Przekaźnik 31

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Przekaźnik 31

Post autor: Jajcek » ndz sie 09, 2009 19:11

Mam pytanko o to jaką dokładnie funkcję pełni ten przekaźnik. Na forum był wiele razy poruszany temat tego przekaźnika ale nie ma odpowiedzi na pytania które znajdą sie na końcu tego postu. Wentylator wyłączał mi się po wyłączeniu zapłonu po ok 30 min. Kupiłem nowy czujnik i wkręciłem go w chłodnicę. Pomogło to ymczasowo gdyż wentylator wyłączał mi się po wymianie tego czujnika po ok 1 min ale za chwilę znów się załączał i chodził tak kolejne 25 min. Zaczęło mnie to irytować i zasięgnąłem wiedzy innych userów z forum i okazało się iż z tak długą pracą wentylatora ma coś wspólnego przekaźnik 31 (problem w tym że nikt nie wiedział dokładnie co wspólnego). Pojechałem na szrot i kupiłem nny przekaźnik 31. I tu zaczynają się schody. Wymieniłem przekaźnik i okazało się iż wskazówka od temperatury płynu chłodzącego na nagrzanym silniku była w różnych pozycjach na każdym z przekaźników. Wentylator załączał się za każdym razem jak wskazówka była na 1/4 pola (mam chyba też teromstat do wymiany bo na postoju łapie temperaturę ok 90st a jak tylko ruszę to pokazuje temperaturę ok70st). Różnica jaką zauważyłem jest taka że po wyłączeniu zapłonu po ok 15 sekundach wentylator się wyłącza i już się ponownie nie załącza jak to było na starym przekaźniku. Teoretycznie powinienem byc zadowolony bo problem długochodząego wentylatora się rozwiązał. Pytanie jest tylko po co jest faktycznie ten przekaźnik 31. Jedni piszą iż silnik 1,8 GU (gaźnik) musi mieć ten przekaźnik i że ten wentylator w tych silnikach ma chodzić tak długo a inni natomiast piszą że ten wentylaotr nie ma na milion procent chodzić tak długo i że to jest coś nie tak z tym przekaźnikiem. Jaka jest naprawdę prawda o roli funkcji tego przekaźnika
Ostatnio zmieniony ndz sie 09, 2009 19:35 przez Jajcek, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » ndz sie 09, 2009 22:03

Jajcek pisze:musi mieć ten przekaźnik i
nie musi tylko może, ja miałem GU z 1984 i nie miałem, nowsze miały. Przekaźnik ten zwie się sterownikiem dodatkowego biegu wentylatora( w schematach ma symbol J138) . Konkretnie uruchamia go na II biegu, kiedy są spełnione dwa warunki: po pierwsze brak zapłonu, po drugie zwarty dodatkowy czujnik temperatury, który nie wiem gdzie masz, ale pewnie przy gaźniku gdzieś. Czujnik ten zwiera się przy 70 stopniach i zapewne u Ciebie szwankuje czy zwiera przy niższej temperaturze albo jego kabelek sie przetarł i ma zwarcie do masy. Skąd te myki ze wskazówką nie mam pojęcia, może po prostu faktycznie działający nieprawidłowo II bieg obniża temperaturę w czasie jazdy
Obrazek


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Post autor: Jajcek » pn sie 10, 2009 09:05

A może mi ktoś powiedzieć gdzie mniej więcej szukać tego czujnika przy gaźniku (proszę o foto jak ktoś mże zrobić). Wymieniłem spowrotem przekaźnik na ten stary i zauważyłem że wentylator chodzi na obydwu biegach a na tym nowym przekaźniku tylko na 1 biegu. Który więc przekaźnik ma zostać jako ten działający prawidłowo???



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » pn sie 10, 2009 10:40

Jajcek, ale ten przekaźnik w żaden spośób nie wpływa na działanie termostatu umieszczonego w chłodnicy. Wentylator sterowany jest jakby z dwóch miejsc - z termostatu w chłodnicy i z termostatu w gaźniku. Nie ma on wpływu przy jakiej temperaturze załaczy się wnetylator, bo to jest jakby na sztywno ustalone w termostacie, przy jakiej temperaturze się załacza. Nawet jak wyciągniesz ten przekaźnik, to wentylator będzie się załaczał przy tych samych temperaturach, za pomoca termostatu w chłodnicy - jedynie termostat w gaźniku nie będzie mógł go załączyć. Nie ma on także wpływu na to, czy wentylator chodzi na jednym, czy na dwóch biegach. Poza tym ten przekaźnik w żadnym wypadku nie wpływa na wskazanie temperatury w liczniku.
Jedyne, co robi ten przekaźnik to nie dopuszcza do załaczenia wentylatora z termostatu w gaźniku wtedy, kiedy zapłon jest włączony, oraz nie dopuszcza do długotrwałej pracy wentylatora kiedy ten załączy się na sygnał w termostatu w gaźniku. Jak widać przekaźnik ten ma jedynie wpływ na załaczenie się wentylatora z termostatu w gaźniku. I nic więcej - żadne wskazania temperatury, żadne biegi wnetylatora, żadne temperatury załączania. Nie ma on wpływu na to, jak termostat w chłodnicy steruje wentylatorem.

Obrazek - tutaj masz fotkę tego termostatu w gaźniku 2EE - to czerowne wkręcone w korpus gaźnika to termostat i do niego podłączona jest wtyczka. Całośc na zamontowanym gaźniku jest od strony przegrody i praktycznie tego nie widać.



Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Post autor: Jajcek » pn sie 10, 2009 11:43

Przeczyściłem styki (zarówno w przekaźniku jak i te które są przy tym termostacie w gaźniku - zaśnidziałe!!!) i teraz wentylator wyłącza się po ok 30 sekundach od wyłączenia zapłonu i się już nie włącza. Mam nadzieję iż problem się rozwiązał
Ostatnio zmieniony pn sie 10, 2009 11:49 przez Jajcek, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » pn sie 10, 2009 12:37

Na to wygląda, pozostjae pogratulować wyleczenia autka


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 529 gości