Dlaczego wymyślono filtr stożkowy?
Ano dlatego żeby zmniejszyć opory przepływu powietrza zasysanego przez silnik.
Dlaczego należy zmniejszyć opory przepływu?
Ano dlatego, że aby zwiększać obroty silnika należy mu dostarczać coraz większą ilość paliwa w tym samym czasie. Żeby to paliwo mogło się całkowicie spalić (czyli oddać swą maksymalną energię) potrzebuje więcej tlenu (tlen mamy w powietrzu). Czyli w miarę wzrostu obrotów musimy dostarczać coraz więcej powietrza i to w dodatku w coraz krótszym czasie. Granica (obrotów), kiedy standardowy filtr staje się
istotną przeszkodą dla powietrza jest uzależniona od wielu czynników, ale śmiało można przyjąć, że są to obroty powyżej obrotów mocy maksymalnej danego silnika.
Jaki z tego wniosek?
Ano taki, że montaż filtra stożkowego ma sens wówczas, kiedy zamierzamy "kręcić" nasz silnik ponad nominalne obroty mocy maksymalnej. A żeby "przekręcanie" miało sens (czyli przynosiło wymierne efekty), to trzeba dokonać mechanicznego tuningu silnika. A to już całkiem inna bajka;)
P.S.
Przepraszam za długi post, ale chciałem to wyjaśnić obrazowo, tak aby nawet humanista zakumał o co chodzi;) (bez urazy wszyscy humaniści;)
(Ci co wiedzą, to i tak pewnie tego nie będą czytać)
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)