Co i jak dla początkujących.INSTALACJA OD A DO Z.
: sob paź 11, 2008 18:15
ludziska
Postaram się po kolei opisać jak porządnie założyć instalacje,podłączyć wzmacniacz,założyć nowe kable głośnikowe
1.Jednostka sterująca
Głównym i odgrywającym największą rolę sprzętem w aucie dla początkującego słuchacza jest jednostka sterująca(radio)
Jest ich wiele modeli ja wiadomo na dzisiejszym rynku....jak i kilka typów CD(tzw DECK) CD/MP3 DVD/CD/MP3
U mnie za taka jednostkę posłużyła Alpine CDA 9847R
Wkładamy dwa kluczyki które są opcjonalnie w zestawie i pociągamy do siebie.
Z tyłu opcjonalne wyjście na wzmacniacz i dodatkowe 2 następne Rear L + R i SW(subwoofer)
Elementy takie jak wejście na zmieniarkę/iPODA czy tez Ai-Net są elementami nie opcjonalnymi(dodatkowymi)
2.Montaż DYSTANSU
Dystans należy przykręcić w 3 miejscach.Dwa na dole przykręcamy najlepiej blachowkrętami.Jednakże na górze potrzebować będziemy czegoś dłuższego....i kilku podkładek by wyrównać i nie naciągać dystansu.
Jednak przed tą czynnością należy użyć plasteliny by dobrze ustawić dystans.
A na końcu przykładamy tapicerkę i pozbywamy się tego co jest nam niepotrzebne.Powoli bez pośpiechu...wytnijcie kawałek przyłóżcie znów wytnijcie i sprawdźcie.
Następnie przykładamy tapicerkę i wszystko jest ok.(U mnie trochę zeszło w prawą)
3.Montaż nowego grubszego kabla dla woofera
Odkręcamy ten speszyl/gumę jak kto woli w lewą stronę może to sprawić trochę kłopotu ale bez nerwów powoli jakoś pójdzie.
Szukamy wolnego miejsca i robimy tam dziurkę tak by nasz kabel przeszedł(ja to robiłem małym wiertłem i wkrętarką)
Następnie przekładamy kabel i wpinamy na miejsce biały element.
Następnie przedkładamy przez czarny element z tym,że tutaj jeszcze ten kabel przekładamy dalej do gumowej rurki aż wyjdzie nam w drzwiach gdzie już wcześniej zamontowaliśmy dystansy.
A po wszystkim na końcu kabla zakładamy wsówki by to wszystko miało ręce i nogi(żadnych skrętek czy innych tego typu....no chyba, że przylutować ale to nie opłacalne)
Efekt końcowy.
Można to podłączyć pod samo radio jakiś to zawsze efekt będzie zwłaszcza przy wygłuszonych drzwiach.Grzechem to nie jest.Jeśli ktoś nie ma zamiaru inwestować w wzmacniacz.Jednakże warto się zastanowić na nowym rozwiązaniem jakim jest wcześniej wspomniany wzmacniacz.
4.Prowadzimy i podłączamy zasilanie.
Zaczynamy od akumulatora stosujemy tu specjalny konektor który zaciskamy na kablu i solidnie przykręcamy do akumulatora.
Następnie robimy dziurkę w małej gumowej zaślepce i przekładamy przez nią kabel.
Krokiem następnym jest wyciągnięcie kabla z drugiej strony komory i przeciągnięcie go progiem aż do bagażnika.
Jest jeszcze kwesta kabla sygnałowego i kabli głośnikowych robimy dokładnie to samo co z kablem zasilającym - prowadzimy progiem z tym, że kable głośnikowe od strony pasażera prowadzimy ta o tą komorą by uniknąć pompy paliwa która to rzekomo emituje jakieś zakłócenia.
+12V czyli + z akumulatora najlepiej jest oprawić w widełka i zalać cyną by dobrze się to trzymało i oprawić oprawką termokurczliwą by potem nie pomylić z masą.
Można te części kupić oddzielnie bądź w komplecie jak kto woli.
GDN czyli masa także warto jest oprawić w widełka i zalać cyną.Przykręcamy do najbliższego miejsca w samochodzie np. karoseria, jakieś mocowanie siedzenia(ówcześnie warto miejsce przeczyścić papierem ściernym dal lepszego efektu)
REMOTE czyli sterowanie zasilaniem z radia(automatyczna antena) podłączamy to pod niebieski kabelek w radiu dzięki czemu przy włączamy radio włącza się nam wzmacniacz, gdy natomiast radio wyłączamy wyłącza się nam wzmacniacz.
