w 6-8, nie pamietam jak to sie nazywalo "puchar czegoś tam" "coś tam TROPHY"
[ Dodano: Sob Gru 17, 2005 12:02 ]
NO w końcu znalazłem cokolwiek na temat wpływu masy nieresorowanej na fizyke jazdy
"Masa nieresorowana to masa opon, felg, hamulcow, fragmentow zawieszenia i
innych czesci, ktore poruszaja sie w osi pionowej razem z kolami. W typowym
samochodzie nieresorowane jest ok. 15% jego calkowitej masy. Jesli
pominiemy sprezystosc opon, cala ta masa przesuwa sie pionowo w
bezposredniej zaleznosci od uksztaltowania nawierzchni.
Stosunek masy nieresorowanej do masy resorowanej jest bardzo wazny,
poniewaz pionowe sily odzialywujace na mase nieresorowana poprzez wyboje na
drodze musza byc kontrolowane i pochlaniane przez mase resorowana. Gdy
opona trafia na wyboj, kolo jest przyspieszane w osi pionowej z predkoscia
zalezna od charakterystyki opony, rozmiaru nierownosci i poziomej predkosci
samochodu.
Im wieksza masa zostanie przyspieszona w ten sposob (im wieksza jest masa
nieresorowana), tym wieksza energie kinetyczna bedzie musialo pochlonac
zawieszenie auta, jesli masa resorowana ma pozostac w miejscu (zeby
samochod nie podskoczyl na wyboju). Dbalosc, aby masa nieresorowana byla
mozliwie najmniejsza jest wiec bardzo korzystna dla komfortu jazdy. Jesli
stosunek masy nieresorowanej do resorowanej jest kiepski (wysoki), kolo
bedzie rowniez slabiej przyciskane do podloza na dziurach. Pogarsza sie
wiec nie tylko komfort jazdy, ale rowniez "trzymanie sie" drogi."
[all vw] czy wiesz ile wazy twoje koło ?
Witam wszystkich,
Powracając do tematu:
-stalówka 14" x5 + opona zimowa 10% zużycia 175x80 waży 15 kg
-stalówka 15" x6 + opona zimowa nowa 195x65 waży 17,25 kg
Swoją drogą - zastanawiam się nad lżejszymi felgami na lato. Co możecie polecić do 1.4 16V 75KM?
Wczoraj założyłem wspomniane wyżej stalówki 15" - delikatnie daje się odczuć spowolnienie reakcji autka - zobaczymy ja wyjdzie ze spalaniem.
Jeżeli chodzi o właściwości trakcyjne to jestem bardzo pozytywnie zaskoczony - brak efektu kołysania i bujania autem przy manewrach czy dużych prędkościach.
Pozdrawiam,
Bezawaryjnej jazdy.
Powracając do tematu:
-stalówka 14" x5 + opona zimowa 10% zużycia 175x80 waży 15 kg
-stalówka 15" x6 + opona zimowa nowa 195x65 waży 17,25 kg
Swoją drogą - zastanawiam się nad lżejszymi felgami na lato. Co możecie polecić do 1.4 16V 75KM?
Wczoraj założyłem wspomniane wyżej stalówki 15" - delikatnie daje się odczuć spowolnienie reakcji autka - zobaczymy ja wyjdzie ze spalaniem.
Jeżeli chodzi o właściwości trakcyjne to jestem bardzo pozytywnie zaskoczony - brak efektu kołysania i bujania autem przy manewrach czy dużych prędkościach.
Pozdrawiam,
Bezawaryjnej jazdy.
[/quote]Ważą wiecej na 100% moge to potwierdzic bo kiedys takie kupilem do Matiza i czujesz to juz podnoszac je -ciezkie jak cholera- nie mowiac juz o jezdzie na nalewkach->>tragedia!![/quote]
Kolego nie wiem jakiej produkcji miales te nalewki bo jest kilku producentow w Polsce ale ja powiem Ci jedno jesli chodzi o opony zimowe to ida jak "czołgi" wcale nie hucza i maja bd przyczepnosc dla porownania mam zalozone Good Year 2 z przodu to powiem Ci jedno WIECEJ TAKIEGO GÓ-Wna nie załoze, tak huczą niesamowicie jakby miały mi wszystkie łożyska własnie odpaść wiec ja absolutnie sie z Toba nie zgadzam, a jeśli chodzi o letnie to nie testowalem Chce jeszcze pożyc ^,^ Pozdro Kupuj zimowe nalewki z firmy Profil.
