Elektryczne szyby

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Bartosz85
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: wt sty 08, 2008 01:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Bartosz85 » czw lis 12, 2009 15:24

Chciałem założyć przekaźnik po to:
1) odciążyć przełączniki szyb
2) przekaźnik wyłączy napięcie jak szyba się zablokuje
chciałem go w ten sposób założyć:
http://obrazki.elektroda.net/91_1249379205.gif
+ do przekaźnika dam z aku a do wyłącznika ze stacyjki (odciąży wyłaczniki).
Po 2 przekaźniki na strone. Założone w ten sposób spełnią moje dwa powyższe oczekiwania. Myle się??


Pozdrawiam Bartosz

Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » czw lis 12, 2009 15:30

Tak też można - myślałem, ze piszesz o tym, jak był podłączony oryginalny przekaźnik. Ale jak podłączysz tak, jak na tym rysunku, to właśnie odciążysz stacyjkę i przełączniki.



mate64
Forum Master
Forum Master
Posty: 1547
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 20:30
Lokalizacja: EU

Post autor: mate64 » czw lis 12, 2009 15:51

Bartosz85, zadziałać za działa ale masz 4 (lub 8 ) dodatkowe przekaźniki które w sumie niezbyt wiele ci dadzą, bo owszem odciążysz stacyjkę i przełączniki tylko po co? Komplikujesz troche prosty w sumie układ.
Ostatnio zmieniony czw lis 12, 2009 15:51 przez mate64, łącznie zmieniany 1 raz.


Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.

Bartosz85
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: wt sty 08, 2008 01:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Bartosz85 » pt lis 13, 2009 17:33

Bede miał 4 przekazniki. Może troche komplikuje ale:
- szyby beda dzialac po przekreceniu zaplonu (tak chce zeby bylo),
- nie musze szukać grubego przewodu + bo pociągne go sam z aku do przekaźnika i dalej będzie podawany na silnik szyby (a + po zapłonie może być cienki bo bedzie tylko do wyłącznika),
- odciąże stacyjke i przełączniki,
- i najważniejsze o co mi chodziło to przekażniki odłączą prąd w razie zablokowania szyby.

Wersja ostateczna układu (działanie podczas otwierania, analogicznie podczas zamykania zamienia się + z - na wyjściu z przełącznika):

Obrazek

Czy na + z akumulatora do przekaźnika też musi być bezpiecznik czy jego role spełnia przekażnik? Jesli musi być to jaki i jakie te przekaźniki (30A/40A moga byc?)
Ostatnio zmieniony pt lis 13, 2009 20:37 przez Bartosz85, łącznie zmieniany 3 razy.


Pozdrawiam Bartosz

mate64
Forum Master
Forum Master
Posty: 1547
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 20:30
Lokalizacja: EU

Post autor: mate64 » pt lis 13, 2009 23:13

Bartosz85 pisze:- i najważniejsze o co mi chodziło to przekażniki odłączą prąd w razie zablokowania szyby.
??? skąd taki wniosek???? to jest kompletna bzdura, przekaźnik nie odłączy ci wtedy zasilania, ty wgóle wiesz jaką rle pełni przekaźnik a jaką polimer?


Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.

greg

Post autor: greg » pt lis 13, 2009 23:32

Bartosz85 pisze:Czy na + z akumulatora do przekaźnika też musi być bezpiecznik czy jego role spełnia przekażnik??
musi - przekaźnik przekazuje a nie zabezpiecza
Bartosz85 pisze:Jesli musi być to jaki bo przekaźnik jest 30A/40A.
trochę większy niż max obciążenie - czyli jeśli łączny pobór prądu ma max 15A to bezpiecznik 20



Bartosz85
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: wt sty 08, 2008 01:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Bartosz85 » ndz lis 15, 2009 01:15

To w takim razie co mam zrobić (założyć) żeby przy zablokowaniu szyby lub trzymaniu za dlugo wylacznika nie palil sie bezpiecznik?? Jak to jest rozwiaząne w oryginalnych instalacjach?? Z tego co ja wiem na temat przekaźników to jeżeli jest 30/40A to 30A to obciazenie "normalne" dla niego a przy skoku do 40A przekaźnik się wyłącza tak gdzies ostatnio wyczytalem. :/ Powoli juz watpie że uda mi sie to założyć i wszystko bedzie działać tak jak powinno. Prosze o pomoc jak to wszystko poskładac w calosc, najlepiej jakis prosty schemacik. Z góry wielkie dzieki.
Ostatnio zmieniony ndz lis 15, 2009 01:21 przez Bartosz85, łącznie zmieniany 2 razy.