W przypadku wzmacniacza XM5540 podłączamy sygnał i ustawiamy na 3Chanel gdyż sygnał będzie szedł dla przedniego zestawu i zmostkowanego subwoofera.
5.Kwestia wzmacniacza.
U mnie na pokładzie 1`ym wzmacniaczem w moim życiu był SONYM XM 5540 bez F
Wszystko dzięki kolegom z forum:) i tu dla nich pokłon za pomoc w wyborze tego klocka
Zniwelował on wszystkie błedy słyszalne na orginalnych tweeterach jak tchnął życie w woofery DLSa jak i IT ale o tym dalej
Tak wygląda mniej więcej u mnie
Tak wygląda jak jest przykręcony....pod każdą śrubkę dałem podkładkę sprężynowa by w razie czego się nie odkręcił.
Wkręty do drzewa dłuższe.
I przykręcamy mniej więcej tak by było wypoziomowane no i równo rozmieszczone(lecz jak kto woli tak se ustawia).
6.Podłączenie mostka
Normalne jest podłączenie w monobloku gdyż mamy tam tylko 1 kanał + i -
Lecz problemem jest już wzmacniacz 2 kanałowy bądź 4 kanałowy
Przykład oprę na wzmacniaczy 4 kanałowym.
W wzmacniaczy 4 kanałowym mamy mamy 2 kanały na przód i 2 kanały na tył.
2 kanały na przód podłączamy do przodu.
2 tylne bierzemy pod mostek.
Te dwa kanały dzielą się nam na:
lewy kanał który ma + i -
prawy kanał który ma + i -
Z jednego bierzemy + a z drugiego - i mamy tzw MOSTEK
7.Zabezpieczenie
We wzmacniaczu(nie w każdym i nie zawsze)jest lampka POWER która nas informuję o dobrym podłączeniu jaki pracy wzmacniacza.Lecz jest lampka(nie w każdym i nie zawsze)PROTECT która zapali się gdy będzie coś nie tak się działo bądź jakieś zwarcie/złe podłączenie.
Mam nadzieję, że to niekórym pomoże.
W obecnym opisie nie ma niestety fotografii wygłuszania drzwi gdyż takich nie posiadam
Jeśli o czymś zapomniałem/lub czegoś nie wiecie proszę pisać.
Postaram się po kolei opisać jak porządnie założyć instalacje,podłączyć wzmacniacz,założyć nowe kable głośnikowe
1.Jednostka sterująca
Głównym i odgrywającym największą rolę sprzętem w aucie dla początkującego słuchacza jest jednostka sterująca(radio)
Jest ich wiele modeli ja wiadomo na dzisiejszym rynku....jak i kilka typów CD(tzw DECK) CD/MP3 DVD/CD/MP3
U mnie za taka jednostkę posłużyła Alpine CDA 9847R
Wkładamy dwa kluczyki które są opcjonalnie w zestawie i pociągamy do siebie.
Z tyłu opcjonalne wyjście na wzmacniacz i dodatkowe 2 następne Rear L + R i SW(subwoofer)
Elementy takie jak wejście na zmieniarkę/iPODA czy tez Ai-Net są elementami nie opcjonalnymi(dodatkowymi)
2.Montaż DYSTANSU
Dystans należy przykręcić w 3 miejscach.Dwa na dole przykręcamy najlepiej blachowkrętami.Jednakże na górze potrzebować będziemy czegoś dłuższego....i kilku podkładek by wyrównać i nie naciągać dystansu.
Jednak przed tą czynnością należy użyć plasteliny by dobrze ustawić dystans.
A na końcu przykładamy tapicerkę i pozbywamy się tego co jest nam niepotrzebne.Powoli bez pośpiechu...wytnijcie kawałek przyłóżcie znów wytnijcie i sprawdźcie.
Następnie przykładamy tapicerkę i wszystko jest ok.(U mnie trochę zeszło w prawą)
3.Montaż nowego grubszego kabla dla woofera
Odkręcamy ten speszyl/gumę jak kto woli w lewą stronę może to sprawić trochę kłopotu ale bez nerwów powoli jakoś pójdzie.
Szukamy wolnego miejsca i robimy tam dziurkę tak by nasz kabel przeszedł(ja to robiłem małym wiertłem i wkrętarką)
Następnie przekładamy kabel i wpinamy na miejsce biały element.
Następnie przedkładamy przez czarny element z tym,że tutaj jeszcze ten kabel przekładamy dalej do gumowej rurki aż wyjdzie nam w drzwiach gdzie już wcześniej zamontowaliśmy dystansy.