Kolego nie wiem jakiej produkcji miales te nalewki bo jest kilku producentow w Polsce ale ja powiem Ci jedno jesli chodzi o opony zimowe to ida jak "czołgi" wcale nie hucza i maja bd przyczepnosc dla porownania mam zalozone Good Year 2 z przodu to powiem Ci jedno WIECEJ TAKIEGO GÓ-Wna nie załoze, tak huczą niesamowicie jakby miały mi wszystkie łożyska własnie odpaść wiec ja absolutnie sie z Toba nie zgadzam, a jeśli chodzi o letnie to nie testowalem Chce jeszcze pożyc ^,^ Pozdro Kupuj zimowe nalewki z firmy Profil.
Ostatnio zmieniony śr mar 24, 2010 07:28 przez sklejku, łącznie zmieniany 4 razy.
[all vw] czy wiesz ile wazy twoje koło ?
Witam wszystkich,
Od niecałego miesiąca jestem posiadaczem nowych kół. Udało mis się zostawić masę standardowego koła 175x80x14 a nawet zmniejszyć ja o 0,5 kg.
Teraz mam ALU 6,5x15 + opona 192x65x15 = 14,5kg
a była ori stal+ opona 175x80x14 = 15kg
W międzyczasie przed przesiadką na ALU jeździłem na ori stali + opona 195x65x15 = 17,25kg.
Niby różnica była tylko (lub aż) 2,25kg na koło ale efekt okazał się być znaczący.
Powiem krótko - warto pokusić się o lżejsze felgi i opony. Efekt jest naprawdę odczuwalny w postaci bardziej kulturalnej i niewysilonej pracy zawieszenia, nie wspominając już o kilku innych plusach takiego przedsięwzięcia takimi jak lepsze rozpędzanie autka i co najważniejsze - o wiele bardziej efektywne hamowanie (nie trzeba używać większej siły).
Teraz po założeniu ALU - prawie nie czuć różnicy miedzy fabrycznymi 175x80x14 a obecnymi 195x65x15.
Zauważyłem delikatny wzrost spalania (0,2l/100km) oraz delikatne spowolnienie reakcji autka ale ten efekt jest prawie niezauważalny.
Od niecałego miesiąca jestem posiadaczem nowych kół. Udało mis się zostawić masę standardowego koła 175x80x14 a nawet zmniejszyć ja o 0,5 kg.
Teraz mam ALU 6,5x15 + opona 192x65x15 = 14,5kg
a była ori stal+ opona 175x80x14 = 15kg
W międzyczasie przed przesiadką na ALU jeździłem na ori stali + opona 195x65x15 = 17,25kg.
Niby różnica była tylko (lub aż) 2,25kg na koło ale efekt okazał się być znaczący.
Powiem krótko - warto pokusić się o lżejsze felgi i opony. Efekt jest naprawdę odczuwalny w postaci bardziej kulturalnej i niewysilonej pracy zawieszenia, nie wspominając już o kilku innych plusach takiego przedsięwzięcia takimi jak lepsze rozpędzanie autka i co najważniejsze - o wiele bardziej efektywne hamowanie (nie trzeba używać większej siły).
Teraz po założeniu ALU - prawie nie czuć różnicy miedzy fabrycznymi 175x80x14 a obecnymi 195x65x15.
Zauważyłem delikatny wzrost spalania (0,2l/100km) oraz delikatne spowolnienie reakcji autka ale ten efekt jest prawie niezauważalny.
Pozdrawiam
Bezawaryjnej jazdy
Bezawaryjnej jazdy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 201 gości