[MK4 Audio] jak to mam rozebrać, co wsadzić i jak podłączyć
Moderatorzy: dan124, powalla, VIP
[MK4 Audio] jak to mam rozebrać, co wsadzić i jak podłączyć
witam,
niedawno kupiłem tego bolida ale muza nie gra tak jak powinna. w samochodzie oryginalnie siedzi radio VW Beta i zmieniarka na 6 płyt. oba te elementy wywalam (obecnie czekam na kluczyki, kupiłem na ebay'u) i wsadzam swoje radio z Primery - Sony CDX-GT414U. więcej nie udało mi się wyrwać lub też była zniszczona w wyniku wypadku.
możliwe, że zostawię zmieniarkę bo radio pozwala na obsługę ale nie o tym mowa.
do czego zmierzam. w samochodzie są 4 woofery i 4 tweetery. przynajmniej tyle jest osłon ale w chwili obecnej gra tylko połowa. woofery mieszczą się po jednym w każdych drzwiach a tweetery - w środkowych słupkach i w trójkątach przy lusterkach. gra tylko przód. nie wiem czy z tyłu nie ma nic włożonego, czy nie jest podpięte do radia... po analizie instrukcji znalazłem tylko możliwość zmiany balansu Lewo-Prawo natomiast nie ma Przód-Tył. a może się mylę?
tapicerka... jak mam się do tego zabrać? na dole drzwi są torksy ale pomimo odkręcenia ich tapicerka dalej sztywno siedziała. jakieś dodatkowe śrubki w rączkach drzwi? rozpołowić plastiki tak po prostu czy jest jakiś myk jeśli chodzi o rozbieranie tapicerki? a jak się dostać do tweeterów? - tych w słupkach i tych koło lusterek
głośniki... i tak muszę to wszystko otworzyć chociażby po to żeby zobaczyć czy mam tam głośniki czy nie. ale z ciekawości, jakie rozmiary głośników (gabaryty) są w tych samochodach?
wygłuszenie... bez problemu. nie potrzebny komentarz.
podłączenie... jeśli już wszystko skompletuję: 4 woofery i 4 tweetery, to jak to wszystko mam podłączyć skoro moje radio ma tylko cztery wyjścia? tweetery połączyć z wooferami szeregowo czy równolegle? a może do każdej pary powinienem dodać jeszcze jakiś filtr czy coś innego? wtedy podłączenie byłoby w miarę proste - po jednej parze woofer-tweeter na jeden kanał radia.
nie chcę wkładać subwoofera. nie potrzebuję też podbijać basów w tylnich drzwiach. z tyłu też siedzą ludzie i chcieliby posłuchać muzyki.
z góry dziękuję za pomoc i komentarze
[ Dodano: 11 Lut 2009 01:03 ]
a może ktoś ma opis lub instrukcję serwisową jak rozebrać tapicerkę
niedawno kupiłem tego bolida ale muza nie gra tak jak powinna. w samochodzie oryginalnie siedzi radio VW Beta i zmieniarka na 6 płyt. oba te elementy wywalam (obecnie czekam na kluczyki, kupiłem na ebay'u) i wsadzam swoje radio z Primery - Sony CDX-GT414U. więcej nie udało mi się wyrwać lub też była zniszczona w wyniku wypadku.
możliwe, że zostawię zmieniarkę bo radio pozwala na obsługę ale nie o tym mowa.
do czego zmierzam. w samochodzie są 4 woofery i 4 tweetery. przynajmniej tyle jest osłon ale w chwili obecnej gra tylko połowa. woofery mieszczą się po jednym w każdych drzwiach a tweetery - w środkowych słupkach i w trójkątach przy lusterkach. gra tylko przód. nie wiem czy z tyłu nie ma nic włożonego, czy nie jest podpięte do radia... po analizie instrukcji znalazłem tylko możliwość zmiany balansu Lewo-Prawo natomiast nie ma Przód-Tył. a może się mylę?
