[mk4] Oba wentylatory nie działają.
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
W sprawnym układzie klimatyzacji, po włączeniu klimy powinien włączyć się powolny bieg wentylatorów. Przy wzroście ciśnienia powinien włączyć się szybki bieg wentylatorów. Jeżeli ciśnienie nadal rośnie, sterownik wentylatorów powinien rozłączyć sprzęgło kompresora, pozostawiając wentylatory włączone na szybkim biegu. Po obniżeniu ciśnienia ponownie powinno zostać załączone sprzęgło sprężarki (oczywiście wentylatory nadal działają).
W fabrycznej klimie obydwa wentylatory pracują jednocześnie na szybkim lub wolnym biegu. Brak powolnego biegu wentylatorów często spowodowany jest uszkodzeniem rezystora w silniku wentylatora, niestety ten rezystor nie występuje jako część zamienna - pozostaje wymiana silniczka z wentylatorem (ewentualnie zamontowanie zewnętrznego rezystora).
Aha, w niektórych rocznikach, na rurze wodnej prowadzącej z chłodnicy w stronę silnika montowany był czujnik temperatury, podobno potrafił sprawiać problemy sygnalizując przegrzanie, co powodowało wyłączanie klimatyzacji. Jeżeli jest zamontowany ten czujnik, można sprawdzić miernikiem czy czujnik się nie rozłącza.
W fabrycznej klimie obydwa wentylatory pracują jednocześnie na szybkim lub wolnym biegu. Brak powolnego biegu wentylatorów często spowodowany jest uszkodzeniem rezystora w silniku wentylatora, niestety ten rezystor nie występuje jako część zamienna - pozostaje wymiana silniczka z wentylatorem (ewentualnie zamontowanie zewnętrznego rezystora).
Aha, w niektórych rocznikach, na rurze wodnej prowadzącej z chłodnicy w stronę silnika montowany był czujnik temperatury, podobno potrafił sprawiać problemy sygnalizując przegrzanie, co powodowało wyłączanie klimatyzacji. Jeżeli jest zamontowany ten czujnik, można sprawdzić miernikiem czy czujnik się nie rozłącza.
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Witam po dłuższej nieobecności. Wykonalem testy zwierajac piny w kostce o której mówiliśmy i jakie było moje zdziwienie jak się okazało że wentylatory startują na jednym i drugim biegu. Specjalnie sprawdzalem to w taki sposób że zwarlem najpierw dwa piny i wentylatory wystartowały. Zatrzymałem je, zawarłem z drugim pinem i wentylatory odpalily się na drugim biegu. Tak jak kolega wyżej pisał, gdy wentylatory pracują wieje cały czas chłodnym powietrzem.
Pytanie brzmi, dlaczego wentylatory nie pracują gdy są wpiete do tego czujnika? Zaznaczam, że czujnik został wymieniony na całkiem nowy.
Pytanie brzmi, dlaczego wentylatory nie pracują gdy są wpiete do tego czujnika? Zaznaczam, że czujnik został wymieniony na całkiem nowy.
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Szybki edit. Sprawdzałem to jeszcze raz i w sumie ostatecznie mogę powiedzieć że na jednym biegu raz działają raz nie, a na drugim zawsze. Oczywiście mówimy o zwartych kablach
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Oba wentylatory wyciągnąłem z samochodu i podpialem na krótko. Jeden i drugi działają tylko na drugim biegu.
Jeden ma numer 1J0959455F a drugi 1J0959455M
Chciałem kupić takie używki i znalazłem na allegro komplet duży i mały wentylator za 65 zł sprawne oba biegi. Tylko ten większy ma numer 1J0959455F a tego drugiego nikt nie podaje. Czy one w różnych autach miały różne wtyczki? Raczej mi się nie wydaje ale wolę zapytać bardziej doświadczonych ludzi ode mnie.
Jeden ma numer 1J0959455F a drugi 1J0959455M
Chciałem kupić takie używki i znalazłem na allegro komplet duży i mały wentylator za 65 zł sprawne oba biegi. Tylko ten większy ma numer 1J0959455F a tego drugiego nikt nie podaje. Czy one w różnych autach miały różne wtyczki? Raczej mi się nie wydaje ale wolę zapytać bardziej doświadczonych ludzi ode mnie.
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Trochę późno ale.. wentylatory różnią się mocą i wielkością/średnicą. Wtyczki z tego co wiem, są w golfie, skodzie fabii czy seacie leonie takie same. Zestawienie wentylatorów w golfie można znaleźć w katalogu etka np. etka online.
Pierwszy (powolny) bieg wentylatora często nie działa z powodu uszkodzenia rezystora w silniczku. Można zaryzykować rozebranie silnika (trzeba odgiąć zaczepy dekielka silniczka przy pomocy młotka i przecinaka), może uszkodziły się punkty lutownicze rezystora i da się wlutować ponownie ten rezystor.
Pierwszy (powolny) bieg wentylatora często nie działa z powodu uszkodzenia rezystora w silniczku. Można zaryzykować rozebranie silnika (trzeba odgiąć zaczepy dekielka silniczka przy pomocy młotka i przecinaka), może uszkodziły się punkty lutownicze rezystora i da się wlutować ponownie ten rezystor.
