DJ_SM pisze:Aplikując sprzęt do samochodu trzeba brać pod uwagę wydajność naszej "elektrowni" w samochodzie
Tu się z kolegą w 100% zgodzę
DJ_SM pisze:przy słabym altku i małym aku stosując kondensator jeszcze bardziej go obciążysz co ma dłuższą mete doprowadzi do uszkodzenia alternatora
Po czym kolega tak wnioskuje? De facto, jest dokładnie na odwrót. Ani alternator, a tym bardziej akumulator nie lubią krótkich impulsów prądowych. I to one właśnie je najszybciej wykańczają. Dokładając kondensator rozkładasz to chwilowe obciążenie na dłuższy czas. Jak? Wyobraźmy sobie, że nagle wzmak potrzebujew impulsie tych 20A. "Pociąga" sobie go z kondensatora, przez duuużo krótsze przewody, ergo małą rezystancję, w krótkim czasie.
Ponieważ kondensator to nie "perpetuum mobile", musi zapas energii uzupełnić właśnie z aku lub alternatora. Ponieważ robi to przez duuużo dłuższe kable, czyli przez większą oporność (załóżmy że kable są 4x dłuższe - 4x większa oporność, z grubsza). Stąd kondensator ładuje się w przybliżeniu 4x dłużej, ale także
ok. 4x mniejszym prądem czyli około 5A. Podkreślam, że obliczenia są podawane w przybliżeniu.
Obciążenie zostaje zmniejszone i rozłożone w czasie. A to właśnie chroni alternator i akumulator przed nagłymi skokami obciążenia, ergo przed szybszym zużyciem.
To tak, jakbyś miał przenieść 100kg z jednego miejsca na drugie. Możesz to zrobić na raz, ale namordujesz się co niemiara. A możesz po kawałeczku, załóżmy po te 10kg. Dłużej zejdzie, ale się nie namęczysz tak. Praca będzie taka sama.
Pomijam tu takie "szczegóły" jak mniejsze straty w postaci ciepła (grzanie się przewodów) podczas takich "impulsowych" obciążeń. W naszym przypadku, zakładając jednakowy opór kabla od aku do kondensatora i 4x mniejszy prąd - ciepła wydzieli się też 4x mniej. (prawo Joule'a).
DJ_SM pisze:I po co mi kondensator?
I tak go masz, wbudowanego we wzmacniaczu
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)
Fakt, że mniejszy - coś koło 47 000 - 10 000uF, ale rola ta sama.
Tak nawiasem, praktycznie w każdym urządzeniu elektronicznym masz na szynach zasilania kondensatory, właśnie w roli takich podręcznych "magazynów" energii.