tapicerka... jak mam się do tego zabrać? na dole drzwi są torksy ale pomimo odkręcenia ich tapicerka dalej sztywno siedziała. jakieś dodatkowe śrubki w rączkach drzwi? rozpołowić plastiki tak po prostu czy jest jakiś myk jeśli chodzi o rozbieranie tapicerki? a jak się dostać do tweeterów? - tych w słupkach i tych koło lusterek
głośniki... i tak muszę to wszystko otworzyć chociażby po to żeby zobaczyć czy mam tam głośniki czy nie. ale z ciekawości, jakie rozmiary głośników (gabaryty) są w tych samochodach?
wygłuszenie... bez problemu. nie potrzebny komentarz.
podłączenie... jeśli już wszystko skompletuję: 4 woofery i 4 tweetery, to jak to wszystko mam podłączyć skoro moje radio ma tylko cztery wyjścia? tweetery połączyć z wooferami szeregowo czy równolegle? a może do każdej pary powinienem dodać jeszcze jakiś filtr czy coś innego? wtedy podłączenie byłoby w miarę proste - po jednej parze woofer-tweeter na jeden kanał radia.
nie chcę wkładać subwoofera. nie potrzebuję też podbijać basów w tylnich drzwiach. z tyłu też siedzą ludzie i chcieliby posłuchać muzyki.
z góry dziękuję za pomoc i komentarze
[ Dodano: 11 Lut 2009 01:03 ]
a może ktoś ma opis lub instrukcję serwisową jak rozebrać tapicerkę
Ostatnio zmieniony pt lut 13, 2009 19:16 przez krzkud, łącznie zmieniany 2 razy.
- Kubus20
- VW Baron
- Posty: 3221
- Rejestracja: sob lut 12, 2005 14:10
- Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
- Kontakt:
poczytaj:
http://www.gdynia.mm.pl/~...ioFAQ01beta.pdf
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=9787
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=193202
Co do rozbierania: W rączce drzwi jak dobrze pamiętam są śruby i trzeba wyjąć plastik ze sterowaniem szyb, tam też może coś być(tyle razy to rozbierałem i nadal nie pamietam). Potem tapicerka będzie trzymała się już tylko na spinkach i trzeba ją po kolei podważać aż spinki odpuszczą. Jak zdejmiesz tapicerkę, to zobaczysz jak jest mocowany trójkąt.
http://www.gdynia.mm.pl/~...ioFAQ01beta.pdf
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=9787
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=193202
Co do rozbierania: W rączce drzwi jak dobrze pamiętam są śruby i trzeba wyjąć plastik ze sterowaniem szyb, tam też może coś być(tyle razy to rozbierałem i nadal nie pamietam). Potem tapicerka będzie trzymała się już tylko na spinkach i trzeba ją po kolei podważać aż spinki odpuszczą. Jak zdejmiesz tapicerkę, to zobaczysz jak jest mocowany trójkąt.
Re: [MK4 Audio] jak to mam rozabrać, co wsadzić i jak podłąc
Może ta fotorelacja będzie pomocna.
Tomek
[url=http://golf.ppuatom.com/]Golf "Roman"[/url]
[url=http://golf.ppuatom.com/]Golf "Roman"[/url]
- sprinter33
- Mały gagatek
- Posty: 147
- Rejestracja: wt gru 11, 2007 23:15
- Lokalizacja: truskawkolandia
Re: [MK4 Audio] jak to mam rozabrać, co wsadzić i jak podłąc
a ja ma pytanko z czego zrobić taki pierścień gumowy ???tomlie pisze:Może ta fotorelacja będzie pomocna.
