Strona 1 z 1

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: śr gru 28, 2011 14:16
autor: jhosef
Koledzy piszę tutaj po profesjonalną pomoc:)

W sumie wydaje się że problem jest oczywisty ale wolę się poradzić bo tanio nie będzie.
Zbieram się do tego tematu chyba 2 tygodnie. Przeczytałem już cały internet, łacznie z naszym forum;)

Pacjent: Polo 1,4 TDI 70 KM, MY 2007, na liczniku 187 tysięcy, dwumasu brak.

Mam problem z szarpiącym sprzęgłem przy ruszaniu. Może się wydawać oczywiste, ze sprzęgło sie kończy itp ale jakoś to dla mnie dziwnie szarpie.
Podczas ruszania bez gazu na półsprzęgle pojawiają się mocne wibracje. najmocniejsze są prawie przy puszczeniu ostatecznie sprzęgła gdy auto już jedzie.
Dzieje się to tylko przy ruszaniu, jazda pod górkę na biegu jałowym, na jakimkolwiek biegu nie powoduje wzmożenia wibracji.
Zmiana biegu w górę/dół żadnych spokój, sukces. Hamowanie silnikiem - żadnych stuków, szarpnięć itp.
Sprzęgło łapie dość wysoko i pedał jest trochę za twardy jak na kilkuletnie auto (trochę boli nowa przy dłuższym trzymaniu).
Silnik pracuje poprawnie jak na 3-cylindrowca, nie przenosi wibracji na jałowym przez poduszki.
Przy ruszaniu bez sprzęgła wibracje - nawet określiłbym uderzenia jakby coś krzywo brało - są na prawdę mocne. Jeśli rusza się z poziomu 1200-1500 obrotów praktycznie są tylko w końcowym ułamku sekundy wyprzęgania albo w ogóle.

Podczas dynamicznego przyśpieszania, zmiany biegów - cisza spokój sukces.
Nie ma niepokojących dźwięków podczas zasprzęglania i wysprzęglania.
Sprzęgło się nie ślizga.
Przed wymianą tulei wahacza drgania były widoczne na kołach przednich. To były tuleje starego typu na dwóch ramionkach gdzie koło i tak latało zbyt mocno.
Nic szczególnego na pedale sprzęgła nie czuć.

Właściwie miał tak od początku ale pierwszy pomysł aso był długi czas stania auta bez jakiejkolwiek jazy. Mniej więcej przez całą zimę pod chmurką. Wziąłem to na klatę, że trzeba będzie wymienić sprzęgło i tyle. Do tego silnik 3 cylindrowy więc szału z kulturą pracy nie ma więc i tym nieco to tłumaczyłem. Do czasu kiedy kierowca TIR-a zafundował mi tydzień z zastępczą Corsą 1,0 3 cylindry gdzie kultura ruszania była zupełnie inna. Po powrocie do polo zaczęło mnie to dość mocno denerwować.

Niestety wymiana sprzęgła w tym aucie mimo braku dwumasu jest w tej chwili nie ma mój portfel. Samo sprzęgło do tego konkretnego silnika to w IC 1100-1200 zł (cena porównywalna z ASO), alledrogo nieco taniej ale szału nie ma. Plus wymiana to się robi niezła suma.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pt gru 30, 2011 20:51
autor: stonefree
Profesjonalna rada: daj se na luz. kupiłeś 3 garowego diesla, który chodzi jak sieczkarnia i nic z tym nie zrobisz. Ogladałem kilka takich aut i żaden kulturą pracy mnie nie zachwycił.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pn sty 02, 2012 21:01
autor: jhosef
stonefree pisze:Profesjonalna rada: daj se na luz. kupiłeś 3 garowego diesla, który chodzi jak sieczkarnia i nic z tym nie zrobisz. Ogladałem kilka takich aut i żaden kulturą pracy mnie nie zachwycił.
Nie zgodzę się z Tobą. To nie pierwszy 3-cylindrowiec jakim jeżdżę i doskonale wiedziałem co kupuję. Tylko tutaj sprzęgło tak się zachowuje. Nawet w firmowym matizie jest kultura. W miarę możliwości wymienię sprzęgł i zobaczymy.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pn sty 02, 2012 21:17
autor: ja4rqu
a dieslem 3 cylindrowym jeździłeś? Mama ma ibize z 2004 1.2 3(benzyna) cylindrową i równiez są niewielkie wibracje a aut ma 14o tyś km i jest naprawdę szanowane. A może masz zwichrowaną delikatnie tarcze?

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pn sty 02, 2012 21:23
autor: jhosef
Dieslem nie ale to nie jest nic naturalnego, takiego czegoś by nie wypuszczono z fabryki. Jakby miało tak szarpać z winy silnika to vw by założył dwumas.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pn sty 02, 2012 21:24
autor: ja4rqu
to trzeba będzie obejrzeć sprzęgło :bajer:

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pn sty 02, 2012 21:33
autor: jhosef
No chyba tak. Ogólnie stan się pogarsza, teraz ruszyć bez gazu to mordęga jakkolwiek wolno by nie wysprzęglał.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: wt sty 03, 2012 16:00
autor: marcin7x5
Może byc tez tak, że nie tylko tarcza sprzegła bedzie do wymiany ale tez i cały docisk. Siostra tez ma polo z silnikiem 1,4 TDI i tam nic nie szarpie podczas ruszania. Wszystko ładnie płynnie pracuje.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: wt sty 03, 2012 16:26
autor: jhosef
Ja i tak obstawiam całość. Nie będę się bawił w wymianę tarczy bo to pozorna oszczędność. Zwłaszcza, że nie mam możliwości zrobienia samemu. No dobra poniekąd mam ale mi się nie chce. Mam tylko nadzieję, ze nie zastanę niespodzianki.
Zastanawiam się czy z wysprzęglnikiem nie polecieć od razu.

VW Polo 1,4 TDI szarpanie sprzęgła

: pn mar 19, 2012 22:01
autor: jhosef
Post pod postem ale to tylko do opisu rozwiazania.

Dzisiaj sprzęgło zostało wymienione. Niestety wyszło drożej niż myślałem przez dodatkowe uszkodzenia.

Łapa wysprzęglajaca tarła o docisk plus tulejka prowadząca miała wyraźne uszkodzenia materiału więc poszła nowa. Tu widać uszkodzenia na sprężynie talerzowej, wokół śladu po łożysku widać rycie łapy:

Obrazek

Tarcza pozostawiała wiele do życzenia. Właściwie i tak był już jej koniec. Do nitów zostało pół mm.
Obrazek

A teraz właściwy powód szarpania:
[youtube][/youtube]

Do tego poszedł nowy wysprzęglnik bo stary miał rozerwaną gumę oraz był spocony.
Dlatego tarcza latała jak głupia podczas załączania napędu.

Dziękuję wszystkim za wzięcie udziału w dyskusji.

Pierwsze wrażenia: szok i niedowierzanie. Przed odpaleniem z przyzwyczajenia sprzęgło w podłogę a tam jakby nic nie było. Chodzi tak lekko, że aż denerwuje:)
Ruszanie jest płynne. Ogólnie cisza spokój sukces