Witam,
Mam bardzo poważne problemy z rozruchem. Golf III 1996 Bon Jovi benzyna 1.6.
Zimny nie zapala. Męczę go rozrusznikiem kilkanaście razy. Na początku pyrka i gaśnie. Potem trochę potrzyma, zgaśnie. Potem wejdzie na obroty jałowe (900o/min), dam gazu i zdechnie. Dopiero delikatnie i powoli daje gazu i jakoś się rozrusza. Początkowo jest bardzo słaby, ale jak się "przepali" to już rwie.
Był w serwisie. Wymieniona pompa paliwa, palec rozdzielacza, nowa kopułka rozdzielacza, ustawiony zapłon. Kasa poszła, objawy pozostały, na serwis więcej nie liczę.
W końcu sam się za niego wziąłem. Niestety nie mam schematu. Więc wyposażony w miernik i oscyloskop sprawdziłem: sterowanie przepustnicą (rozebrałem przepustnicę, wyczyściłem, silniczek DC kręci jak ma kręcić, potencjometry działają), sterowanie modułem cewki zapłonowej, sygnał z czujnika halla. Wygląda że wszystko gra. Impulsy idą, samochód nie zapala.
Udało mi się (choć nie do końca poprawnie) odnaleźć w sterowniku kilka styków:
2 - cewka wtryskiwacza 1
cewka wtryskiwacza 4
7 - sterowanie modułem cewki zapłonowej
(impuls co 4 impulsy z hallotronu - raz na 4-ry cylindry)
18 - zasilanie (-)
przepustnica - styk zamkniętej przepustnicy (pin 3)
hallotron - zasilanie (-)
22 - zasilanie (+)
modułu cewki zapłonowej - zasilanie (+)
22 - cewka wtryskiwacza 1
25 - przepustnica - szczotka silnika DC (pin 2)
28 - przepustnica - końcówka potencjometru silnika/serwa DC (pin
1,173kOhm przy zamknięciu
maleje przy sterowaniu silnika DC
30 - przepustnica - szczotka silnika DC (pin 1)
35 - przepustnica - styk zamkniętej przepustnicy (pin 7)
końcówka potencjometru silnika/serwa DC
40 - przepustnica - końcowka potencjometru przepustnicy (pin 5)
41 - przepustnica - końcówka potencjometru przepustnicy (pin 4)
0,833kOhm przy zamknięciu
oporność rośnie przy otwarciu
44 - impulsy z hallotronu
(jeden impuls na każdy cylinder - 4ry na obrót wału)
45 - hallotron - zasilanie (+)
48 - cewka wtryskiwacza 4
(pinu 22 nie jestem pewien)
Zmierzyłem czas trwania impulsów na cewce wtryskiwaczy gdy silnik już chodzi - 4ms. Rano na zimnym sprawdzę czy będzie taki sam czas.
Podejrzewam że to być może jakiś czujnik temperatury oszukuje. Na zimnym silniku sterownik nie wzbogaca mieszanki (to mi wyjdzie jak zmierzę czas wtrysku na zimnym silniku - czy jest dłuższy niż na ciepłym silniku).
Na ciepłym silniku trzyma obroty jałowe idealnie, więc serwo DC/przepustnica są sterowane OK. Jedynie chyba coś z dawkowaniem paliwa przez wtryskiwacze jest nie tak - jakiś czujnik (temperatury, powietrza, itp) gdy jest zimny. Wydaje mi się że to jakaś pierdoła którą trzeba wyłapać.
W związku z tym - czy miałby ktoś schemat sterownika którego piny odpowiadały by powyższym i mógłby mi powiedzieć na które piny wchodzą czujniki temperatury silnika (cieczy chłodzącej) i powietrza i jakie mniej więcej wartości oporności powinny na nich być przy zimnym silniku.
Z góry dzięki za pomoc,
Sławek
[MK3] problem z rozruchem - potrzebny kawałek schematu
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
A czemu sięgasz od razu tak głęboko, po prostu sprawdź czujnik temperatury omomierzem (normy i które 2 z czterech pinów mierzyć znajdziesz na forum) i we wtyczce czy ma zasilanie 5V po zapłonie.
Co do schematu - nie ma silnika ABE, to symbol z tabliczki który nie oznacza typu silnika, więc musisz to dopisać jeśli chcesz schemat (wlepa w bagażniku albo pierwsze trzy znaki z numeru silnika na bloku.
Co do schematu - nie ma silnika ABE, to symbol z tabliczki który nie oznacza typu silnika, więc musisz to dopisać jeśli chcesz schemat (wlepa w bagażniku albo pierwsze trzy znaki z numeru silnika na bloku.
Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.
No i po problemie.
Podłączyłem oscyloskop i patrzyłem na czas wtrysku. Na zimnym silniku (przy rozruchu) tak samo krótkie jak przy rozgrzanym. Czyli komputer nie wzbogaca mieszanki przy zimnym silniku (nie załącza ssania).
Podpiąłem się kompem i VAGiem odczytałem temp. płynu chłodzącego (przy zimnym silniku) - było 130 st C!!!
No to nic dziwnego że komp sądzi że odpala z rozgrzanym silnikiem i nie wydłuża czasu wtrysku!
Naiwnie myślałem, że skoro podłączali się z kompem do samochodu to przynajmniej sprawdzili takie podstawy jak czujniki temperatury, sygnał z przepustnicy itp.
Więc sam tego nie zrobiłem tylko od razu z oscyloskopem szukałem czy wszystkie sygnały idą jak potrzeba.
Nie mniej jednak, dzięki za pomoc!!!
Sławek
P.S.
Spiszę wszystkie oznaczenia z silnika jakie się da. Jakby ktoś mógł mi podrzucić schemat (tak na przyszłość - wystarczy rozpiska pinów w kompie) to będę wdzięczny.
Podłączyłem oscyloskop i patrzyłem na czas wtrysku. Na zimnym silniku (przy rozruchu) tak samo krótkie jak przy rozgrzanym. Czyli komputer nie wzbogaca mieszanki przy zimnym silniku (nie załącza ssania).
Podpiąłem się kompem i VAGiem odczytałem temp. płynu chłodzącego (przy zimnym silniku) - było 130 st C!!!
No to nic dziwnego że komp sądzi że odpala z rozgrzanym silnikiem i nie wydłuża czasu wtrysku!
Naiwnie myślałem, że skoro podłączali się z kompem do samochodu to przynajmniej sprawdzili takie podstawy jak czujniki temperatury, sygnał z przepustnicy itp.
Więc sam tego nie zrobiłem tylko od razu z oscyloskopem szukałem czy wszystkie sygnały idą jak potrzeba.
Nie mniej jednak, dzięki za pomoc!!!
Sławek
P.S.
Spiszę wszystkie oznaczenia z silnika jakie się da. Jakby ktoś mógł mi podrzucić schemat (tak na przyszłość - wystarczy rozpiska pinów w kompie) to będę wdzięczny.
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 205 gości