- hayperekpo
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2719
- Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
- Lokalizacja: Kraków/GOP
Re: [MK4 Audio] jak to mam rozabrać, co wsadzić i jak podłąc
ori głośniki golfie mk4 mają takie coś nakładane. Jego zadaniem jest "uszczelnienie" przestrzeni pomiędzy głośnikiem a tapicerką. Od biedy można to zastąpić dociętym na wymiar kawałkiem grubej pianki izolacyjnej (10-12mm), którą oklejamy dookoła dystans tak, aby górną krawędzią stykała się z tapicerką.sprinter33 pisze:a ja ma pytanko z czego zrobić taki pierścień gumowy ???
no to się dowiedziałem. nic z tyłu nie mam. nawet dystansówkrzkud pisze:gra tylko przód. nie wiem czy z tyłu nie ma nic włożonego, czy nie jest podpięte do radia...
z przodu:
nie wyrywałem tapicerki całkowicie bo mi cos trzymało przy szybie.
odnośnie głośnika - głośnik wydaje się stanowić jedną całość razem z dystansem, który jest przymocowany za pomocą nitów.
co z tą takicerką? jak ją całkowicie ściągnąć? czy ta jasna część oddziela się od czarnej czy wszystko razem ma iść?
i co dalej z głośnikami? do tyłu pewnie będę potrzebował jakieś dystanse i pewnie te co są z przodu to nie będą pasowały do nowych głośników...
jeśli chodzi o radio to też tylko dwie pary przewodów dochodzą w kostce tak więc dodatkowo kable do tyłu też będę musiał pociągnąć. nie szukałem tweeterów.
z tyłu pewnie nie ma skoro nie ma głośników. z przodu... nie poradziłem sobie do końca z tapicerką więc nie wiem czy tweetery są. a jeśli by były to gdzie jest zwrotnica? czy też są połączone szeregowo/równolegle z głośnikami?
- KonradzikIV
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2722
- Rejestracja: pn gru 17, 2007 15:13
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
krzkud,
wogóle czemu chcesz wkładac do tyły głosniki ?? tak sie nie robi nie gra to dobrze..
trzeba szarpnąc energicznie i pojdzienie wyrywałem tapicerki całkowicie bo mi cos trzymało przy szybie.
wszystko razemco z tą takicerką? jak ją całkowicie ściągnąć? czy ta jasna część oddziela się od czarnej czy wszystko razem ma iść?
nie bedą, zauważ ze te co masz są na nity które musisz rozwiercic. w kazdym sklepie CA kupisz takie dystansekrzkud pisze:i co dalej z głośnikami? do tyłu pewnie będę potrzebował jakieś dystanse i pewnie te co są z przodu to nie będą pasowały do nowych głośników...
skoro nie ma niskotonowego to gwizdka tez nie bedzie.krzkud pisze:z tyłu pewnie nie ma skoro nie ma głośników.
wogóle czemu chcesz wkładac do tyły głosniki ?? tak sie nie robi nie gra to dobrze..
w drzwiach są kratki więc jest opcja. radio (-> pierwszy post) też mi obsługuje 4 wyjścia a nie chcę rozwiercać tylniej półki więc wkładam w tylne drzwi.KonradzikIV pisze:wogóle czemu chcesz wkładac do tyły głosniki ?? tak sie nie robi nie gra to dobrze..
co to jest między wzmacniaczem a głośnikami? zwrotnica? schemat
chodzi mi o rozdzielenie sygnału na głośnik i gwizdek. sygnały będę miał bezpośrednio z radia, nie zakładam dodatkowego wzmacniacza.
- KonradzikIV
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2722
- Rejestracja: pn gru 17, 2007 15:13
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
raczej nie chcę nic wozić w bagażniku. wiem, ciężki przypadek ze mnie.
w jednym sklepie doradzili mi zestaw FLI
do przodu: comp1 + comp6 komplet + zwrotnice w zestawie
do tyłu: integrator6
zamówiłem też dystanse na ebay'u
[ Dodano: 22 Lut 2009 17:48 ]
jeszcze za bardzo się nie zabrałem do konkretnej roboty a już pojawiły się pierwsze problemy.