Pozdrawiam Bartosz

Awatar użytkownika
TheBiSHoP
Forum Master
Forum Master
Posty: 1024
Rejestracja: czw gru 16, 2004 21:35
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Post autor: TheBiSHoP » ndz lis 15, 2009 01:35

Bartosz85 pisze:to jeżeli jest 30/40A to 30A to obciazenie "normalne" dla niego a przy skoku do 40A przekaźnik się wyłącza tak gdzies ostatnio wyczytalem.
totalna bzdura. 30A przekaźnik jest z stanie przesłać ciągłego obciążenia i wytrzyma chwilowy skok prądu do 40A.
Bartosz85 pisze:To w takim razie co mam zrobić (założyć) żeby przy zablokowaniu szyby lub trzymaniu za dlugo wylacznika nie palil sie bezpiecznik??
Nic nie robić. Dać taki bezpiecznik który się nie spali. W momencie zablokowania szyby przez silnik płynie prąd przeciążenia. Najlepiej jest zmierzyć ile faktycznie pobierane jest prądu i taki dać bezpiecznik. Umnie jest to 6-7A w momencie ruchu szyby i 10-11A w stanie zablokowania więc bezpiecznik 25A na dwie szyby

[ Dodano: Nie Lis 15, 2009 00:39 ]
Bartosz85 pisze:Wersja ostateczna układu (działanie podczas otwierania, analogicznie podczas zamykania zamienia się + z - na wyjściu z przełącznika):
i jak podłączysz to tak jak rozrysowałeś to będzie ok


Obrazek Obrazek

mate64
Forum Master
Forum Master
Posty: 1547
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 20:30
Lokalizacja: EU

Post autor: mate64 » ndz lis 15, 2009 01:52

Bartosz85, przekażniki NIE SŁUŻĄ do zabezpieczania obwodu, one przekazują prąd. W twoim przypadku pomimo przekaźników bezpieczniki i tak sie spalą.

Jeśli chcesz żeby w razie przeciążenia układ się wyłączał to napisałem ci wyżej jakie jest rozwiązanie fabryczne:
mate64 pisze:Warto pomyśleć w twoim przypadku o bezpiecznikach polimerowych. ORI w starszych VW sie sprawdzały. Dodatkowo polimery w pewnym stopniu wyeliminują niebezpieczeństwo poważnego przycięcia kończyny szybą.
Bezpiecznik polimerowy działa w ten sposób że nie przepala się przy przeciążeniu tylko przestaje przewodzić prąd, kiedy ostygnie wraca do stanu z przed przeciążenia. rozwiązanie fabryczne i skuteczne.

Komplikujesz niepotrzebnie: załóż przekaźnik żeby odciązyć kostkę stacyjki, załóż jeden polimerowy bezpiecznik 20-30 A i po sprawie.


Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.

Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » ndz lis 15, 2009 02:00

Bartosz85 pisze:Z tego co ja wiem na temat przekaźników to jeżeli jest 30/40A to 30A to obciazenie "normalne" dla niego a przy skoku do 40A przekaźnik się wyłącza tak gdzies ostatnio wyczytalem.
Oznaczenia z użyciem znaku "/" (np. 30/40A) oznaczają, że urządzenie jest w stanie załączać prąd o wartości niższej (tu 30A) a przewodzić o wartości wyższej (tu 40A) jeśli jest włączany jakimś inny wyłącznikiem.
Urządzenia elektryczne przewodzą większe prądy niż są w stanie rozłączać, wynika to z oddziaływania łuku elektrycznego, nieco to już skomplikowane ale tak jest.



Bartosz85
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: wt sty 08, 2008 01:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Bartosz85 » pn lis 16, 2009 12:32

Ok polacze wszystko tak jak na schemacie powyzej i dam bezpicznik przed przekaźnikami.


Pozdrawiam Bartosz

mate64
Forum Master
Forum Master
Posty: 1547
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 20:30
Lokalizacja: EU

Post autor: mate64 » pn lis 16, 2009 15:55

Bartosz85, aleś sie uparł na te przekaźniki i bezpiecznik. Dałbyś JEDEN przekaźnik i JEDEN bezpiecznik polimerowy i miałbyś full wypas, zabezpieczenie stacyjki, zabezpieczenie przed przeciążeniem...


Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.

Bartosz85
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: wt sty 08, 2008 01:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Bartosz85 » pn lis 16, 2009 17:35

Nie uparłem się, poprostu nie wiem jak to zrobić na jednym bezpieczniku i przekazniku. Jesli wiesz to podrzuć prosze schemacik, napewno go wykorzystam. Z góry dzieki. :pub:
Ostatnio zmieniony pn lis 16, 2009 17:38 przez Bartosz85, łącznie zmieniany 2 razy.


Pozdrawiam Bartosz

mate64
Forum Master
Forum Master
Posty: 1547
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 20:30
Lokalizacja: EU

Post autor: mate64 » pn lis 16, 2009 18:04

bezpiecznik na+ z aku, przekaźnik: + z aku i dalej + na włączniki, a sterowanie cewką przekaźnika + po stacyjce i masa.


Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 473 gości