155/80 czy 175/70 (r13) ??? Które lepsze w zimie ???

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
ppoll27
Forum Master
Forum Master
Posty: 1269
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 21:17
Lokalizacja: Kraków

155/80 czy 175/70 (r13) ??? Które lepsze w zimie ???

Post autor: ppoll27 » wt sty 17, 2006 00:28

W instrukcji do Golfiaka (wydanie 1990) dla "słabych" silników zalecane opony zimowe to 155/80 R 13. Jak sądzicie - a może macie jakieś doświadczenie - jest sens ładowac takie opony na zimę np do 1.6 albo 1.8 zamiast 175/70 R 13 ?? W sumie to 155/80 ma mniejszą powierzchnię = większy nacisk jednostkowy - czy taka zmiana może poprawiac przyczepnośc w warunkach zimowych ?? A może wręcz przeciwnie ?? :niewiem:



vwfun
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 143
Rejestracja: sob paź 29, 2005 00:54
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: vwfun » wt sty 17, 2006 01:04

na zime zalecane sa opony wezsze.spojrz ze nawet w samochodach klasy WRC opony zimowe sa waziutkie. to pomaga im sie przedzierac przez zaspy.snieg stwarza wtedy mniejszy opor:)



Awatar użytkownika
daaroo
Forum Master
Forum Master
Posty: 1784
Rejestracja: ndz paź 24, 2004 01:33
Lokalizacja: Skarzysko/Krakow
Kontakt:

Post autor: daaroo » wt sty 17, 2006 01:07

w ubieglym roku jezdzilen na 155/13 w tym na 185/60/14. W sniegu 155/13 spisywaly sie sto razy lepiej od 185. Na suchym asfalcie to wiadomo ale w zime nie jezdzi sie tak szybko jak w lato :)
Ostatnio zmieniony wt sty 17, 2006 01:14 przez daaroo, łącznie zmieniany 1 raz.



vwfun
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 143
Rejestracja: sob paź 29, 2005 00:54
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: vwfun » wt sty 17, 2006 01:11

dokladnie zaloz sobie te wezsze.jak wjedziesz w snieg gleboki(czego ci w sumie nie zycze) to przynajmniej masz wieksza szanse na to ze wyjedziesz :)



bodzio_j
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3850
Rejestracja: sob lip 09, 2005 10:05
Lokalizacja: Skawina
Kontakt:

Post autor: bodzio_j » wt sty 17, 2006 05:47

Zdecydowanie wężze. Średnica koła pozostaje mniej więcej taka sama jak 175/70, tak jak napisałeś - nacisk jednostkowy na drogę jest większy a tym samym lepsza przyczepność, lepiej odprowadzana jest woda, czy błoto pośniegowe, mniejsze opory toczenia, opona jest ciut wyższa (155/80-124mm, 175/70-122mm) a więc mniej podatna na uszkodzenia, no i w razie najechania na coś twardego mniejsze prawdopodobieńdtwo uszkodzenia felgi. Śmiało zakładaj.
BTW. 155/80 zapewne będzie tańsza.



Awatar użytkownika
ppoll27
Forum Master
Forum Master
Posty: 1269
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 21:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ppoll27 » wt sty 17, 2006 10:12

Dzieki za info, a powiedzcie jeszcze jak sie ma ten pomysl pod katem :
> felg - mam 5,5 J x 13 - to chyba nie rzutuje ??
> indexu obciazenia - np. Frigo 155 ma 79 a 175 ma 82 ?? tyle chyba wystarczy ??
> mam 1,6 a w instrukcji 155 zalecaja do 1,3 - to chyba nie ma znaczenia ??
Moze te pytania "glupie" ale wiem ze niemcy bez sensu instrukcji nie pisza :?:



Awatar użytkownika
homsky
VW Baron
VW Baron
Posty: 3307
Rejestracja: pt lis 11, 2005 20:03
Lokalizacja: Nowa Ruda

Post autor: homsky » wt sty 17, 2006 13:49

ppoll27 pisze:Dzieki za info, a powiedzcie jeszcze jak sie ma ten pomysl pod katem :
> felg - mam 5,5 J x 13 - to chyba nie rzutuje ??
> indexu obciazenia - np. Frigo 155 ma 79 a 175 ma 82 ?? tyle chyba wystarczy ??
> mam 1,6 a w instrukcji 155 zalecaja do 1,3 - to chyba nie ma znaczenia ??
na fele 5,5J smiało możesz zakładać oponę 155/80 , pasowałaby nawet 145/80!
Indeksem nosności opony "79" sie nie przejmuj , jest i tak duzo wyższy niz do golfa potrzeba! A na zasnieżone i zlodzone drogi opona 155 jest o wiele lepsza niż 175 , możesz odczuwac jedynie pewny dyskomfort prowadzenia auta na oponkach 155 na suchych asfaltach , ta opona bedzie bardziej pływała w zakretach, ale za to na sniegu rewelacja - a zimą przeciez o to chodzi żeby na sniegu auto dobrze sie prowadziło. A opony 155 zalecane sa do golfów z motorem 1.3 tylko ze wzgledu na dośc słabe osiagi silnika 1.3 - kompromis między prowadzeniem auta a osiagami , wiadomo że 155 ma mniejsze opory niz 175 , a dla silniczka co ma 55 kucyków do spora róznica!