→ wsadziłem radio Sony CDX-GT414U. po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki i po ponownym włożeniu radio gubi ustawienia. tak jakby następowało całkowite odłączenie od zasilania. podejrzewam, że jest to kwestia odpowiedniego zmostkowania we wtyczce jednak nie mam schematu i opisu pinów w kostce. jest to też o tyle dla mnie dziwne gdyż oryginalne radio z VW grało nawet przy wyciągniętym kluczyku. radio też jest sprawne gdyż jak miałem je wsadzone w Primerze to nie gubiło ustawień po wyciąganiu kluczyka.
→ moje radio obsługuje zmieniarkę płyt CD a taką tez posiadam. zmieniarka jest oryginalna VW a wg. naklejki została wyprodukowana przez lub na licencji Sony.
mam jednak problem z podłączeniem. są różne kostki, czego oczywiście można było się spodziewać, a nie mam opisu pinów.
kostka zmieniarki:
tylni panel radia (do góry nogami, wejście na zmieniarkę znajduje się z lewej strony zdjęcia):
do mojego radia znalazłem jedynie schemat blokowy jednak tam też nie ma opisu pinów.
czy ktoś spotkał się gdzieś z rozpiską pinów w kostkach dla oryginalnego VW radia i zmieniarki CD?
[ Dodano: 22 Lut 2009 20:13 ]
znalazłem rozpiskę pinów jeśli chodzi o podłączenie zmieniarki.
[ Dodano: 25 Lut 2009 01:09 ]
w jednym sklepie doradzili mi zestaw FLI
do przodu: comp1 + comp6 komplet + zwrotnice w zestawie
do tyłu: integrator6
zamówiłem też dystanse na ebay'u
[ Dodano: 22 Lut 2009 17:48 ]
jeszcze za bardzo się nie zabrałem do konkretnej roboty a już pojawiły się pierwsze problemy.
→ wsadziłem radio Sony CDX-GT414U. po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki i po ponownym włożeniu radio gubi ustawienia. tak jakby następowało całkowite odłączenie od zasilania. podejrzewam, że jest to kwestia odpowiedniego zmostkowania we wtyczce jednak nie mam schematu i opisu pinów w kostce. jest to też o tyle dla mnie dziwne gdyż oryginalne radio z VW grało nawet przy wyciągniętym kluczyku. radio też jest sprawne gdyż jak miałem je wsadzone w Primerze to nie gubiło ustawień po wyciąganiu kluczyka.
→ moje radio obsługuje zmieniarkę płyt CD a taką tez posiadam. zmieniarka jest oryginalna VW a wg. naklejki została wyprodukowana przez lub na licencji Sony.
mam jednak problem z podłączeniem. są różne kostki, czego oczywiście można było się spodziewać, a nie mam opisu pinów.
kostka zmieniarki:
tylni panel radia (do góry nogami, wejście na zmieniarkę znajduje się z lewej strony zdjęcia):
do mojego radia znalazłem jedynie schemat blokowy jednak tam też nie ma opisu pinów.
czy ktoś spotkał się gdzieś z rozpiską pinów w kostkach dla oryginalnego VW radia i zmieniarki CD?
[ Dodano: 22 Lut 2009 20:13 ]
znalazłem rozpiskę pinów jeśli chodzi o podłączenie zmieniarki.
na tej stronie znalazłem też opisy wtyczek w zmieniarkach samochodów z grupy VAGhttp://studio24.prv.pl/ pisze:Uni-Link
czyli złącze w nowszych modelach (po 1994 roku)
Styk Sygnał Kolor przewodu
1 NC brązowy cienki
2 RST fioletowy cienki
3 SIRCS pomarańczowy cienki
4 CLK żółty cienki
5 DATA zielony cienki
6 BUS ON niebieski cienki
7 +B (+12V) czerwony gruby
8 GND czarny gruby
E GND ekran całego kabla
Na rysunku widok złącza od strony łączenia (złącze w radiu i zmieniaczu). Kolory na podstawie oryginalnego kabla, sygnały i numeracja na bazie opisu z instrukcji serwisowej. Sygnały audio łączone są klasycznym przewodem cinch-cinch.