A po wszystkim na końcu kabla zakładamy wsówki by to wszystko miało ręce i nogi(żadnych skrętek czy innych tego typu....no chyba, że przylutować ale to nie opłacalne)
Efekt końcowy.
Można to podłączyć pod samo radio jakiś to zawsze efekt będzie zwłaszcza przy wygłuszonych drzwiach.Grzechem to nie jest.Jeśli ktoś nie ma zamiaru inwestować w wzmacniacz.Jednakże warto się zastanowić na nowym rozwiązaniem jakim jest wcześniej wspomniany wzmacniacz.
4.Prowadzimy i podłączamy zasilanie.
Zaczynamy od akumulatora stosujemy tu specjalny konektor który zaciskamy na kablu i solidnie przykręcamy do akumulatora.
Następnie robimy dziurkę w małej gumowej zaślepce i przekładamy przez nią kabel.
Krokiem następnym jest wyciągnięcie kabla z drugiej strony komory i przeciągnięcie go progiem aż do bagażnika.
Jest jeszcze kwesta kabla sygnałowego i kabli głośnikowych robimy dokładnie to samo co z kablem zasilającym - prowadzimy progiem z tym, że kable głośnikowe od strony pasażera prowadzimy ta o tą komorą by uniknąć pompy paliwa która to rzekomo emituje jakieś zakłócenia.
+12V czyli + z akumulatora najlepiej jest oprawić w widełka i zalać cyną by dobrze się to trzymało i oprawić oprawką termokurczliwą by potem nie pomylić z masą.
Można te części kupić oddzielnie bądź w komplecie jak kto woli.
GDN czyli masa także warto jest oprawić w widełka i zalać cyną.Przykręcamy do najbliższego miejsca w samochodzie np. karoseria, jakieś mocowanie siedzenia(ówcześnie warto miejsce przeczyścić papierem ściernym dal lepszego efektu)
REMOTE czyli sterowanie zasilaniem z radia(automatyczna antena) podłączamy to pod niebieski kabelek w radiu dzięki czemu przy włączamy radio włącza się nam wzmacniacz, gdy natomiast radio wyłączamy wyłącza się nam wzmacniacz.
W przypadku wzmacniacza XM5540 podłączamy sygnał i ustawiamy na 3Chanel gdyż sygnał będzie szedł dla przedniego zestawu i zmostkowanego subwoofera.
5.Kwestia wzmacniacza.
U mnie na pokładzie 1`ym wzmacniaczem w moim życiu był SONYM XM 5540 bez F
Wszystko dzięki kolegom z forum:) i tu dla nich pokłon za pomoc w wyborze tego klocka
Zniwelował on wszystkie błedy słyszalne na orginalnych tweeterach jak tchnął życie w woofery DLSa jak i IT ale o tym dalej
Tak wygląda mniej więcej u mnie
Tak wygląda jak jest przykręcony....pod każdą śrubkę dałem podkładkę sprężynowa by w razie czego się nie odkręcił.
Wkręty do drzewa dłuższe.
I przykręcamy mniej więcej tak by było wypoziomowane no i równo rozmieszczone(lecz jak kto woli tak se ustawia).
6.Podłączenie mostka
Normalne jest podłączenie w monobloku gdyż mamy tam tylko 1 kanał + i -
Lecz problemem jest już wzmacniacz 2 kanałowy bądź 4 kanałowy
Przykład oprę na wzmacniaczy 4 kanałowym.
W wzmacniaczy 4 kanałowym mamy mamy 2 kanały na przód i 2 kanały na tył.
2 kanały na przód podłączamy do przodu.
2 tylne bierzemy pod mostek.
Te dwa kanały dzielą się nam na:
lewy kanał który ma + i -
prawy kanał który ma + i -
Z jednego bierzemy + a z drugiego - i mamy tzw MOSTEK
7.Zabezpieczenie
We wzmacniaczu(nie w każdym i nie zawsze)jest lampka POWER która nas informuję o dobrym podłączeniu jaki pracy wzmacniacza.Lecz jest lampka(nie w każdym i nie zawsze)PROTECT która zapali się gdy będzie coś nie tak się działo bądź jakieś zwarcie/złe podłączenie.
Mam nadzieję, że to niekórym pomoże.
W obecnym opisie nie ma niestety fotografii wygłuszania drzwi gdyż takich nie posiadam
Jeśli o czymś zapomniałem/lub czegoś nie wiecie proszę pisać.