Naprawa sztywnych cięgien zmiany biegów skrzyni typu 020.
: ndz lip 12, 2015 10:10
Witajcie
Często widuję tematy typu:
-nie wchodzi 1 bieg;
-zamiast wstecznego,wchodzi 1 bieg;
-zniknął 5 bieg;
Zadam więc sobie trochę trudu,pozbieram trochę fotek z kompa i wystrugam foto-poradę.Niech ten temat stanie się pomocnym dla tych,którzy bez szukania,w ciemno zakładają tematy z zagadnieniami w/w.
Mam dosyć sprzątania po nich,więc teraz o te sprawy pytajcie tutaj,w tym temacie.
Pacjentem przy tego typu operacji może być mk1,mk2,mk3 i chyba także mk4. Zasada przełączania biegów za pomocą sztywnych cięgien jest taka sama w tych autach,oczywiście nie we wszystkich modelach silnikowych
Do rzeczy.
1.Na początku wyjmujemy zawleczki i zdejmujemy cięgno z ciężarkiem-w mk3,we wcześniejszych Golfach ciężarka nie było,tylko sam pręt.
2.Następnie małym śrubokrętem podważamy zabezpieczenia (plastikowe języki) i zdejmujemy drugie cięgno.
3.Podobnie jak w pkt.2 podważamy zabezpieczenia i zdejmujemy najkrótsze cięgno,oraz odkręcamy nakrętkę od spodu (2 klucze 13mm) i wyjmujemy śrubę M8.Następnie zdejmujemy dźwignię z łapy skrzyni.
4.Luzujemy śrubę M8 (2 klucze 13mm) i wysuwamy pręt wybierający z obejmy dźwigni.
Uwaga! Przed poluzowaniem,należy zaznaczyć jak najdokładniej położenie pręta względem obejmy,żeby później nie było wielkich problemów z regulacją biegów!
5.Odkręcamy od maglownicy ustrojstwo ze zdjęć,przykręcone za pomocą trzech śrub M8 (klucz 13mm). Dwóch z nich nie widać na zdjęciu,są z tyłu.
6.Oto graty po zdemontowaniu:
7.Teraz będą potrzebne zestawy naprawcze. Na fotkach widać numery katalogowe,więc nie powinniście mieć problemów z zamówieniem.
8.Omówię proces naprawy tego ustrojstwa przykręcanego do maglownicy. Jego tulejka prowadząca pręt wybierający,jest przytwierdzona za pomocą blaszanego koszyka i przynitowana,nity trzeba ściąć. W zestawie naprawczym są 2 nity do zaklepywania,ale ja użyłem dwóch nitów zrywnych,ponieważ mam nitownicę,więc było mi wygodniej.
Najpierw sobie to wszystko umyłem benzyną,a później rozebrałem i wymieniłem to co było do wymiany.
9.Kolejnym krokiem jest wymiana wszystkich tulejek ślizgowych i (uwaga!) podkładek z gąbki pod metalowymi "jabłkami" plastikowych cięgien. Na jednej z fotek zaznaczę o co chodzi.
-na czerwono,tulejki ślizgowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na żółto,podkładki gąbkowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na niebiesko,tulejka ślizgowa,ale mam wątpliwości,czy jest z którymś z zestawów naprawczych.Nie pamiętam,bo dawno to robiłem.Może jest,może nie...
10.Wracając jeszcze do zestawów naprawczych,warto też dokupić nowe cięgna plastikowe,które mogą się okazać wytarte w środku i posiadać luz na "jabłkach". Dobrze jest wcześniej to zweryfikować,by w trakcie naprawy mieć już wszystko co potrzebne.
Tak więc dotarliśmy do końca. Nie będę opisywał procesu składania tego co zostało rozebrane,bo nie widzę takiej potrzeby,jest to oczywiste
Po zmianie tych elementów,zmiana biegów stanie się przyjemnością,nie udręką
Jeśli o czymś zapomniałem,to piszcie.Mam jeszcze trochę fotek,więc mogę co nieco rozjaśnić
Powodzenia przy grzebaniu
Często widuję tematy typu:
-nie wchodzi 1 bieg;
-zamiast wstecznego,wchodzi 1 bieg;
-zniknął 5 bieg;
Zadam więc sobie trochę trudu,pozbieram trochę fotek z kompa i wystrugam foto-poradę.Niech ten temat stanie się pomocnym dla tych,którzy bez szukania,w ciemno zakładają tematy z zagadnieniami w/w.
Mam dosyć sprzątania po nich,więc teraz o te sprawy pytajcie tutaj,w tym temacie.
Pacjentem przy tego typu operacji może być mk1,mk2,mk3 i chyba także mk4. Zasada przełączania biegów za pomocą sztywnych cięgien jest taka sama w tych autach,oczywiście nie we wszystkich modelach silnikowych
Do rzeczy.
1.Na początku wyjmujemy zawleczki i zdejmujemy cięgno z ciężarkiem-w mk3,we wcześniejszych Golfach ciężarka nie było,tylko sam pręt.
2.Następnie małym śrubokrętem podważamy zabezpieczenia (plastikowe języki) i zdejmujemy drugie cięgno.
3.Podobnie jak w pkt.2 podważamy zabezpieczenia i zdejmujemy najkrótsze cięgno,oraz odkręcamy nakrętkę od spodu (2 klucze 13mm) i wyjmujemy śrubę M8.Następnie zdejmujemy dźwignię z łapy skrzyni.
4.Luzujemy śrubę M8 (2 klucze 13mm) i wysuwamy pręt wybierający z obejmy dźwigni.
Uwaga! Przed poluzowaniem,należy zaznaczyć jak najdokładniej położenie pręta względem obejmy,żeby później nie było wielkich problemów z regulacją biegów!
5.Odkręcamy od maglownicy ustrojstwo ze zdjęć,przykręcone za pomocą trzech śrub M8 (klucz 13mm). Dwóch z nich nie widać na zdjęciu,są z tyłu.
6.Oto graty po zdemontowaniu:
7.Teraz będą potrzebne zestawy naprawcze. Na fotkach widać numery katalogowe,więc nie powinniście mieć problemów z zamówieniem.
8.Omówię proces naprawy tego ustrojstwa przykręcanego do maglownicy. Jego tulejka prowadząca pręt wybierający,jest przytwierdzona za pomocą blaszanego koszyka i przynitowana,nity trzeba ściąć. W zestawie naprawczym są 2 nity do zaklepywania,ale ja użyłem dwóch nitów zrywnych,ponieważ mam nitownicę,więc było mi wygodniej.
Najpierw sobie to wszystko umyłem benzyną,a później rozebrałem i wymieniłem to co było do wymiany.
9.Kolejnym krokiem jest wymiana wszystkich tulejek ślizgowych i (uwaga!) podkładek z gąbki pod metalowymi "jabłkami" plastikowych cięgien. Na jednej z fotek zaznaczę o co chodzi.
-na czerwono,tulejki ślizgowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na żółto,podkładki gąbkowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na niebiesko,tulejka ślizgowa,ale mam wątpliwości,czy jest z którymś z zestawów naprawczych.Nie pamiętam,bo dawno to robiłem.Może jest,może nie...
10.Wracając jeszcze do zestawów naprawczych,warto też dokupić nowe cięgna plastikowe,które mogą się okazać wytarte w środku i posiadać luz na "jabłkach". Dobrze jest wcześniej to zweryfikować,by w trakcie naprawy mieć już wszystko co potrzebne.
Tak więc dotarliśmy do końca. Nie będę opisywał procesu składania tego co zostało rozebrane,bo nie widzę takiej potrzeby,jest to oczywiste
Po zmianie tych elementów,zmiana biegów stanie się przyjemnością,nie udręką
Jeśli o czymś zapomniałem,to piszcie.Mam jeszcze trochę fotek,więc mogę co nieco rozjaśnić
Powodzenia przy grzebaniu