teraz analiza i podłaczenie. jeszcze muszę znaleźć jak podpiąć zasilanie do radia oby trzymało pamięć.AUDI
model: Delta CC (Blaupunkt); zmieniacz (Alpine z logo Audi - 4D0 35 111 APE AUZ8ZA)
Informację jaki to model radia dostałem mailem (dzięki). Zmieniacz ten nie jest stadardowym zmieniaczem Alpine, pracuje w innym znanym standardzie. Radio to Delta CC z szerokim przodem ale gałki pod wyświetlaczem z lewej stony. Dostałem też opis sygnałów (numeracja według wtyku DIN-8):
styk sygnał
1 SDA
2 S.G.
3 SCL
4 R-CH
5 L-CH
6 BAT
7 B.G
8 GND
AUDI
radio: Concert, Chorus II (MJ2001) Symphony, Navi MFD oraz VW: Beta 5, Gamma 5, Gamma Betle; SEAT Scala, SKODA MS501
zmieniacz: Panasonic z logo Audi lub VW
Podłączenie radia ze zmieniaczem:
W zmieniaczu kabel zakończony gniazdem 13pin
styk kolor przewodu
1 czerwony w ekranie
2 ekran dla 1
3 biały w ekranie
4 ekran dla 3
5 zielony
6 niebieski
7 szary
8 -
9 czarny
10 żółty
11 pomarańczowy
12 -
13 brązowy
ekran ekran całego kabla
Patrz także w materiałach przysłanych oraz niżej: SEAT i VW.
SEAT
model radia: Aura (Grundig) z Leon, Toledo
model zmieniacza: CX-CV1820LH Matsushita
Opis złącz zmieniacza (na rysunku widok od strony łączenia złącza na kablach, męskie)
styk sygnał kolor przewodu w kablu kolor przewodu w zmieniaczu styk w ISO
1 cd data in niebieski pomarańczowy 13 (C)
2 cd clock zielony czarny 15 (C)
3 masa zasilania (GND) brązowy gruby fioletowy (ekran) 8 (A)
4 cd data out żółty brązowy 14 (C)
5 - - - -
6 +12V BATT (na stałe) czerwono-zielony gruby żółty gruby 7 (A)
7 audio R fioletowy ekranowany czerwony 20 (C)
8 +12V remote (sterowanie) czerwony szary 17 (C)
9 audio GND ekran dla 7 i 10 czarny gruby 18 (C)
10 audio L biały ekranowany biały 19 (C)
11 - - niebieski -
12 - - - -
Na podstawie materiałów przysłanych. Literki w nawiasach przy numerach styków w ISO informują, do której kostki dany sygnał jest podłączony. Podobne z łącze w zmieniaczu było spotykane przy niektórych modelach VW. Kabel powinien być taki sam.
