Dolanie oleju.
: czw cze 09, 2016 07:09
Też się zastanawiam co chciał tym osiągnąć?radekrp90 pisze: bo nie raczył odpowiedzieć jaki jest powód dolewki
Też się zastanawiam co chciał tym osiągnąć?radekrp90 pisze: bo nie raczył odpowiedzieć jaki jest powód dolewki
Nie olał, tylko nie przeglądam forum przez 24 godziny na dobę. Powód dolewki jest taki, że gość, który napełniał mi układ nie dodał oleju. Zastanawiałem się czy mogę wlać olej sam, czy muszę jechać kłócić się z tym papudrakiem. Typ za pierwszym razem zaciągnął olej do układu. Jednak jak ściągnął złącze to puścił zawór (z jego winy zresztą, bo fajansiarz dociskał złącze, żeby szybciej leciało). Po wymianie zaworu już nie dodał oleju.radekrp90 pisze:BTW: autor tematu chyba go trochę "olał", bo nie raczył odpowiedzieć jaki jest powód dolewki
Wszystko zależy od maszyny czy automat czy półautomat.Ale myślę że jest też kwestia wyboru w menu maszyny podawanie ręczne lub automatyczne.ttosiekk pisze:Jeśli układ jest pusty to ile tego oleju powinni dać? Na maszynie po wybraniu odp auta maszyna sama doviera odp ilość czy to koleś z serwisu ustawia recznie? Bo czynnika to 750 (+-50)
kolega Piasek bywa tylko klientem takich warsztatów i speców po których a to wąż potem rozerwie a to raz działa, raz nie działa a najlepsze jest jak niby robili test i 40min próżnię trzyma a po napełnieniu czynnikiem następnego dnia układ pusty.waski1 pisze:kolego Piasek proponuje zapłacić sobie profesjonalne szkolenie z układów AC
A i co do układu z 750g czynnika. Jeśli to układ z Golfa 4 to ilości są następujące 750-/+50g czynnika + 135-/+15ml oleju.Ilość oleju (układ nowy lub po płukaniu)
- Układ nie posiadający oleju ze względu na proces płukania lub budowy nowego układu powinien być wypełniony ilością oleju zgodnie z wymogami producenta (OEM)
- Fabryczna ilość oleju często jest do odnalezienia na tabliczkach znajdujących się na kompresorze. W przypadku adaptacji do autobusów szkolnych lub długodystansowych konieczne jest dodanie dodatkowej ilości z uwzględnieniem długości przewodów ciśnieniowych.
- Kompresory Sanden są wypełnione ilością oleju zgodną z fabryczną dla danego producenta OEM.
Ilość oleju (wymiana kompresora, bez płukania)
Głównym punktem tej procedury jest pomiar ilości oleju w uszkodzonym kompresorze i odmierzenie identycznej ilości oleju do nowego kompresora.
1. Odkręcić korek olejowy i zlać tak dużo oleju jak to możliwe do odpowiedniego pojemnika
2. Zlać olej z otworów ssących i tłoczących kręcąc jednocześnie wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
3. Zmierzyć i zapisać ilość spuszczonego oleju.
4. Spuść olej z nowego kompresora zgodnie z punktami 1 i 2.
5. Wlać do nowego kompresora ilość oleju zgodną z odmierzoną w punkcie 3-cim
6. Ponownie zakręcić korek olejowy. O-ring musi być czysty i nie uszkodzony. Moment dokręcenia 15-20 Nm. Nie przekrzyw gwintu!
Bilans olejowy układu
Przepływ oleju
Smarowanie kompresora wymaga aby olej krążący w układzie docierał do komory korbowej podczas pracy. Kompresory Sanden SD osiągają optymalne warunki termiczne oraz trwałościowe gdy stosunek ilości oleju do czynnika krążącego w układzie zawiera się w przedziale 3.3-8%.
Nadmiar oleju może działać jak izolator powodując ograniczenie wymiany ciepła w parowniku i skraplaczu podczas gdy zbyt mała jego ilość wpływa negatywnie na trwałość.
Sprawdzanie poziomu oleju nie jest konieczne podczas normalnej eksploatacji
Układ chłodniczy to system zamknięty. Nie jest wymagane sprawdzanie poziomu oleju w poprawnie pracującym i nie wymagającym naprawy układzie. System izoluje czynnik i olej od wpływu czynników zewnętrznych i wilgoci, i w normalnych temperaturach pracy nie doprowadza do degradacji oleju.
Kiedy niezbędne jest dodanie lub sprawdzenie oleju?
- wymiana kompresora lub dowolnego innego elementu
- utrata czynnika i mieszanki olejowej
- dodanie oleju jest wymagane w przypadku jakiejkolwiek utraty czynnika przez nieszczelność. Od momentu gdy olej jest przenoszony przez czynnik może być utracony podczas jego ucieczki. Olej powinien być sprawdzony pod kątem zanieczyszczeń podczas napraw do oceny konieczności wykonania płukania układu.
Dodawanie oleju podczas wymiany elementów.
- Układ klimatyzacji jest zaprojektowany do wypełnienia olejem podczas wymiany komponentów do osiągnięcia stanu fabrycznego. Oczywiście proces ten nie jest jednoznaczny i prosty ale dzięki temu poradnikowi możliwym staje się zmieszczenie się w odpowiednich wymaganiach.
- Warunki pracy podczas unieruchomienia układu wyznaczają gdzie i ile oleju pozostaje w każdym z elementów układu. Jednakże ilość oleju usuniętego podczas utraty czynnika może być jedynie oszacowana w warunkach warsztatowych. Sanden rekomenduje wykorzystanie oleju SP-15 podczas tych prac.
Ilość oleju:
- Olej krąży z czynnikiem podczas pracy. W przerwach pracy osiada na elementach z naciskiem na elementy "zimne" tj.: parownik, pojemnik akumulator, rurki.
Ilość oleju do wymiany podczas serwisu.
Podczas wymiany elementów głównym zdaniem jest osiągnięcie fabrycznej ilości oleju. Ta ilość może być znaleziona na tabliczce kompresora. Użyj tabeli poniżej do oszacowania odpowiedniej ilości.
Element___|___Typowa ilość dla auta osobowego
Poważny wyciek: 44 ml
Rurka ssąca do tylnego parownika: 44 ml
Akumulator: 44 ml
Skraplacz: 30 ml
Parownik: 30 ml
Osuszacz: 15 ml
Niewielki wyciek: 15 ml
Rurka ssąca do przedniego parownika: 15 ml
Inne rurki i połączenia : 15 ml
Kompresor - zgodnie z ilością spuszczonego oleju
Przykład obliczeniowy
Pojazd potrzebuje bez wycieków potrzebuje nowego kompresora, rurki ssącej oraz osuszacza.
Olej spuszczony z kompresora: 44 ml
Olej pozostały w kompresorze: 15 ml*
Olej w rurce ssącej: 15 ml (tabela)
Olej w osuszaczu: 15 ml (tabela)
Oryginalny układ posiada 120 ml.
120 - (44+15+15+15) = 31 ml
Należy wlać do kompresora 31 ml oleju.
* Olej nie możliwy do spuszczenia, pozostały m.in. jako film olejowy !!!
Dobre !!! Podoba mi się taka opinia i rada.Nie zna się kogoś nigdy nie korzystało się z usług danej firmy ale łatę trzeba przyłożyć.Piasek pisze:Obawiam się że to jednak nie ja powinienem się doszkalać a wszyscy ci (jak wnioskuję m.in TY) którzy bierzecie od nas ciężką kasę za partaczenie roboty (w większości przypadków)