Rej
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 69
Rejestracja: sob sty 14, 2006 11:58
Lokalizacja: Trzebinia

Post autor: Rej » wt sty 17, 2006 13:53

Witam. Jak wiadomo na śliskiej nawieżchni opona szersz ma lepszą przyczepnosc ale jesli chodzi o śnieg i żeby wyjechac gdzies bez problemu to lepiej sprawi sie opona węższa.

[ Dodano: Wto Sty 17, 2006 12:56 ]
W stary autku miałem opony 155 i wyjeżdzałem wszedzie bez problemu teraz ma 195 nie wyjezdzam nigdzie tylko w moim przypadku w dupe daje elektroniczny gaz auto musi byc na wysokich obrotach inaczej gaśnie a to nie jest wskazane w sniegu. Pozdrawiam.



bodzio_j
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3850
Rejestracja: sob lip 09, 2005 10:05
Lokalizacja: Skawina
Kontakt:

Post autor: bodzio_j » wt sty 17, 2006 15:53

Rej pisze:Jak wiadomo na śliskiej nawieżchni opona szersz ma lepszą przyczepnosc
Nieprawda. Kilka postów wyżej jest napisane dlaczego. Na śliskiej nawierzchni ważny jest nacisk na podłoże,a przy oponie szerszej jest mniejszy niż węższej.A większy nacisk to lepsza przyczepność. Teraz już powinieneś wiedzieć dlaczego ba 195 nie możesz wjechać .



Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » wt sty 17, 2006 16:38

Rej pisze:Witam. Jak wiadomo na śliskiej nawieżchni opona szersz ma lepszą przyczepnosc
To nie do końca tak, bo w zime każda nawierchnia jest raczej śłiska, wiec musiałbyś okreśłicco rozumiesz pod pojęciem "śliska naweirzchia"
śliski moze być zarówno czysty asfalt, jak i błoto pośniegowe na asfalcie, wiec zbytnio to uproszczasz i uogólniasz

Genelranie są takie dwie zasady:

jeśłi nawierzchnia jest asfaltowa i czysta, to tu działa zasada ze im szerza opona tym lepsza przyczepnosc

jełsi nawirzchnia jest rówznież asfaltowa ale przybrudzona (deszcz, śnieg, błoto) to im węższe tym lepiej,

No a jeśli nawierzchnia nie jest asfaltowa tylko lużna to też idziemy w strone węższych...

Aha :grin: zasada ostnia to że na lodzie nic nie trzyma, tylko kolcowane ale to nielegalne.....

Ktos tam dobrze wczesniej gadał, chodzi tu o jednostkowy nacisk na podłoze, zwiekszamy ten nacisk zwężając opone.....z tym ze wiadomo , bez przesady, za wąska opona na czystym asfalcie nie bedzie tez trzymac.......155 zakładaj moim zdaniem na zime, pozdro :pub:



Awatar użytkownika
zbyszegk
GTI Edition
GTI Edition
Posty: 749
Rejestracja: pt gru 02, 2005 20:46
Lokalizacja: BT
Kontakt:

Post autor: zbyszegk » wt sty 17, 2006 19:28

ja mam 155/80 i bardzo dobrze się spisują, mają dobrą przyczepność tylko w zakręty się gorzej wchodzi :)



Awatar użytkownika
pw524
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 304
Rejestracja: pt lut 18, 2005 17:22
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: pw524 » wt sty 17, 2006 19:49

155 troszkę głupio wyglądają ale będą się spisywać znacznie lepiej niż 185. Na zimę zdecydowanie wąskie. Osobiście serce mi sie kraja jak jesienią zdejmuję 195/50/15 i zakładam 165/65/13.



witek_vento1.8
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 91
Rejestracja: sob sty 14, 2006 17:29
Lokalizacja: Dębica

Post autor: witek_vento1.8 » wt sty 17, 2006 20:37

na lodzie nic się nie trzyma ale - opony zimowe są produkowane z mieszanki
z naturalnego kauczuku i dużo lepiej się trzymają na lodzie od letnich które są
na sztucznym kauczuku



Pan Japuk
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 217
Rejestracja: sob lis 20, 2004 20:49
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Pan Japuk » śr sty 18, 2006 00:22

Ja mam na zimę 155R13. Spisują się nieporównywalnie lepiej niż 175/70R13 które miałem wcześniej. No i o połowę lżej się kręci kierownicą hehe...



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 478 gości