VW
model radia: VW Gamma 4
model zmieniacza: fabryczny
Opis złącz zmieniacza (na rysunku widok od strony łączenia złącza na kablach, męskie)
styk sygnał kolor przewodu w kablu kolor przewodu w zmieniaczu styk w ISO
1 cd data in żółty pomarańczowy 1 (C)
2 cd clock zielony czarny 2 (C)
3 masa zasilania (GND) brązowy gruby zielony (ekran) 3 (C)
4 cd data out niebieski brązowy 4 (C)
5 - - - -
6 +12V BATT (na stałe) pomarańczowy żółty gruby 7 (A)
7 audio R biały ekranowany czerwony 7 (C)
8 +12V remote (sterowanie) czerwony szary 6 (C)
9 audio GND ekran dla 7 i 10 czarny gruby 3 (C)
10 audio L fioletowy ekranowany biały 10 (C)
11 - - niebieski -
12 - - - -
Opis na podstawie przysłanego zdjęcia. Niestety było niezbyt fortunnie zrobione (widok tylko z jednej strony) i nie wszystko było dobrze widać. Po złożeniu do kupy opisu z amerykańskiego modelu Premium Sound, zdjęcia oryginalnego kabelka oraz opisu kabla do Seata (też jest na tej stronie) powstał ten rysunek. Warto wspomnieć, że Gamma 4 była produkowana przez kilka firm: Blaupunkta, Panasonica, Philipsa oraz prawdopodobnie Clariona (tego nie mogę do końca zweryfikować). Czy opis pasuje do każdego modelu tego nie gwarantuje (znając koncern VW to powinien). Styki 8 i 9 złącza w kostce ISO C to prawdopodobnie wyjścia liniowe. Jest przelotka produkowana przez Dietz umożliwiająca podłączenie standardowego zmieniacza Panasonic. Można ją sobie zrobić korzystając z informacji zamieszczonych na tej stronie (Audi, Seat, VW).
VW
model radia: VW: Beta 5/Gamma 5/Beetle Gamma/MFD, Audi: Symphony/Concert(Blaupunkt)/Chorus II(MJ2001); Skoda MS501; Seat Scala
model zmieniacza: CX-DP601 Panasonic (czyli też i podobne: CX-DP9060/9061)
UWAGA. RADIA PANASONIC MAJĄ LOGIKĘ 5V NA ZŁĄCZU ACC A RADIA KONCERNU VW WYSTAWIAJĄ 12V. KTOŚ KTO MI TEN OPIS PODESŁAŁ NIE WZIĄŁ TEGO POD UWAGĘ - TAKIE PODŁĄCZENIE MOŻE ZNISZCZYĆ ZMIENIACZ!!!
Widok złącza w zmieniaczu od strony łączenia (żeńskie 13 pin). Opis dostałem pocztą, sam go nie sprawdzałem więc nie gwarantuję za poprawne działanie. Na materiałach, które dostałem był jeszcze zwarty styk 7 i 8 w złączu zmieniacza ale uwzględniając, że na styku 8 jest masa (ekran przewodu) a na styk 7 podaje się +12V to raczej nie będą one zwarte. Teoretycznie patrząc na opis złącza radia VW i opis z łącza zmieniacza Panasonic powinno to ładnie chodzić ale nie miałem okazji sprawdzić. Idąc dalej to powinno chodzić z radiem Audi Concert oraz Seat Aura, bo tam jest tego samego typu złącze (a zmieniacz Audi chodzi z nawigacją VW MFD).
VW
model radia: VW Gamma IV Panasonic CQ-LV1320L (1H0 035 186)
model zmieniacza: Panasonic CX-CV1320L (1H0 035 111)
Opis sprawdziłem (naprawiałem taki kabel i radio do niego). Działało bez większych problemów. Z tego co jeszcze wiem, to ten sam zmieniacz może działać z radiem Gamma IV produkowanym przez Philipsa.
[ Dodano: 25 Lut 2009 01:09 ]
zamieniłem żółty z czerwonym. wszystko jest cacykrzkud pisze:jeszcze muszę znaleźć jak podpiąć zasilanie do radia oby trzymało pamięć
KonradzikIV pisze:wogóle czemu chcesz wkładac do tyły głosniki ?? tak sie nie robi nie gra to dobrze..
tak więc oddałem głośniki do sklepu. te co niby miałem montować do tyłu. jak przymocować sub'a w bagażniku aby się nie przesuwał? są jakieś rozwiązania?KonradzikIV pisze:wiem ze jest miejsca na głosniki ale kazdy ci powie ze sie tak nie robi, nie gra to dobrze jest duzo tematów na forum o tym. zestaw na przód + sub w bagazniku i jest gitara
Ostatnio zmieniony ndz lut 22, 2009 21:27 przez krzkud, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 35 gości