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Witam. Wentylatory wymienione. Wszystko działa jak powinno. Uruchamiają się oba przy włączeniu klimy na niskim biegu a jak się zagrzeje samochód to przyspieszają i zwalniają. Niestety problem z klimatyzacją występuje nadal. Ustawiam klime na LO moc nawiewu na max a klimatyzacja nie chłodzi. Powietrze po pewnym czasie jest cieplejsze niż na dworze. Dla przykładu termometr na dworze wskazuję 19* a po postawieniu go przy nawiewie pokazuje 24*.
Zauważyłem, że w kartkach mam jakieś kawałki gąbki postrzepionej nie wiem co to jest. Gdzieś czytałem że ta gąbka powoduje że nie przepuszczane jest ciepłe powietrze do samochodu.
Ktoś ma jakieś rady co jeszcze i w jaki sposób mogę zweryfikować?
Zauważyłem, że w kartkach mam jakieś kawałki gąbki postrzepionej nie wiem co to jest. Gdzieś czytałem że ta gąbka powoduje że nie przepuszczane jest ciepłe powietrze do samochodu.
Ktoś ma jakieś rady co jeszcze i w jaki sposób mogę zweryfikować?
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 819
- Rejestracja: pn wrz 02, 2013 16:30
- Lokalizacja: Skawina, malopolska
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
No to prawdopodobnie masz uszkodzona klapkę zimne cieple powietrze - gąbka ze starości postrzępiła się i odfrunęła kanałami nawiewów. Część powietrza leci przez nagrzewnice cały czas i nie będziesz miał zimnego. Chyba rozbiórka kokpitu Cie czeka.
VW Bora 1.9TDI 01' ASV+sprzedany.
VW Golf 4 1.4 99' LPG -sprzet zony
Seat Leon 1.6 16 05' LPG
VW Golf 4 1.4 99' LPG -sprzet zony
Seat Leon 1.6 16 05' LPG
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Można jeszcze "z grubsza" sprawdzić, czy sam kompresor działa, dotykając aluminiowych rurek klimatyzacji na włączonej klimie. Jedna z rurek powinna być zdecydowanie chłodniejsza niż druga, oraz chłodniejsza niż otoczenie. Oczywiście cały czas powinno się też obracać sprzęgiełko kompresora. Jeśli tu jest ok, można jeszcze spróbować podłączyć komputer i sprawdzić czy sam climatronic nie pokazuje błędów typu uszkodzenie silniczków klap (chyba można to też zrobić z panelu climatronica).
Sypiąca się z nawiewów gąbka, to zapowiedź 2 dni roboty na rozebranie deski i nagrzewnicy w celu ponownego oklejenia klapek. Dodatkowo prawdopodobnie trzeba będzie odciągnąć gaz z klimatyzacji.
Sypiąca się z nawiewów gąbka, to zapowiedź 2 dni roboty na rozebranie deski i nagrzewnicy w celu ponownego oklejenia klapek. Dodatkowo prawdopodobnie trzeba będzie odciągnąć gaz z klimatyzacji.
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Poważnie, żeby te gąbki wkleić to trzeba gaz odciągnąć?
Zabralbym się za wymianę tych gabek, ale nie wiem kompletnie co gdzie. Rozebranie kokpitu to nie problem, nie wiem jednak gdzie tych klapek od ciepło zimno szukać :/
Zabralbym się za wymianę tych gabek, ale nie wiem kompletnie co gdzie. Rozebranie kokpitu to nie problem, nie wiem jednak gdzie tych klapek od ciepło zimno szukać :/
[mk4] Re: Oba wentylatory nie działają.
Sprawa gąbek na klapkach nagrzewnicy jest opisana na forum, nie chciałbym zaśmiecać, słowo klucz to klapy lub klapki nagrzewnicy. W skrócie: klapy zamontowane są w pudle-"kombajnie" nagrzewnicy. Jest ich kilka, chyba 3, służą do kierowania nawiewem na szybę, nogi, do regulacji temperatury oraz otwierania i zamykania obiegu wewnętrznego. Klapy posiadają otwory pokryte gąbką, która po latach odpada... w efekcie powietrze zamiast lecieć tam, gdzie kieruje je klapa, leci "tam gdzie mu łatwiej" regulacja temperatury działa słabo, nawiew jest kierowany wszędzie naraz itp. Można okleić klapki na nowo (np gąbką / pianką pod panele podłogowe, ja dodatkowo je obszyłem żeby już tam nie zaglądać). Dostęp do klap jest beznadziejny, bo wymaga wyjęcia całego pudła nagrzewnicy... chyba że ktoś ma wyjątkowe zdolności "ginekologiczne" A żeby wyjąć ten kombajn, trzeba między innymi rozłączyć rurki klimatyzacji i ogrzewania (możliwe że w zależności od wersji kombajnu da się go "rozpołowić" bez rozłączania rurek klimatyzacji, nie jestem pewien).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości