Wymiana sprzęgła krok po kroku Golf mk4 1,9TDI (5 gang)
: czw kwie 24, 2014 08:42
Witam.
Piszę tą oto foto-poradę,aby potomnym było łatwiej i żeby mniej tematów z tym związanych powstawało na forum.
Pacjentem jest Skoda Octavia z ALH pod maską,a że jest to bliźniacze rozwiązanie jak w przypadku Golfa MK4,dlatego też w tytule tematu napisałem tak,a nie inaczej
1.Pierwsze czynności:
a)strzałka żółta- odkręcić kluczem 13 śrubę i wyjąć blachę przytwierdzającą akumulator do podstawy
b)strzałki czerwone- odkręcić lub poluzować kluczem 10 śruby mocujące klemy i jeden kabel,a następnie zdjąć i wyjąć aku
c)strzałki zielone- ścisnąć szczypcami opaskę sprężystą i zsunąć rurę dolotową z puszki filtra,następnie ścisnąć plastikowy języczek przy kostce i zdjąć ją z przepływki
d)strzałki niebieskie- kluczem 10 odkręcić dwie śruby mocujące puszkę filtra,ale od strony aku potrzebna jest długa przedłużka bo śruba siedzi głęboko,wyjąć puszkę
2.Kluczem nasadowym 10 odkręcamy 4 śruby mocujące podstawę aku do podłużnicy i wyjmujemy ją.
3.Rozpiąć kostki przy rozruszniku.
4.Także kostkę włącznika światła wstecznego.
5.Kluczem nasadowym 18 odkręcić górną śrubę mocującą rozrusznik,a następnie od dołu najpierw kluczem 13 odkręcić wspornik przewodu wspomagania,później nasadowym 18 drugą śrubę rozrusznika. Wyjąć rozrusznik.
6.Podważyć i zdjąć 2 zabezpieczenia z cięgien zmiany biegów.
7.Kluczem 13 odkręcić 3 śruby mocujące łapę cięgien.
8.Kluczem 13 odkręcić i zdjąć dźwignię przełączającą (tzw. hokej).
9.Rozpiąć i zdjąć kostkę z impusomierza.
10.Kluczem 13 odkręcić dwie śruby mocujące wspornik łapy skrzyni biegów.
11.Kluczem 13 odkręcić i wyjąć wysprzęglik.
12.Za pomocą drutu,kabla,sznurka lub sznurowadła z buta podwiesić wysprzęglik i cięgna zmiany biegów maksymalnie wysoko,by nie przeszkadzały.
13.Następnie należy zdjąć koło i lewą stronę auta postawić na kobyłce.
14.Odkręcić łącznik stabilizatora-strzałka niebieska,oraz sworzeń wahacza-strzałki niebieskie. Uwaga- przed odkręceniem sworznia,należy zaznaczyć sobie głębokość jego wsunięcia w wahacz.Można to zrobić jakimś rysikiem lub psiknąć jasnym sprayem.Wszystko po to,by później tak samo ustawić,bo na tych trzech śrubach jest minimalna regulacja kąta pochylenia koła.
15.Kluczem typu SPLINE M8 odkręcić sześć śrub mocujących lewy przegub wewnętrzny do zabieraka.
16.Teraz trzeba kierownicą skręcić maksymalnie w prawo by drążek się wysunął,szarpnąć zwrotnicę koła w bok i wysunąć półoś z przegubem,po czym podwiesić ją by nie przeszkadzała.
17.Kluczem 16 odkręcić dwie śruby mocujące osłonę termiczną prawego przegubu wewnętrznego i zdjąć ją.
18.Odkręcić sześć śrub prawego przegubu również kluczem SPLINE M8.
19.Od dołu nasadowym kluczem 16 odkręcić trzy śruby mocujące skrzynię do silnika.
20.Od góry odkręcić kluczem 13 przewód masowy,a następnie kluczem 18 odkręcić dwie śruby mocujące skrzynię.Silnik będzie bezpiecznie połączony jedną śrubą przy zabieraku prawego przegubu.
21.Kluczem 10 (lub 11) odkręcić blachę maskującą koło zamachowe. Tutaj jej nie było...
22.Odkręcić stabilizator silnika (tzw. lizak)
a) strzałki czerwone- klucz 16
b) strzałki niebieskie- klucz 13
23.Teraz trzeba podwiesić silnik. Ja kiedyś zmajstrowałem sobie takie koromesło i dobrze mi służy,a za pomocą rzymskiej śruby,silnik mogę podnosić i opuszczać. Można też podeprzeć silnik jakimś małym podnośnikiem w okolicach miski olejowej,ale to znacznie ogranicza ruch w kanale.
24.Gdy silnik podwieszony,trzeba odkręcić kluczem nasadowym 18 dwie śruby mocujące łapę skrzyni do poduchy i opuścić skrzynię.
25.Pod lewą podłużnicą odkręcić kluczem 16 trzy śruby mocujące łapę do skrzyni.
26.Podwiesić przewód od wspomagania,by nie przeszkadzał.
27.Sprawdzić dokładnie czy coś nie zostało do odkręcenia lub rozpięcia.
28.Teraz trzeba zaprosić drugą osobę do kanału by pomogła wyjąć skrzynkę. Odkręcić ostatnią śrubę przy prawym zabieraku,a później wyjąć skrzynię.
Skrzynię najłatwiej wyjąć odsuwając ją od silnika ok. 1cm,następnie dyfer unieść wyżej o znów ciągnąć całość w bok,jednocześnie manewrując nią tak,by prawy zabierak przeskoczył przez koło zamachowe.
29.Za pomocą łamanego klucza oczkowego 9 (dwunastokątnego) równomiernie dookoła odkręcamy sześć śrub docisku sprzęgła i zdejmujemy razem z tarczą.
Tutaj zostałem zaskoczony trochę,bo sprzęgło jest na sztywnym kole jak w AGR
30.Sprzęgło shajcowane do cna...
31.Nowe sprzęgło. Jak widać jest spora różnica
32. Należy przemyć za pomocą zmywacza do hamulców papierowym ręcznikiem lub czystą szmatką.
33.Powierzchnię przylegania tarczy do zamachu dobrze jest przetrzeć papierkiem ściernym o gradacji ok. P240. Ja dla ułatwienia przejechałem pneumatyczną szlifierką oscylacyjną. Następnie także trzeba przemyć zmywaczem.
34.Na śrubki mocujące docisk do zamachu,dobrze jest kapnąć nieco kleju do gwintów i niech tak czekają na swoją kolej.
35.Tarczę należy montować tłumikiem drgań skrętnych (ta wypukła część) w stronę docisku.
36.Przyłożyć docisk i lekko palcami przykręcić. Na tym etapie należy wycentrować tarczę,żeby nie było problemu z włożeniem w nią wałka,a tym samym zamontowania skrzyni do silnika.Można użyć do tego jakiegoś pręta,rurkę itp. Ja używam długiej nasadki na przedłużce. Ważne by rozmiar wewnętrzny był jak najbardziej dopasowany do wieloklina w tarczy. Należy wcisnąć do końca,lekko poruszać góra-dół,lewo-prawo i zacząć dokręcać śrubki.
37.Śrubki dokręcać z głową,tzn.po pół obrotu! Dokręcanie śrubek "na pałę" może doprowadzić do uszkodzenia docisku!
38.Po dokręceniu należy spojrzeć na słoneczko docisku,czy jego końcówki są w jednej płaszczyźnie.
39.Wyczyścić tuleję ślizgową łożyska oporowego lub jak kto woli-dociskowego-strzałka czerwona,oraz wieloklin wałka- strzałka niebieska i obie te części posmarować wazeliną techniczną. Czasami zdarza się,że jest dołożona do kompletu sprzęgła w małej saszetce. Zamontować nowe łożysko.
40.Założyć skrzynię i przykręcić śrubą przy prawym zabieraku.
Skręcać resztę gratów w kolejności odwrotnej do rozkręcania,czyli czytać i oglądać to jeszcze raz tylko od pkt.28 do 1
Powodzenia
PS: Jak mi się trafi jakiś pacjent na dwumasie lub znajdę jakieś fotki w sieci,to opisze montaż
Piszę tą oto foto-poradę,aby potomnym było łatwiej i żeby mniej tematów z tym związanych powstawało na forum.
Pacjentem jest Skoda Octavia z ALH pod maską,a że jest to bliźniacze rozwiązanie jak w przypadku Golfa MK4,dlatego też w tytule tematu napisałem tak,a nie inaczej
1.Pierwsze czynności:
a)strzałka żółta- odkręcić kluczem 13 śrubę i wyjąć blachę przytwierdzającą akumulator do podstawy
b)strzałki czerwone- odkręcić lub poluzować kluczem 10 śruby mocujące klemy i jeden kabel,a następnie zdjąć i wyjąć aku
c)strzałki zielone- ścisnąć szczypcami opaskę sprężystą i zsunąć rurę dolotową z puszki filtra,następnie ścisnąć plastikowy języczek przy kostce i zdjąć ją z przepływki
d)strzałki niebieskie- kluczem 10 odkręcić dwie śruby mocujące puszkę filtra,ale od strony aku potrzebna jest długa przedłużka bo śruba siedzi głęboko,wyjąć puszkę
2.Kluczem nasadowym 10 odkręcamy 4 śruby mocujące podstawę aku do podłużnicy i wyjmujemy ją.
3.Rozpiąć kostki przy rozruszniku.
4.Także kostkę włącznika światła wstecznego.
5.Kluczem nasadowym 18 odkręcić górną śrubę mocującą rozrusznik,a następnie od dołu najpierw kluczem 13 odkręcić wspornik przewodu wspomagania,później nasadowym 18 drugą śrubę rozrusznika. Wyjąć rozrusznik.
6.Podważyć i zdjąć 2 zabezpieczenia z cięgien zmiany biegów.
7.Kluczem 13 odkręcić 3 śruby mocujące łapę cięgien.
8.Kluczem 13 odkręcić i zdjąć dźwignię przełączającą (tzw. hokej).
9.Rozpiąć i zdjąć kostkę z impusomierza.
10.Kluczem 13 odkręcić dwie śruby mocujące wspornik łapy skrzyni biegów.
11.Kluczem 13 odkręcić i wyjąć wysprzęglik.
12.Za pomocą drutu,kabla,sznurka lub sznurowadła z buta podwiesić wysprzęglik i cięgna zmiany biegów maksymalnie wysoko,by nie przeszkadzały.
13.Następnie należy zdjąć koło i lewą stronę auta postawić na kobyłce.
14.Odkręcić łącznik stabilizatora-strzałka niebieska,oraz sworzeń wahacza-strzałki niebieskie. Uwaga- przed odkręceniem sworznia,należy zaznaczyć sobie głębokość jego wsunięcia w wahacz.Można to zrobić jakimś rysikiem lub psiknąć jasnym sprayem.Wszystko po to,by później tak samo ustawić,bo na tych trzech śrubach jest minimalna regulacja kąta pochylenia koła.
15.Kluczem typu SPLINE M8 odkręcić sześć śrub mocujących lewy przegub wewnętrzny do zabieraka.
16.Teraz trzeba kierownicą skręcić maksymalnie w prawo by drążek się wysunął,szarpnąć zwrotnicę koła w bok i wysunąć półoś z przegubem,po czym podwiesić ją by nie przeszkadzała.
17.Kluczem 16 odkręcić dwie śruby mocujące osłonę termiczną prawego przegubu wewnętrznego i zdjąć ją.
18.Odkręcić sześć śrub prawego przegubu również kluczem SPLINE M8.
19.Od dołu nasadowym kluczem 16 odkręcić trzy śruby mocujące skrzynię do silnika.
20.Od góry odkręcić kluczem 13 przewód masowy,a następnie kluczem 18 odkręcić dwie śruby mocujące skrzynię.Silnik będzie bezpiecznie połączony jedną śrubą przy zabieraku prawego przegubu.
21.Kluczem 10 (lub 11) odkręcić blachę maskującą koło zamachowe. Tutaj jej nie było...
22.Odkręcić stabilizator silnika (tzw. lizak)
a) strzałki czerwone- klucz 16
b) strzałki niebieskie- klucz 13
23.Teraz trzeba podwiesić silnik. Ja kiedyś zmajstrowałem sobie takie koromesło i dobrze mi służy,a za pomocą rzymskiej śruby,silnik mogę podnosić i opuszczać. Można też podeprzeć silnik jakimś małym podnośnikiem w okolicach miski olejowej,ale to znacznie ogranicza ruch w kanale.
24.Gdy silnik podwieszony,trzeba odkręcić kluczem nasadowym 18 dwie śruby mocujące łapę skrzyni do poduchy i opuścić skrzynię.
25.Pod lewą podłużnicą odkręcić kluczem 16 trzy śruby mocujące łapę do skrzyni.
26.Podwiesić przewód od wspomagania,by nie przeszkadzał.
27.Sprawdzić dokładnie czy coś nie zostało do odkręcenia lub rozpięcia.
28.Teraz trzeba zaprosić drugą osobę do kanału by pomogła wyjąć skrzynkę. Odkręcić ostatnią śrubę przy prawym zabieraku,a później wyjąć skrzynię.
Skrzynię najłatwiej wyjąć odsuwając ją od silnika ok. 1cm,następnie dyfer unieść wyżej o znów ciągnąć całość w bok,jednocześnie manewrując nią tak,by prawy zabierak przeskoczył przez koło zamachowe.
29.Za pomocą łamanego klucza oczkowego 9 (dwunastokątnego) równomiernie dookoła odkręcamy sześć śrub docisku sprzęgła i zdejmujemy razem z tarczą.
Tutaj zostałem zaskoczony trochę,bo sprzęgło jest na sztywnym kole jak w AGR
30.Sprzęgło shajcowane do cna...
31.Nowe sprzęgło. Jak widać jest spora różnica
32. Należy przemyć za pomocą zmywacza do hamulców papierowym ręcznikiem lub czystą szmatką.
33.Powierzchnię przylegania tarczy do zamachu dobrze jest przetrzeć papierkiem ściernym o gradacji ok. P240. Ja dla ułatwienia przejechałem pneumatyczną szlifierką oscylacyjną. Następnie także trzeba przemyć zmywaczem.
34.Na śrubki mocujące docisk do zamachu,dobrze jest kapnąć nieco kleju do gwintów i niech tak czekają na swoją kolej.
35.Tarczę należy montować tłumikiem drgań skrętnych (ta wypukła część) w stronę docisku.
36.Przyłożyć docisk i lekko palcami przykręcić. Na tym etapie należy wycentrować tarczę,żeby nie było problemu z włożeniem w nią wałka,a tym samym zamontowania skrzyni do silnika.Można użyć do tego jakiegoś pręta,rurkę itp. Ja używam długiej nasadki na przedłużce. Ważne by rozmiar wewnętrzny był jak najbardziej dopasowany do wieloklina w tarczy. Należy wcisnąć do końca,lekko poruszać góra-dół,lewo-prawo i zacząć dokręcać śrubki.
37.Śrubki dokręcać z głową,tzn.po pół obrotu! Dokręcanie śrubek "na pałę" może doprowadzić do uszkodzenia docisku!
38.Po dokręceniu należy spojrzeć na słoneczko docisku,czy jego końcówki są w jednej płaszczyźnie.
39.Wyczyścić tuleję ślizgową łożyska oporowego lub jak kto woli-dociskowego-strzałka czerwona,oraz wieloklin wałka- strzałka niebieska i obie te części posmarować wazeliną techniczną. Czasami zdarza się,że jest dołożona do kompletu sprzęgła w małej saszetce. Zamontować nowe łożysko.
40.Założyć skrzynię i przykręcić śrubą przy prawym zabieraku.
Skręcać resztę gratów w kolejności odwrotnej do rozkręcania,czyli czytać i oglądać to jeszcze raz tylko od pkt.28 do 1
Powodzenia
PS: Jak mi się trafi jakiś pacjent na dwumasie lub znajdę jakieś fotki w sieci,to opisze montaż